Motocykle stanowią praktyczny środek lokomocji, umożliwiający szybkie i łatwe poruszanie się po zatłoczonych miastach. Z drugiej strony ich silniki spalinowe stają się kolejnym źródłem zanieczyszczeń. Do tej pory nasze rozwiązania w zakresie mobilności opierały się na silnikach spalinowych, jednak szwedzka firma Tarform stara się patrzeć w przyszłość.
Zespół firmy, wspierany przez Unię Europejską w ramach projektu DAICY, opracował nową konstrukcję motocykla elektrycznego, a także zintegrowany system wykrywania ruchu w martwych polach. Rezultat? Znacznie bezpieczniejszy i bardziej ekologiczny motocykl.
Naszym celem było nadanie priorytetu naturalnym materiałom biologicznym, charakteryzującym się doskonałymi osiągami, a także postawienie na bardziej zrównoważone procesy produkcyjne. Opracowany przez nas motocykl jest wytrzymały i posłuży użytkownikom przez wiele lat, co stanowi jedną z najważniejszych rzeczy z punktu widzenia ekologii. Używanie tego samego sprzętu przez wiele lat zmniejsza jego negatywny wpływ na środowisko.
projektant i współzałożyciel firmy Tarform - Taras Kravtchouk
Firma Tarform dostrzega ogromny potencjał rynku pojazdów elektrycznych, które nie wymagają wielu prac konserwacyjnych, mają mniejszą liczbę ruchomych elementów, a ich wprowadzenie na szeroką skalę ma pozwolić na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla.
Największym problemem, jaki musimy rozwiązać, jest uświadomienie ludziom wielu korzyści oferowanych przez nasz produkt i udowodnienie jego wykonalności.
współzałożyciel i dyrektor operacyjny firmy Tarform - Jean-Christian JungW ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2018 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 564 850 motocykli, jak wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli, co przekłada się na wzrost o 7,2 % w porównaniu z porównywalnym okresem 2017 roku.
Firma Tarform rozpoczęła trzyletnie studium wykonalności, z którego wynika, że rynek ma być gotowy na rozwiązania zaproponowane przez szwedzkiego producenta. Nagła popularność elektrycznych rowerów, deskorolek i hulajnóg, połączona z coraz ostrzejszymi przepisami dotyczącymi korzystania z pojazdów wyposażonych w silniki spalinowe na terenach zabudowanych mają przekładać się na oczekiwania społeczeństwa w zakresie innowacyjnych rozwiązań.
Niestety, poruszanie się na tradycyjnych motocyklach wiąże się z wieloma zagrożeniami, w tym przede wszystkim wypadkami. Jedną z najpowszechniejszych groźnych sytuacji są wypadki spowodowane przez samochody wjeżdżające w motocykle od tyłu, jak wynika z danych przedstawionych w sprawozdaniu z badania „Motorcycle Safety and Accidents in Europe” (Bezpieczeństwo motocykli i wypadki motocyklowe w Europie) opublikowanego przez Federację Europejskich Stowarzyszeń Motocyklistów. Z badania przeprowadzonego przez Federację wynika, że wypadki są również często powodowane przez motocyklistów, którzy nie utrzymują wystarczającej odległości od pojazdów wokół nich.
Oczywiście dołożyliśmy wszelkich starań, by zapewnić bezpieczeństwo motocyklistów korzystających z naszych pojazdów.
- Taras Kravtchouk
Zespół skupiony wokół projektu DAICY prowadzi testy zintegrowanej platformy technologicznej, która uczy się na podstawie gromadzonych danych. Platforma wykorzystuje technologie haptyczne w celu ostrzegania motocyklistów przed ruchem w martwych polach.
Przetestowaliśmy nasz system w kontrolowanych warunkach, a testujący go motocykliści uznali, że czują się bezpieczniej.
- Taras Kravtchouk
Obecnie firma Tarform skupia się na dalszym rozwoju platformy wykrywania ruchu w martwych polach.
Unia Europejska pomogła nam w rozpoczęciu tego projektu i postawieniu pierwszych kroków na drodze do wprowadzenia gotowego produktu na rynek. Teraz musimy skupić się na inwestycjach w technologię i realizacji naszego planu.
- Jean-Christian Jung
Źródło: Komisja Europejska