82 samochody BMW dla policjantów to jeden z większych zakupów motoryzacyjnych w Policji w ciągu ostatnich lat. Nie są to pierwsze auta tej marki w policyjnej służbie. Wśród nieoznakowanych radiowozów na drogach jest aż 140 modeli BMW 3 sedan. Teraz dołączają do nich nowe „trójki” w największej dostępnej wersji – Gran Turismo. Firma, która dostarczyła mundurowym BMW 3 Gran Turismo, wyceniła je na 7 161 000 zł, czyli ok. 235 000 zł za sztukę. Do mundurowych trafi 31 sztuk tego modelu. To jednak nie koniec nowości w policyjnych garażach. Po raz pierwszy w historii samochody marki BMW, aż 51 pojazdów serii 3 sedan, otrzymały policyjne oznaczenia. Ich łączny koszt to 6 859 500 zł, czyli ok. 134 500 zł za jeden samochód.
Samochody BMW są postrzegane jako szybkie, sportowe i dobrze wykonane. Pod tym względem to na pewno dobry wybór dla Policji jako strażnika porządku, który ma działać dynamicznie. Wybór padł na model 3 Gran Turismo, będący jednym z najsłabiej sprzedających się z całej oferty bawarskiego producenta. Nie wiadomo, dlaczego nadwozie GT nie przyjęło się w sprzedaży dla wersji 4 ani 5. Pozostałe modele, czy to kombi czy w odmianach X, są stale kupowane, a ich użytkownicy zadowoleni. Prawdopodobnie z tego powodu BMW wycenia go atrakcyjnie, żeby odzyskać część kosztów poniesionych przy projektowaniu i produkcji.
ekspert techniczny ProfiAuto - Mariusz Maksym
Policja postawiła konkretne wytyczne dotyczące nieoznakowanych pojazdów. Z wymogów zawartych w przetargu wynika, że samochody musiały być napędzane silnikiem benzynowym o pojemności przynajmniej dwóch litrów i mocy min. 180 kW (ok. 245 KM). Kolejnym wymogiem był napęd 4×4 i przyspieszenie od 0 do 100 km/h poniżej 7 sekund. Ważne kryterium stanowiła też automatyczna skrzynia biegów i maksymalna prędkość powyżej 210 km/h. Jak podkreślają eksperci, te wymogi spełniały także modele innych marek, m.in. Audi A4 czy Volkswagen Passat. Konkurować mogłyby także niektóre modele Škody oraz Kia.
BMW to samochody marki premium, które uchodzą za mało awaryjne. Należy jednak pamiętać, że te używane przez Policję będą z pewnością o wiele bardziej eksploatowane niż samochód przeciętnego kierowcy. W pojazdach po 2015 roku mamy już zamontowany silnik B48 w nowszej, poprawionej wersji. Jest dużo lepszy niż N20, w którym występowały problemy z łańcuchem rozrządu. Jeśli już coś w nich może zawodzić, typowałbym elektronikę. Obsługa serwisowa na pewno nie będzie tania, ponieważ dostęp do części zamiennych jest ograniczony i wymaga zakupu części oryginalnych.
- Mariusz Maksym
W sumie do dyspozycji polska Policja będzie miała teraz 222 samochody marki BMW.
Źródło: ProfiAuto