Matti Morri: Być może jest to wygodniejsze, ale też bardziej niebezpieczne. Opona ze zbyt niskim ciśnieniem jest za bardzo elastyczna, co sprawia, że nie można jej kontrolować. Jest to prawdopodobnie najbardziej niebezpieczne fałszywe przekonanie dotyczące ciśnienia w oponach. Nie bez powodu producenci samochodów i opon określili zalecany poziom ciśnienia, który zapewnia jej bezpieczne zachowanie nawet w ekstremalnych warunkach.
W starych oponach diagonalnych można było regulować wzór zużycia opony za pomocą ciśnienia. To było ponad 30 lat temu, ale mit wciąż pokutuje. Na sposób zużywania się nowoczesnej opony z opasaniem stalowym nie można wpływać poprzez regulację poziomu ciśnienia. Opony trakcyjne są nieco bardziej podatne na zużycie środkowej części, ponieważ ich centralna powierzchnia wykonuje większą pracę podczas przyspieszania. Aby opony zużywały się równomiernie, należy w odpowiednim czasie zmieniać ich położenie z przodu na tył i z tyłu na przód.
Zdecydowanie. Im niższe ciśnienie w oponie, tym bardziej wypukła jest jej ściana boczna. , która jest jednocześnie najsłabszą częścią opony. Prawidłowe ciśnienie pomaga zmniejszyć liczbę przebić, przecięć i awarii. Jeżeli opona toczy się przy zbyt niskim ciśnieniu w stosunku do obciążenia, jej kształt zbytnio zmienia się w trakcie jazdy. Struktura opony staje się cieplejsza, co może powodować pęknięcia między elementami. Regularne sprawdzanie ciśnienia pozwala maksymalnie wydłużyć żywotność opony i dodatkowo ułatwia sterowanie pojazdem, co zmniejsza liczbę niepotrzebnych korekt kierownicą.
To również jest uporczywe przekonanie, a odpowiedź brzmi: nie. Nacisk na tylną oś należy zwiększyć na przykład podczas jazdy na wakacje z dużym ładunkiem w bagażniku lub podczas ciągnięcia przyczepy. Zwiększony ciężar na dyszlu zwiększa obciążenie tylnej osi. Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje nadsterowność podczas manewrów wymijania. Tył zaczyna poruszać się w niekontrolowany sposób, co utrudnia kierowanie załadowanym pojazdem.
Bardziej wytrzymała konstrukcja samochodu dostawczego może sprawiać wrażenie, że nośność jego opon jest wystarczająca nawet przy niższym ciśnieniu. Jednak aby osiągnąć maksymalną nośność, ciśnienie w oponach vana powinno wynosić do 5 barów lub nawet więcej. Ładowność oznacza ilość przedmiotów i liczbę osób, które można przewieźć w pojeździe. Jeśli w oponach samochodu dostawczego pojawiają się problemy strukturalne, przyczyną jest często zbyt niskie ciśnienie w stosunku do obciążenia. Wyższe ciśnienie sprawia, że początkowo opona jest twarda podczas jazdy, co może mieć wpływ na komfort jazdy. Nie należy jednak się nim sugerować i zmniejszać ciśnienia kosztem trwałości i bezpieczeństwa opon.
Tak, opona może rzeczywiście spaść z felgi podczas jazdy. Gdy temperatura spada o dziesięć stopni, ciśnienie w oponie zmniejsza się o 0,1 bara. Temperatury poniżej zera powodują również kurczenie się obręczy stalowej. Przy bardzo niskich temperaturach opona ze zbyt niskim ciśnieniem może spaść z felgi, jeśli samochód z dużą prędkością uderzy na przykład w krawężnik na zakręcie. Gdy temperatura wzrasta, ciśnienie w oponie również wzrasta. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach nie jest powodem do niepokoju – lepiej je przekroczyć niż zaniżyć. Prawdziwe niebezpieczeństwo stwarza zbyt niskie ciśnienie, które opory toczenia, zużycie opon i paliwa, a także pogarsza właściwości jezdne. Dotyczy to zarówno lata, jak i zimy.
Źródło: Nokian Tyres