Jego zadaniem jest stabilizacja pojazdu oraz zapobieganie wpadaniu w poślizg poprzez zastosowanie określonej siły hamowania na jedno lub więcej kół zgodnie z wymaganiami.
Szereg zastosowanych czujników w systemie ESC przesyła informacje dotyczące warunków w jakich porusza się pojazd do jednego z komputerów pokładowych. Gdy komputer stwierdzi, że pojazd traci kontrolę, przechyla się zbyt mocno lub gdy opony zaczynają tracić przyczepność, natychmiast zmniejsza prędkość obrotową silnika poprzez odpowiedni system zarządzania, a następnie uruchamia właściwy hamulec, który działa w wymaganych proporcjach, aby utrzymać pojazd pod kontrolą.
System Kontroli Trakcji ESC został wprowadzony na rynek w 1995 roku, a od 2014 jest obowiązkowy we wszystkich nowych pojazdach sprzedawanych w UE. Około 80-90% samochodów poruszających się po europejskich drogach jest obecnie wyposażonych w technologię ESC.
Większość wypadków związanych z brakiem kontroli nad pojazdem, ma miejsce podczas utraty przyczepności, na przykład w warunkach nadsterowności czy podsterowności lub w przypadku niedostosowania prędkości jazdy do trudnych warunków drogowych. Badania wykazują, że zastosowanie systemu ESC może zmniejszyć śmiertelność w wypadkach drogowych związanych z poślizgiem nawet o 38%.
Liczne badania wykazały, że system ESC jest wysoce skuteczny w zapobieganiu i utracie kontroli nad pojazdem oraz znacząco zmniejsza ryzyko wypadków. Szacuje się, że od czasu wprowadzenia ESC w Europie liczba wypadków z obrażeniami ciała zmniejszyła się co najmniej o 188 500 oraz uratowano ponad 6 100 istnień ludzkich.
Pojazdy z ESC zmniejszają ryzyko utraty kontroli nad pojazdem o połowę i redukują możliwość dachowania nawet o 80%. ESC zostało opisane przez ekspertów motoryzacyjnych jako najważniejszy postęp w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Skuteczność ESC jest w dużej mierze uzależniona od możliwości opon i zawieszenia pojazdu. Jeśli opony nie utrzymują stałego kontaktu z nawierzchnią drogi, system ESC nie może wykonać wymaganej korekty i nie działa wtedy prawidłowo.
Części zamienne (takie jak amortyzatory) powinny mieć parametry zgodne z zaleceniami producenta pojazdu a ich stan techniczny powinien gwarantować zdolność prowadzenia samochodu na poziomie zbliżonym do nowego auta. Niektóre części z rynku wtórnego (zwłaszcza kojarzone z niską ceną i niestabilną jakością) nie są tak wydajne, jak oryginalne wyposażenie fabryczne i będą miały wpływ na prawidłowe działanie systemu ESC.
Pojazdy wyposażone w ESC, jak wszystkie, wymagają okresowego przeglądu oraz wnikliwej kontroli a w razie konieczności wymiany: klocków hamulcowych, amortyzatorów, sprężyn zawieszenia, opon i innych części podlegających zużyciu.
Należy pamiętać aby wybierać części zamienne, które spełniają wymogi producenta pojazdu i gwarantują odpowiedni poziom jakości, a ich parametry techniczne są w stanie odtworzyć pierwotnie zaprojektowane możliwości działania, pracy i kontroli nad pojazdem. Przywrócenie oryginalnych parametrów pracy wymienionych elementów ma kluczowe znaczenie dla wydajności systemu ESC.
Nawet z ESC kierowanie, zatrzymanie i skręcanie nadal zależy od dobrej przyczepności opon. Dobra przyczepność opon zależy od prawidłowo działających amortyzatorów i sprężyn, które utrzymują stały kontakt kół z nawierzchnią drogi.
Ważne jest, aby pamiętać, że system ESC w samochodzie został skalibrowany, gdy auto było fabrycznie nowe. Obecność zużytych lub niskiej jakości komponentów takich jak amortyzatory, hamulce lub opony może oznaczać, że ESC nie będzie w stanie zapewnić prawidłowego działania, co może mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy.
Wszyscy producenci i dostawcy części na OE, w tym KYB, zgadzają się, że zużyte amortyzatory tracą swoje parametry pracy i skuteczność tłumienia po przejechaniu dystansu 80 000 kilometrów. Wynika to ze stopniowego zużywania się komponentów takich jak zawory wewnątrz amortyzatora. Jest to bardzo subtelny spadek wydajności, często nie zauważany przez kierowców. Dlatego porady techników są bardzo ważne, aby stan techniczny elementów zawieszenia, układu hamulcowego oraz opon był nienaganny dla zapewnienia prawidłowego działania w pojeździe.
Niskiej jakości amortyzatory na rynku wtórnym działają inaczej niż amortyzatory projektowane na OE. Usunięcie takich elementów, jak wewnętrzne sprężyny ruchu odbicia (ang. rebound spring), słaba jakość materiałów i obniżone parametry płynu hydraulicznego oznaczają, że część nie będzie działać wystarczająco dobrze, jak wymaga tego system ESC, a wszystkie obliczone pomiary będą niedokładne. Amortyzatory KYB są specjalnie kalibrowane na rynek wtórny.
Przywracają pierwotnie zaprojektowane parametry działania i możliwości dla systemu ESC, nie tylko poprzez prawidłową pracę amortyzatora, ale także poprzez to, że zawory wewnątrz zostały specjalnie dostosowane, aby umożliwić skompensowanie zużycia pozostałych elementów współpracujących w układzie zawieszenia takich jak mocowania czy tuleje metalowo-gumowe. Zapewniają, optymalne działanie całego układu zawieszenia, oraz dają odpowiednie możliwości dla prawidłowego działania systemu ESC.
Z tego powodu amortyzator KYB jest preferowanym wyborem profesjonalistów z branży motoryzacyjnej, nawet w porównaniu z częścią OE bezpośrednio montowaną przez producenta pojazdu.
Źródło: KYB