W czerwcu elektryczne samochody osobowe były częściej rejestrowane, niż te napędzane silnikami Diesla.
W czerwcu 2023 r. unijny rynek samochodowy wzrósł o 17,8% do 1 mln zarejestrowanych sztuk. Wzrost ten można przypisać odbiciu regionu od niskiej bazy porównawczej w zeszłym roku, spowodowanej głównie niedoborami części samochodowych.
Z wyjątkiem Węgier (-1,4%), wszystkie rynki UE odnotowały wzrost, w tym cztery największe:
W pierwszej połowie 2023 r. rejestracje nowych samochodów w UE znacznie wzrosły (+17,9%), osiągając 5,4 mln sztuk. Poprawa ostatnich miesięcy wskazuje, że europejska branża motoryzacyjna wychodzi z przerw w dostawach spowodowanych pandemią. Skumulowane wolumeny są jednak o 21% niższe w porównaniu z 2019 r. Większość rynków regionu znacząco wzrosła w pierwszych sześciu miesiącach 2023 r., w tym cztery największe: Hiszpania (+24,0%), Włochy (+22,8%), Francja (+ 15,3%) i Niemcy (+12,8%).
W czerwcu udział w rynku samochodów elektrycznych na baterie wzrósł z 10,7% do 15,1%, wyprzedzając po raz pierwszy udział w rynku samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Samochody hybrydowe-elektryczne pozostały drugim najpopularniejszym wyborem wśród nabywców nowych samochodów, reprezentując 24,3% rynku. Największy udział zachowały jednak samochody benzynowe, które stanowiły 36,3%.
W czerwcu nowe rejestracje samochodów elektrycznych na baterie w UE wzrosły o znaczące 66,2%, osiągając poziom 158 252 sztuk. Dało to udział w rynku na poziomie 15,1% (wzrost z 10,7% w czerwcu 2022 r.) i umieściło samochody elektryczne na trzecim miejscu pod względem popularności wśród nabywców nowych samochodów, po raz pierwszy wyprzedzając olej napędowy. Większość rynków UE odnotowała imponujące dwu- i trzycyfrowe wzrosty procentowe, w tym największe, takie jak Holandia (+90,1%), Niemcy (+64,4%) i Francja (+52,0%). Przyczyniło się to do wzrostu od początku roku o 53,8%, przy 703 586 sprzedanych egzemplarzach między styczniem a czerwcem.
Rejestracje nowych samochodów hybrydowych z napędem elektrycznym wzrosły w czerwcu o 32,4%, osiągając poziom 254 100 sztuk. Wzrost ten wynikał przede wszystkim ze znacznych zysków na największych rynkach w: Niemczech (+59,1%), Włoszech (+29,9%), Francji (+27,9%) i Hiszpanii (+22,7%). Łącznie sprzedaż samochodów hybrydowo-elektrycznych odnotowała niezwykły wzrost o 27,9% od stycznia do czerwca, osiągając prawie 1,4 miliona sztuk i zdobywając 25% rynku.
W czerwcu unijny rynek nowych samochodów hybrydowych typu plug-in odbił się, a liczba rejestracji wzrosła o 13,4%. Chociaż znaczny spadek sprzedaży o 39,2% nastąpił w Niemczech, największym rynku tego rodzaju napędu, znaczny wzrost we Francji (+49,9%) i Hiszpanii (+51,7%) w dużej mierze zrekompensował ten spadek. Ogólny udział w rynku samochodów hybrydowych typu plug-in spadł do 7,9% z 8,2% w czerwcu ubiegłego roku, pomimo czerwcowego wzrostu liczby rejestracji.
W czerwcu unijny rynek samochodów benzynowych wzrósł o 11%, osiągając łącznie 379 067 sztuk. Jednak udział w rynku spadł do 36,3% z 38,5% w czerwcu 2022 r. Wzrost był spowodowany przede wszystkim solidnymi zyskami na czterech największych rynkach UE, zwłaszcza w Niemczech (+19,8%) i Hiszpanii (+11,9%). W pierwszej połowie roku w UE sprzedano ponad 2 miliony samochodów benzynowych, co stanowi znaczący wzrost o 15,9% w porównaniu z 2022 r.
Z kolei unijny rynek samochodów z silnikami wysokoprężnymi nadal spadał (-9,4%) w zeszłym miesiącu, pomimo wzrostu w Niemczech (+10,3%) i na rynkach Europy Środkowej, zwłaszcza w Rumunii (+22,4%). Samochody z silnikiem Diesla mają obecnie udział w rynku na poziomie 13,4%, w porównaniu z 17,4% w czerwcu ubiegłego roku.
Źródło: ACEA