Dla ochrony przed przegrzaniem i termicznymi odkształceniami w prawie wszystkich silnikach spalinowych blok i głowica cylindrów są chłodzone przepływającą przez nie cieczą. Zasada działania wydaje się być prosta, tzn. czynnik chłodzący przepompowywany przez blok silnika absorbuje ciepło. Zanim trafi z powrotem do silnika płyn przepływa przez chłodnicę. Następnie cały cykl jest powtarzany. Proces rozgrzewania/chłodzenia regulowany jest termostatem, co pozwala na utrzymanie stałej temperatury.
Pompa wody – podobnie jak inne elementy osprzętu dodatkowego (np. pompa wspomagania, alternator, czy sprężarka klimatyzacji) – napędzana jest mechanicznie przez wał korbowy lub wałek rozrządu za pośrednictwem paska. Największą wadą tego rozwiązania jest stały pobór mocy silnika, a to zmniejsza jego osiągi, zwiększa spalanie paliwa oraz emisję spalin.
Dlatego też producenci samochodów opracowali alternatywne sposoby napędu i sterowania podzespołów przy jednoczesnej poprawie wydajności i ekonomiki eksploatacji pojazdów. Do takich rozwiązań należy m.in. elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, czy też elektryczna sprężarka klimatyzacji.
W roku 2004 firma BMW wprowadziła elektronicznie sterowane i napędzane pompy wody. Ponieważ w przeciwieństwie do mechanicznie napędzanych można nimi w pełni sterować, elektroniczne pompy wody charakteryzują się wieloma zaletami:
Dzięki tym zaletom silniki wyposażone w elektronicznie sterowane i napędzane pompy wody są wydajniejsze i charakteryzują się wyraźnie niższym poziomem emisji.
Ponieważ elektroniczna pompa wody może zostać zamontowana praktycznie w każdym miejscu komory silnikowej, pozwala na zdecydowanie większe możliwości przy projektowaniu silnika i samochodu. Jeżeli ciecz chłodząca wpływa na środku silnika (rysunek 1), krzyżowy przepływ pozwala uniknąć miejscowego przegrzewania. Tym samym wszystkie cylindry chłodzone są wydajnie i równomiernie.
Natomiast napędzane paskiem pompy wody montowane są z jednej strony silnika (rysunek 2). Tym samym lepiej chłodzone są cylindry położone w pobliżu pompy wody.
Elektryczna pompa wody sterowana jest przez komputer silnika. W sposób ciągły kontroluje on obciążenie silnika, tryb pracy oraz sygnały pochodzące od czujników temperatury, a tym samym określa zapotrzebowanie na chłodzenie w danym momencie. Ponadto pompa elektryczna posiada możliwość autodiagnostyki. Przy pomocy złącza diagnostycznego pojazdu po podłączeniu odpowiedniego testera mogą zostać odczytane kody błędów oraz aktualne parametry pracy przy uruchomionym silniku. Przykładowo mogą to być niewłaściwe obroty pompy, nadmierna temperatura, zbyt wysokie lub zbyt niskie napięcie, blokada układu, utrata cieczy chłodzącej lub zapowietrzenie układu.
Pompa ma złącze czteroprzewodowe:
Parametry pracującego na mokro, bezszczotkowego silnika elektrycznego sterowane są modułem elektronicznym, który znajduje się pod pokrywą zespołu pompy wody.
W przypadku prac obsługowych (np. przy wymianie cieczy chłodzącej) należy zwrócić uwagę na to, by pompa nie pracowała na sucho. Zdemontowana pompa podczas przechowywania powinna być wypełniona cieczą chłodzącą, co pozwoli na jej ponowny montaż. W przeciwnym razie pompa może się zablokować powodując przegrzanie, a nawet uszkodzenie silnika. Jeżeli doszło do wyschnięcia pompy, przed podłączeniem przewodów układu chłodzenia należy ręcznie obrócić wirnik pompy. W ten sposób można się upewnić, że nie jest ona uszkodzona. Następnie niezwłocznie należy napełnić układ płynem chłodzącym. Podczas montażu należy zwrócić uwagę, by złącze elektryczne było czyste i suche, połączenia nie były uszkodzone. Przy wymianie lub ponownym montażu pompy wody należy koniecznie zastosować nowe, aluminiowe śruby mocujące, które muszą zostać dokręcone momentem wskazanym przez producenta pojazdu.
Jeżeli po wymianie pompy wody układ zostanie ponownie napełniony cieczą chłodzącą, należy go odpowietrzyć. W tym celu śruby odpowietrzające muszą pozostać tak długo odkręcone, aż płyn chłodzący będzie wolny od pęcherzyków powietrza. Wtedy śruby należy dokręcić i zamontować korek zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego. Procedura odpowietrzania wymaga przeprowadzenia następujących kroków:
Jeżeli układ musi zostać ponownie odpowietrzony – na przykład w przypadku wycieków – komputer sterownika silnika należy całkowicie odłączyć (wyłączyć zapłon, a klucz stacyjki wyciągnąć na ok. trzy minuty). Operacja musi być tak długo powtarzana, aż układ chłodzenia będzie funkcjonował poprawnie.
Cała oferta pomp wody febi bilstein dostępna jest na stronie: www.partsfinder.bilsteingroup.com.
Marka febi należy do grupy bilstein skupiającej również inne znane marki. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.bilsteingroup.com.
Źródło: febi bilstein