Elektryczny kontenerowiec | MOTOFAKTOR

Elektryczny kontenerowiec

Gdy panuje rozgorzała dyskusja czy pozwolić samochodom elektrycznym na wjazd na prom, czy do garażu, Chiny uruchamiają elektryczny kontenerowiec .

 

Chiny zwodowały swój pierwszy elektryczny kontenerowiec na rzece Jangcy. Nazwa statku – 700 TEU wskazuje na jego ładowność wynoszącą 700 20-stopowych kontenerów. Elektryczny statek wykorzystuje wymienne baterie, które można wymieniać na trasie na której jest przewidywane użycie tego środka transportu.

 

Trasa elektrycznego statku biegnie przez 965 kilometrowy odcinek rzeki Jangcy. Statek jest pierwszym z dwóch przeznaczonych na tę trasę i jest napędzany dwoma silnikami napędu głównego o mocy 900 kW każdy.

 

System wymiany baterii statku na trasie rozwiązuje obawy związane z zasięgiem. Według producenta 36 z 700 kontenerów na statku jest zajętych przez baterie, które można wymieniać. Operator statku, Cosco Shipping Heavy Industry, ujawnił podczas prezentacji projektu w zeszłym roku, że każda wymienna jednostka akumulatorowa jest umieszczona w 20-stopowym kontenerze i ma pojemność 50 000 kWh.

 

Statek ma długość 120 metrów, szerokość około 24 metrów i waży 10 000 ton. Zastosowano w nim inteligentny system sterowania, który zapewnia maksymalną wydajność i np. precyzyjnie dopasowuje zużycie energii do potrzeb statku. Prędkość kontenerowca zależy od planowanego czasu przybycia, prądów i pozostałej pojemności baterii.

 

Elektryczny kontenerowiec o ładowności 700 TEU jest pierwszym na świecie dużym całkowicie akumulatorowym kontenerowcem do transportu na duże odległości. Według armatora statek ma „zrealizować przyjazną dla środowiska modernizację złotej drogi wodnej i zapewnić doświadczenie i rozwiązania centralnych przedsiębiorstw państwowych dla chińskiego przemysłu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej w celu zmniejszenia emisji”.

 

Rząd chiński postrzega Pas Ekonomiczny Rzeki Jangcy jako ważny dla Chin projekt promujący zielony rozwój. W kwietniu ubiegłego roku „Jangcy Three Gorges 1” – uważany za największy elektryczny wycieczkowiec na świecie – rozpoczął swój dziewiczy rejs w Yichang w prowincji Hubei. Urzędnicy podczas inauguracji powiedzieli, że Yichang dąży do tego, aby stać się stolicą czystej energii i powinno wspomagać zielony rozwój Pasa Ekonomicznego Rzeki Jangcy.

 

Cosco podkreśla ponadto, że projekt rzeki Jangcy posłuży jako model dla przyszłych przyjaznych dla środowiska projektów żeglugowych. W maju br. firma rozpoczęła budowę drugiego elektrycznego kontenerowca.

 

Źródło: Informacja Cosco Shipping Heavy Industry

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).