„Elektryk” o połowę tańszy niż „spalinówka” – są jednak warunki | MOTOFAKTOR

"Elektryk" o połowę tańszy niż "spalinówka" - są jednak warunki

W 2023 r. czekają nas spore zmiany w cenach energii elektrycznej. Eksperci rankomat.pl sprawdzili więc, czy posiadanie "elektryka" nadal się opłaca.

 

  • W 2023 r. ceny prądu będą zamrożone do określonego pułapu zużycia: 2000 kWh rocznie dla wszystkich gospodarstw domowych; 2600 kWh rocznie dla gospodarstw domowych z osobami niepełnosprawnymi; 3000 kWh dla rodzin z Kartą Dużej Rodziny oraz rolników
  • Ładowanie samochodu elektrycznego z domowej instalacji może spowodować jego przekroczenie. Jak dotąd statystyczne gospodarstwo domowe mieściło się poniżej 2000 kWh rocznego zużycia
  • Średnie zużycie energii elektrycznej przez samochód elektryczny na 100 km to 24,2 kWh
  • Przejeżdżający średnio 8600 km Polak potrzebowałby 2081 kWh na zasilenie samochodu elektrycznego
  • Jeśli kierowca dojeżdża do pracy i każdego dnia w roku pokonuje 50 km, wówczas roczny przebieg wyniesie 18 250 km, co przełoży się na zużycie 4416,5 kWh
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

 

Rok 2022 przyniósł wiele złych wieści na rynku energetyki. Przerwane łańcuchy dostaw, napływ uchodźców z Ukrainy oraz rosnące ceny węgla i gazu ziemnego przekładają się na wzrost cen energii elektrycznej.

 

W lipcu 2022 r. Urząd Regulacji Energetyki informował, że trzech z czterech sprzedawców energii (Enea, Energa i Tauron) wniosło o podwyżkę taryf. Niektórzy odbiorcy otrzymali od dostawców energii druzgocące propozycje cen na kolejny rok np. miasto Piotrków Trybunalski z 338 zł za 1 MWh aż na 3517,8 zł, czyli ponad 1000% więcej.

 

Na kryzysową sytuację zareagował polski rząd, zamrażając ceny energii elektrycznej na 2023 r. dla gospodarstw domowych. Ustalona cena ma wynieść 693 zł za MWh po przekroczeniu limitu:

 

  • 2000 kWh rocznie dla wszystkich gospodarstw domowych,
  • 2600 kWh rocznie dla gospodarstw domowych z osobami niepełnosprawnymi,
  • 3000 kWh dla rodzin z Kartą Dużej Rodziny oraz rolników.

 

Poniżej limitu cena energii pozostanie na poziomie z 2022 r., czyli:

 

  • Enea – 0,62 zł
  • Tauron – 0,63 zł
  • E.on – 0,64 zł
  • PGE – 0,67 zł
  • Energa – 0,7 zł

 

To właśnie limit zużycia energii elektrycznej jest tutaj kluczowy dla kierowców, ponieważ ładowanie samochodu elektrycznego z domowej instalacji może spowodować jego przekroczenie. Jak dotąd statystyczne gospodarstwo domowe mieściło się poniżej 2000 kWh rocznego zużycia.

 

Średnie zużycie energii elektrycznej przez samochód elektryczny na 100 km to 24,2 kWh. Specjaliści rankomat.pl obliczyli je na podstawie średniego zużycia 27 modeli samochodów elektrycznych z raportu ADAC.

 

Przejeżdżający średnio 8600 km Polak potrzebowałby 2081 kWh na zasilenie samochodu elektrycznego. To już przekracza limit dla zwykłego gospodarstwa domowego.

 

Średnie zużycie energii elektrycznej dla gospodarstwa domowego w Polsce wyniosło 1996 kWh (dane z raportu GUS), trudno więc będzie posiadaczom elektryków zmieścić się w limicie. Gdybyśmy do średniego zużycia energii z 2021 r. dodali 2077 kWh za samochód elektryczny, łączne zużycie wyniosłoby 4073 kWh i otrzymalibyśmy rachunek za prąd o następującej wysokości:

A co jeśli kierowca dojeżdża do pracy i każdego dnia w roku pokonuje 50 km? Wówczas roczny przebieg wyniesie 18 250 km, co przełoży się na zużycie 4416,5 kWh.

 

Z kolei całkowite zużycie energii dla statystycznego gospodarstwa domowego wyniesie 6412,5 kWh, a rachunek będzie wyglądał następująco:

Czy elektryk nadal bardziej się opłaca?

Według raportu Odyssee-Mure z 2019 r. polski kierowca średnio przejeżdża 8607 km rocznie. Z racji tego, że sytuacja na drogach wyglądała inaczej w czasie pandemii w 2020 i 2021 r. posłużymy się teraz danymi z 2019 r. Dla uproszczenia przyjmijmy, że przejedzie 10 000 km rocznie.

 

Założenia*:

 

  • W każdym testowym roku kierowca pokona 10 000 km,
  • Ceny ubezpieczenia pochodzą z najnowszego raportu RanKING redakcji rankomat.pl i założyliśmy, że nie zmienią się przez 10 lat,
  • Warsztatowe ceny usług pochodzą ze strony dobrymechanik.pl dla miasta Warszawy,
  • Cena benzyny Pb95 na dzień 20.10.2022 – 6,90 zł, Cena ON – 7,34 zł,
  • Średnie spalanie benzyny na 100 km to 7,8 l (VW Golf 1,6 102 KM), a diesla 5,6 l (VW Golf VI 1,6 TDI-CR DPF 105 KM),
  • Średnie zużycie energii przez samochód elektryczny to wspomniane 24,2 kWh na 100 km po średniej cenie 0,99 za kWh,
  • warsztatowe koszty eksploatacyjne samochodów spalinowych (wspomniane wyżej VW Golf VI) to: wymiana oleju co 10 tys. km (300 zł dla benzyny, 287 zł dla diesla, dobrymechanik.pl), wymiana filtra paliwa co roku, wymiana akumulatora co 5 lat, rozrząd co 10 lat, olej w skrzyni biegów co 5 lat,
  • warsztatowe koszty eksploatacyjne samochodu elektrycznego to wymiana baterii na zregenerowaną raz na 10 lat, wymiana oleju w przekładni napędowej co 5 lat, wymiana płynu chłodzącego baterię,
  • przez 10 lat samochód nie ulegnie awarii, aczkolwiek trzeba zaznaczyć, że samochody spalinowe mają dużo więcej części, które mogą się zepsuć,
  • regeneracja baterii w samochodzie elektrycznym co 10 lat,
  • ceny usług z interwałem innym niż rok dzielimy proporcjonalnie do roku, przykład: wymiana tarcz hamulcowych jest zalecana co 60 000 km, czyli według niniejszych wyliczeń co 6 lat. Średnią cenę wymiany (176 zł) dzielimy zatem przez 6 dla uzyskania ceny rocznej.

Z tabeli wynika, że w perspektywie 10 lat samochód elektryczny jest o ok. 16% tańszy w eksploatacji niż auto benzynowe, ale o 3% droższy niż diesel. Jeżeli jednak odejmiemy koszt zakupu baterii, elektryk jest o 44,7% tańszy w eksploatacji niż diesel i aż 55,2% tańszy niż samochód benzynowy.

 

Eksploatacja samochodu elektrycznego jest niemalże dwa razy tańsza, niż eksploatacja diesla, ale pod jednym warunkiem – że właściciel nie będzie musiał wymieniać baterii w zakładanym czasie i zamiast tego zdecyduje się na regenerację. Ewentualnie w ramach gwarancji producent auta wymieni baterię na nową. W przeciwnym razie koszt zakupu nowej baterii może przekroczyć wartość pojazdu – mówi Daniel Bartosiewicz, ekspert rankomat.pl.

Karta Dużej Rodziny wiele zmienia

Posiadacze KDR mają podwójne korzyści w związku z zakupem auta elektrycznego. Dofinansowanie z programu “Mój elektryk” wynosi 18 750 zł, ale dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny kwota rośnie do 27 000 zł, czyli aż o 8250 zł.

 

Dodatkowo posiadacze KDR korzystają z wyższego limitu cen energii elektrycznej. Po starej cenie zapłacą za 3000 kWh. Statystyczny ojciec z KDR pokonujący codziennie 50 km samochodem elektrycznym zapłaci od 280 do 340 zł mniej, niż gdyby nie miał Karty.

 

Źródło: rankomat

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).