Elektryk w warsztacie – jak to robi Norwegia | MOTOFAKTOR

Elektryk w warsztacie - jak to robi Norwegia

Jak przygotować warsztaty niezależne do obsługi pojazdów elektrycznych? Zaawansowana w tym procesie jest Norwegia. Motofaktor uczestniczył w spotkaniu z władzami MEKO w Oslo.

  • Problemy niezależnym warsztatom może sprawiać m.in. dostęp narzędzi diagnostycznych i części zamiennych.
  • MEKO współpracuje z importerami samochodów, zwłaszcza z Chin, i wspólnie z nimi prowadzi programy szkoleniowe dla kilku marek samochodów.
  • Motofaktor uczestniczył w spotkaniu z władzami MEKO w Norwegii dot. trendów rynkowych i sytuacji w branży.
  • Więcej informacji na stronie głównej Motofaktora.
  • Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Wsparcie ze strony rządu norweskiego, uruchomione ponad 10 lat temu, było głównym motorem wzrostu liczby pojazdów elektrycznych w kraju. Zakup pojazdu elektrycznego stał się atrakcyjny po zniesieniu opłaty rejestracyjnej, podatku VAT, podatku drogowego, wprowadzeniu tańszych parkingów, bezpłatnych lub ulgowych przejazdów na promach i mostach, niższego podatku od samochodów służbowych, a także umożliwienie im poruszania się po pasach dla autobusowych.

Mimo wzrostu liczby pojazdów elektrycznych, w ocenie ekspertów firmy MEKO, niezależny rynek wtórny dopiero dojrzewa do ich obsługi serwisowej. Rozwój technologii jest szybki, a rynek wtórny nie jest w stanie rozwijać się w tym samym tempie. MEKO prowadzi szkolenia mechaników z ponad 1000 warsztatów, aby umożliwić im serwisowanie pojazdów elektrycznych i jednocześnie zapewnić właścicielom EV taką samą dostępność usług, jak w przypadku tradycyjnych pojazdów.

Problemy niezależnym warsztatom może sprawiać m.in. dostęp narzędzi diagnostycznych, części zamiennych, czy instrukcji serwisowych do pojazdów elektrycznych.  Tymczasem ma to kluczowe znaczenie dla zapewnienia możliwości przedłużenia żywotności samochodów przy akceptowalnych kosztach. Aby rozwiązać ten problem, MEKO wprowadza własne narzędzia cyfrowe.

Geir Hoff, dyrektor generalny firmy Mekonomen
Geir Hoff, dyrektor generalny firmy Mekonomen

Z naszych wniosków wynika, że w pojazdach elektrycznych szybciej zużywają się opony, zawieszenie, czy układ kierowniczy. Z tego powodu wymieniamy m.in. więcej tarcz hamulcowych, które atakuje rdza, ponieważ proces rekuperacji zmniejsza użycie hamulców. Średni udział napraw pojazdów elektrycznych w naszych warsztatach w Norwegii wynosi 10%, a w mieście Bergen osiąga najwyższy poziom 17%. Jesteśmy zadowoleni, ale nie usatysfakcjonowani tym wynikiem. W przyszłości, w miarę jak coraz więcej pojazdów elektrycznych będzie tracić gwarancję producentów, ich liczba w serwisach niezależnych będzie rosła” – mówi Geir Hoff, dyrektor generalny firmy Mekonomen.

Od wielu lat MEKO inwestuje w szkolenia.

Silje Guleng, dyrektor generalna Promeister Solutions Norwegia
Silje Guleng, dyrektor generalna Promeister Solutions Norwegia

Szkolenia podzielone są na cztery poziomy, począwszy od poziomu pierwszego gwarantującego, że mechanicy będą mogli bezpiecznie pracować przy pojazdach elektrycznych, aż  do poziomu czwartego, po którym mogą wymieniać i naprawiać komponenty wysokiego napięcia, w tym akumulatory. Celem szkoleń jest zapewnienie bezpieczeństwa mechanikom i wyposażenie ich w wiedzę, jak efektywnie wykonać usługę. Widzimy duże zapotrzebowanie wśród mechaników na wsparcie techniczne, takie jak zdalne centra diagnostyczne” – wyjaśnia Silje Guleng, dyrektor generalna Promeister Solutions Norwegia.

MEKO współpracuje z importerami samochodów, zwłaszcza z Chin, i wspólnie z nimi prowadzi programy szkoleniowe dla kilku marek samochodów. „Dzięki temu zdobywamy nie tylko wiedzę techniczną dotyczącą samych pojazdów, ale także o tym, jakiego rodzaju usług potrzebują. Daje nam to również kompetencje, które możemy wykorzystać w przyszłości, kiedy te samochody trafią do niezależnych  warsztatów” – dodaje Silje Guleng.

MEKO  zwraca uwagę na problem wysokich cen komponentów pojazdów elektrycznych, zwłaszcza akumulatorów, których wymiana wraz ze „starzeniem” się samochodu, może stać się nieopłacalna. To z kolei szansa dla rynku części zamiennych na rozwój usług recyklingu i regeneracji.

ev workshop norway meko

W ocenie ekspertów MEKO, trudno jednoznacznie przewidzieć, w jakim kierunku potoczy się rozwój motoryzacji, ale z pewnością w przyszłości podróż samochodem będzie „bardziej cyfrowa” niż obecnie, oferując kierowcom płynną, przejrzystą, spersonalizowaną i wydajną obsługę. Z tego powodu w MEKO równolegle inwestuje w takie usługi jak m.in. rezerwacja wizyty w warsztacie online.

MEKO weszło na polski rynek w 2018 roku poprzez przejęcie firmy Inter-Team, dystrybutora części zamiennych. Sieć sprzedaży Inter-Team liczy ponad 80 oddziałów na terenie całego kraju oraz oddział w Czechach. Należąca do Inter-Team ogólnopolska sieć niezależnych warsztatów O.K. Serwis liczy obecnie ponad 300 warsztatów. Na początku sierpnia br. MEKO sfinalizowało przejęcie Elit Polska, znacząco rozszerzając swoją obecność w Polsce.

Zdjęcia: MEKO

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).