Wszystko zależy od konkretnego modelu pojazdu, ale różnic może być dosyć dużo. Po pierwsze: sprężarka w przypadku takich pojazdów najczęściej będzie zasilana energią elektryczną. Po drugie: układ ten może pełnić więcej zadań niż w przypadku samochodu napędzanego tylko silnikiem spalinowym. Poza chłodzeniem kabiny pasażerskiej klimatyzacja może być odpowiedzialna za jej ogrzewanie (tzw. „pompa ciepła”). Kolejnym zadaniem może być zarządzanie temperaturą komponentów układu wysokiego napięcia.
Trzeba mieć świadomość, że w tym przypadku niesprawny układ klimatyzacji może oznaczać problem z naładowaniem akumulatora, ograniczone osiągi pojazdu lub przejście w tryb awaryjny. Po trzecie: ze względu na większą ilość pełnionych funkcji układy te są bardziej skomplikowane, m.in.: dodatkowe wymienniki ciepła, zawory sterujące przepływem czynnika, dodatkowe czujniki ciśnienia i temperatury.
Tutaj istotną kwestią może być rodzaj oleju stosowanego w pojeździe. W większości pojazdów spotkamy się z tzw. olejem dielektrycznym, często oznaczanym symbolem POE. Przykładem może być tutaj Toyota, która w swoich pojazdach hybrydowych zaleca olej o oznaczeniu ND-11. Natomiast niektórzy producenci zalecają stosowanie oleju typu PAG. Warto zwrócić uwagę, że w przypadku konieczności stosowania oleju POE stacja obsługi układów klimatyzacji powinna posiadać funkcję obsługi takich układów – najczęściej polega ona na oczyszczaniu przewodów oraz elementów składowych maszyny z resztek wcześniej stosowanego oleju, co ma na celu zapobiec mieszaniu się różnych typów środków smarnych. Układy przystosowane przez producenta do olejów dielektrycznych powinny być napełnianie tylko takim środkiem smarnym. Jeśli chodzi o czynniki chłodnicze – tutaj nie ma żadnych różnic.
Warto posiadać stację do obsługi układów klimatyzacji, która jest przystosowana do serwisowania tego typu układów. Należy zwrócić uwagę na podstawowe środki ochrony indywidualnej – rękawice ochronne, narzędzia izolowane. W przypadku konieczności wymiany kompresora będziemy musieli rozłączyć układ wysokiego napięcia! Tutaj kolejna istotna kwestia – w tym celu wymagane jest świadectwo kwalifikacyjne – uprawnienia SEP. Przydatny może się okazać również tester rezystancji izolacji.
Musimy pamiętać, że w przypadku takich pojazdów kompresor klimatyzacji będzie elementem układu wysokiego napięcia. Ciekawym rozwiązaniem dla warsztatów może być stół do testowania kompresorów klimatyzacji zasilanych energią elektryczną – Marelli ACCheck 500. Urządzenie to pozwala na weryfikację sprężarki od strony elektrycznej oraz na pomiar jej wydajności.