W życie weszło Porozumienie Paryskie, mające pomóc w ograniczeniu zmian klimatycznych na całym świecie. Wiele sektorów przemysłu musi dostosować swoje działania do nowych warunków, wprowadzać innowacje, jednocześnie redukując emisje szkodliwych substancji i zachowując rentowność. W przypadku branży motoryzacyjnej, mówimy o pojazdach zeroemisyjnych, które nie emitują gazów spalinowych ani innych substancji szkodliwych z napędu pojazdu. Początkowo wielu producentów było sceptycznych co do elektryfikacji, ale konieczność obniżenia emisji dwutlenku węgla skłoniła większość producentów samochodów do rozwoju oferty pojazdów elektrycznych lub hybrydowych.
Najbardziej zauważalną różnicą między samochodami elektrycznymi a spalinowymi jest to, że pierwsze korzystają z energii elektrycznej zgromadzonej w akumulatorach, podczas gdy drugie spalają paliwo płynne, które zostaje zapalone i powoduje napędzanie elementów silnika. Te różnice mają wpływ na wiele systemów pojazdu, na przykład napęd elektryczny ma mniej ruchomych części i nie wymaga układu wydechowego ani filtra DPF.
Pomimo tego, że samochody elektryczne są z reguły cięższe od tradycyjnych samochodów spalinowych i mają niższe położenie środka ciężkości, ich zawieszenie nie różni się znacząco. W rzeczywistości, konwencjonalny układ sprężyna–amortyzator lub miech pneumatyczny, dodatkowo wyposażony w aktywny amortyzator, są bardzo podobne do tych stosowanych w pojazdach spalinowych.
Jednakże należy zauważyć, że systemy zawieszenia są dostosowywane do konkretnych platform, na których są budowane samochody elektryczne, co oznacza, że ich charakterystyki i ustawienia są różne. Różnią się także krzywe tłumienia, podobnie jak w przypadku samochodów spalinowych.
Z punktu widzenia napraw zawieszenia, nie ma potrzeby stosowania innych narzędzi czy przechodzenia specjalnych szkoleń.
Jedną z charakterystycznych cech samochodów elektrycznych jest ich zwiększona masa i inny rozkład, spowodowany obecnością baterii, silników elektrycznych i innych elementów. Zastosowanie zawieszeń pneumatycznych w pojazdach spalinowych miało na celu niwelowanie różnic w rozkładzie masy oraz optymalizację prowadzenia w różnych warunkach drogowych. Dlatego producenci pojazdów elektrycznych również decydują się na stosowanie tego typu zawieszeń, które umożliwiają samo poziomowanie i zapewniają optymalne prowadzenie oraz komfort podróżowania.
Wyposażenie samochodów elektrycznych w odpowiednie zawieszenie pneumatyczne może przyczynić się do zwiększenia zasięgu pojazdu poprzez redukcję oporów powietrza. Jest to istotne, zwłaszcza przy wysokich prędkościach na autostradach. W miarę rosnącej popularności aut elektrycznych można spodziewać się większego zainteresowania tą technologią.
Dla inżynierów firmy Arnott zaangażowanie w projektowanie układów zawieszeń do pojazdów elektrycznych stanowi naturalne rozwinięcie ich działalności, która trwa od wielu lat. Dzięki laboratorium badawczemu, torowi testowemu i parkowi pojazdów testowych, specjaliści marki potrafią przenieść projekty czy koncepcje w życie, tworząc produkty i rozwiązania. Każdy prototyp przechodzi testy przez oddzielny zespół, aby zapewnić niezależne badania i wydajność. Ten proces jest kontynuowany aż do osiągnięcia satysfakcjonujących wyników. Wykorzystując wieloletnie doświadczenie w projektowaniu wysokiej jakości podzespołów zawieszenia na rynku wtórnym, Arnott produkuje teraz układy zawieszeń do pojazdów elektrycznych.
Źródło: Arnott
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?