Cezary Klimont: Osoby związane z Elimen Group już dziesięć lat temu niezależnie zajmowały się projektami związanymi z pojazdami napędzanymi silnikami elektrycznymi. Po kilku latach dzięki ich doświadczeniu powstał startup, który zaczął od przerabiania aut spalinowych na elektryczne i współtworzenia polskiego samochodu elektrycznego na potrzeby branży logistycznej. Obiecującą firmą szybko zainteresowała się Grupa Assay i została jego pierwszym inwestorem. W 2019 dzięki projektom wdrożonym przez Elimen Group udało się zorganizować pierwsze w historii elektryczne mistrzostwa rallycross w Wielkiej Brytanii. Rozwój w tym obszarze przystopowała jednak pandemia, która skutecznie odwróciła uwagę świata od motosportu.
Kolejnym etapem było opracowanie napędzanego elektrycznym silnikiem samochodu wyścigowego – nasza firma współpracowała w tym zakresie z Jakubem Przygońskim, wielokrotnym mistrzem polski i wicemistrzem świata, dla którego przygotowaliśmy elektryczną rajdówkę o mocy 1500 koni mechanicznych.
Ostatnio zespół skoncentrował się na nieco mniej ekstremalnych – ale za to mających szersze zastosowanie – konstrukcjach napędowych, których rozwój stał się podstawą katalogu produktów oferowanych przez firmę. Dziś oferta Elimen Group opiera się na zaawansowanych technologicznie silnikach elektrycznych i służących do sterowania nimi – falownikach. Właśnie podpisaliśmy pierwszą umowę licencyjną na produkcję 4 rodzin silników elektrycznych i falowników z jednym z głównych graczy indyjskiego rynku motoryzacyjnego, firmą Flash Electronics.
Cezary Klimont: Tworzymy rozwiązania dla elektromobilności. Specjalizujemy się w projektowaniu i popularyzacji technologii wpisujących się w potrzeby zrównoważonego rozwoju, takich jak napędy elektryczne oraz falowniki. Poprzez symulacje, badania, prototypowania i testy tworzymy technologię pod rozwiązania masowe.
Tworzymy systemy napędowe dla wielu różnych branż, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom różnych grup odbiorców, takich jak użytkownicy indywidualni, ale też branża budowlana i logistyczna, aż po marynistyczną czy zbrojeniową. Kilka lat temu podjęliśmy strategiczną decyzję o rozwoju własnych napędów ze względu na znikomą dostępność rynkową systemów napędowych, które utrzymują swoje realne parametry w warunkach pracy.
Daniel Śliwka: W ofercie naszej spółki znajduje się szereg gotowych i sprawdzonych konstrukcji własnych, takich jak elektryczne silniki napędowe, systemy sterowania, a także systemy BMS (Battery Management System). Prototypy tworzonych przez nas urządzeń są montowane i testowane w naszym laboratorium oraz w hamowni. Z kolei skalowanie produkcji odbywa się na zasobach zewnętrznych w ramach współpracy partnerskiej z innymi firmami. Taki model działania pozwala nam nie tylko lepiej odpowiadać na potrzeby polskich i zagranicznych kontrahentów, ale również w sposób ekonomicznie uzasadniony skalować produkcję.
Daniel Śliwka: Geneza produktów w Elimen jest dwojaka. Pierwsze produkty powstawały w odpowiedzi na potrzeby motosportu. Tak powstał nasz pierwszy silnik, który może osiągać moc od 180 do 500 kW, w zależności od użytych materiałów. Najmocniejsza wersja wymaga użycia unikalnej, a co za tym idzie drogiej, stali typu hiperco, ale pozwala na osiąganie absolutnie niezwykłych parametrów. Teraz, kiedy spółka przechodzi do kolejnej fazy rozwoju, dbamy o to, aby silniki powstawały pod konkretne potrzeby i zamówienia klientów. Dzięki temu jesteśmy w stanie szybko ocenić efektywność napędu również w wymiarze finansowym.
Cezary Klimont: Nasze rozwiązania, o których staramy się szeroko informować w kanałach informacyjnych firmy oraz w mediach, zostały dostrzeżone przez międzynarodowych producentów, w tym m.in. indyjski koncern Flash Electronics. To jeden z liderów indyjskiego sektora produkcji części mechanicznych i elektroniki dla pojazdów wszystkich kategorii, w tym 2- i 3-kołowców, samochodów osobowych, autobusów oraz pojazdów dostawczych. Firma od trzech dekad konsekwentnie buduje swoją pozycję na indyjskim rynku motoryzacyjnym.
Przedstawiciel firmy skontaktował się z nami, rozpoczęliśmy intensywną wymianę informacji, co zaowocowało podpisaniem w październiku 2022 r. porozumienia o współpracy i zaproszeniem przedstawicieli firmy na największe w Azji targi motoryzacyjne Auto Expo Components 2023 w New Delhi w styczniu 2023 r. Nasza wizyta w Indiach oraz udział w targach stały się znakomitą okazją do nawiązania bezpośredniego dialogu z finalnymi odbiorcami produktów, dokładniejszego zrozumienia ich potrzeb, a w efekcie – lepszego dostosowania oferty do potrzeb rynku indyjskiego i innych rynków Azji. Niezwykle szybkie porozumienie stron zaowocowało podpisaniem umowy licencyjnej w lutym 2023 r.
Daniel Śliwka: Umowa licencyjna przewiduje na początek produkcję 4 rodzin silników do autobusów, pojazdów dostawczych oraz 2- i 3-kołowców, o bazowych parametrach momentu szczytowego 3200Nm, 360Nm, 64Nm, 25Nm i mocach odpowiednio 360kW, 180kW, 16kW oraz 5,7kW, jak również przeznaczonych do nich falowników. Szacowane wielkości produkcji sięgać będą od 3 do 25 tys. jednostek miesięcznie, a pierwsze silniki elektryczne i falowniki skonstruowane przez Elimen Group będą montowane w motocyklach, autobusach i pojazdach ciężarowych.
W kolejnych etapach współpracy, skonstruowane przez nas jednostki napędowe trafią do samochodów osobowych oraz ciągników siodłowych i ciężkiego sprzętu drogowo-budowlanego. Co ważne, w związku z tą współpracą Flash Electronics zamierza uruchomić w pełni zautomatyzowaną linię produkcyjną opartą na najnowszej technologii uzwojeń silników typu continous hairpin. Nasz indyjski partner w ciągu dwóch lat zamierza uruchomić linie produkcyjne, a wartość tej inwestycji szacowana jest na ponad 80 mln zł.
Cezary Klimont: To prawda. Rozmawialiśmy z firmą zarządzającą projektem Izera na temat potencjalnego wykorzystania napędu elektrycznego stworzonego przez Elimen Group do polskiego auta elektrycznego. Niestety, jak dotąd podmioty odpowiedzialne za polski projekt nie wykazały jeszcze zainteresowania naszą ofertą. Do przyszłego pojazdu wybrana została platforma chińska.
Daniel Śliwka: Stale bardzo uważnie przyglądamy się projektom z branży elektromobilności. Prowadzimy rozmowy z kilkoma firmami, które zajmują się produkcją elektrycznych autobusów. Jesteśmy w trakcie finalizacji prototypu, który ma odpowiedzieć na potrzeby tego rynku. Warto przy tym zaznaczyć, że Polska jest jednym z największych producentów autobusów Europie – eksport wzrósł z 10 proc. w 2017 r. do 46 proc. w 2020 r., a prawie co drugi sprzedany wówczas w Unii Europejskiej autobus elektryczny pochodził z Polski. Na podium w tej dziedzinie wyprzedziliśmy Belgię, która odpowiadała za 36% rynku europejskiego.
Cezary Klimont: Długofalowym celem Elimen Group jest masowa produkcja w Polsce jako OEM/Tier1, czyli rola dostawcy finalnego produktu bezpośrednio do topowych światowych odbiorców, takich jak Bosch, Continental, Magna czy Siemens, a my mamy ambicje i możliwości, by do tego grona dołączyć. Elektryczne autobusy, akumulatory do pojazdów elektrycznych, systemy zarządzania bateriami czy sterowania silnikami elektrycznymi – m.in. takie produkty i usługi odpowiadają na zapotrzebowanie zagranicznych kontrahentów, szczególnie w krajach, w których szybko rośnie popularność pojazdów napędzanych energią elektryczną.
Nasi pracownicy to najwyższej klasy inżynierowie i nie straszne są nam konstrukcje o niezwykłych parametrach momentu obrotowego czy mocy w stosunku do masy. Takie rozwiązania są możliwe dzięki użyciu najnowszych rozwiązań mechanicznych, jak i zdobyczy inżynierii z zakresu materiałów magnetycznych sektora kosmicznego i lotniczego. Oczywiście nie wszyscy klienci potrzebują tak niesamowitych parametrów, lecz dzięki tej wiedzy korzystamy z przewagi konkurencyjnej także w produkcji dla masowych odbiorców.
Cezary Klimont: Według danych z 2022 roku liczba samochodów z napędem elektrycznym (w pełni elektrycznych oraz pojazdów typu plug-in hybrid) wzrosła w Polsce o prawie 30% w porównaniu z rokiem 2021. Oznacza to, że na polskich drogach tego typu pojazdów osobowych i użytkowych jeździ już ponad 60 tys. Jednocześnie wraz ze wzrostem liczby pojazdów rozwija się infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych – zgodnie z oficjalnymi danymi, w czerwcu 2022 r. w Polsce funkcjonowało ponad 2200 ogólnodostępnych stacji ładowania. Coraz więcej firm związanych z branżą elektromobilności decyduje się na projekty związane z budową pojazdów elektrycznych takich jak samochody osobowe, jak i autobusy. Dla nas jako dla dostawcy napędów elektrycznych oznacza to ogromy potencjał rozwoju produkcji na rodzimym rynku.