ELIT Polska poleca łożyska kół marki FAG | MOTOFAKTOR

ELIT Polska poleca łożyska kół marki FAG

ELIT Polska poleca markowe łożyska FAG, które po montażu będą służyły długo, a ryzyko reklamacji ograniczy się do minimum.

 

W dzisiejszych czasach każdy szuka oszczędności. Eksperci z ELIT podpowiadają, jak robić to najbardziej efektywnie. W przypadku łożysk samochodowych kluczami do sukcesu są: skuteczna diagnostyka, wybór trwałych części zamiennych oraz prawidłowy montaż.

Szumi, ale gdzie? Może w łożyskach?

Pozory mylą. Podczas diagnostyki łożysk należy zawsze dokładnie upewnić się, że przypuszczenia co do zużycia danego łożyska są słuszne. Nawet najlepsi mechanicy potrafią czasem zasugerować się błędnym zleceniem klienta i wymieniają nie to łożysko, które trzeba.

 

Eksperci ELIT Polska przypominają:

 

  • Hałas podczas skrętu w lewo oznacza zużycie prawego przedniego łożyska, a hałas podczas skrętu w prawo – lewego przedniego
  • Hałas łożysk tylnych słyszalny jest zwykle cały czas, ale zawsze należy upewnić się, że nie pochodzi on od ogumienia.
  • Przed podjęciem ostatecznej decyzji należy „osłuchać” łożyska na podnośniku. Ważne jednak, by podczas tej czynności w warsztacie panowała cisza – nie wolno zapominać o wyciszeniu muzyki.
  • Warto także zajrzeć w okolice łożysk – ślady korozji lub wyrzuconego smaru także mogą wskazywać na zużyty element.
  • Ważnym punktem kontroli stanu łożysk jest ocena ich luzu. Wymaga to oczywiście podniesienia samochodu oraz poruszania kołami w różnych płaszczyznach. Poruszamy kołem, chwytając go w różnych pozycjach „na godzinie 9:15” oraz „12:30”. Należy mieć jednak na uwadze, że przy tej okazji wyczuwalne będą także luzy w układzie kierowniczym i zawieszeniu.

Inne usterki łożysk

Wiele współczesnych łożysk ma wbudowany pierścień magnetyczny współpracujący m.in. z układem ABS. To bardzo wytrzymały element, ale oczywiście może dojść do jego uszkodzenia. Warto o tym pamiętać, kiedy na desce rozdzielczej zapala się kontrolka niesprawności lub układ działa, ale nie tak jak powinien. Oczywiście nikt nie będzie profilaktycznie wymieniał wszystkich łożysk, żeby wyeliminować jakąś potencjalną przyczynę awarii. Eksperci ELIT sygnalizują jedynie problem, żeby w niektórych „dziwnych” przypadkach wziąć go pod uwagę.

 

Dość częstym przypadkiem warsztatowym jest awaria układu ABS po wymianie łożyska. Zazwyczaj w takim przypadku podejrzewa się uszkodzenie czujnika ABS podczas wymiany, albo … odwrotny montaż łożyska, czyli pierścieniem ABS w drugą stronę.

Właściwy dobór i prawidłowa wymiana łożyska

Łożyska dobiera się oczywiście na podstawie katalogu (producenta łożysk, dystrybutora). Podczas dokonywania zamówienia należy zawsze podawać markę, model, rocznik i wersję silnikową, a także wersję układu napędowego (2WD, 4WD). Nie zaszkodzi także numer VIN. Jeśli ktoś dobiera łożyska na wymiar, należy pamiętać, że obowiązują tu normy ISO (ISO 355:1977). Oznaczenia serii składają się najczęściej z symboli oznaczających kąt styku i liter opisujących odpowiednio średnicę zewnętrzną i szerokość, oraz następującego po nich trzycyfrowego oznaczenia średnicy wewnętrznej.

 

Najłatwiej wymienia się kompletne piasty – praca polega na odkręceniu starego elementu i przykręceniu nowego. Niestety tego typu usługi wykonuje się rzadko. Najczęściej praca polega na wyprasowaniu starego łożyska i wprasowaniu nowego. Niezbędne jest zastosowanie prasy lub innych, podobnie działających narzędzi specjalistycznych. Taka usługa wymaga przestrzegania pewnych zasad, kluczowych dla działania pojazdu i żywotności łożyska.

 

  • Po pierwsze – bardzo dokładnie oczyścić miejsce, w którym znajduje się łożysko. Czasem pod warstwą brudu i korozji ukrywa się pierścień mocujący łożysko.
  • Po drugie – warto zapoznać się z instrukcją montażową. Właśnie w niej znajduje się czasem informacja, że przed wymianą łożyska należy najpierw rozgrzać piastę lub schłodzić łożysko.
  • Po trzecie – zwrócić uwagę na lokalizację wspomnianego pierścienia ABS, aby nie zamontować go odwrotnie.
  • Po czwarte – przykładając siłę do łożyska podczas używania prasy należy zawsze upewnić się, że ta siła będzie oddziaływać prawidłowo i nie nadwyręży konstrukcji łożyska. Typowym błędem jest wprasowywanie łożyska i przykładanie siły do bieżni wewnętrznej, podczas gdy opór stawia bieżnia zewnętrzna. Niszczy to łożysko w trybie natychmiastowym lub drastycznie skraca jego żywotność.

 

Po wymianie łożyska należy zawsze upewnić się, czy usterka ustąpiła oraz czy prawidłowo działają takie układy jak ABS i kontrola trakcji.

 

Zachęcamy do wyboru markowych części zamiennych nie tylko w przypadku łożysk. Wszędzie tam, gdzie wymiana jest czasochłonna i kłopotliwa (np. sprzęgła, rozrządy) to jedyne słuszne rozwiązanie. Wysoka jakość oznacza wyższą trwałość i niższe ryzyko reklamacji. W efekcie wychodzi to taniej zarówno dla klienta jak też dla mechanika – mówi Andrzej Ohirko Product Management Director z ELIT Polska

Rodzaje łożysk koła w ofercie FAG

Dlaczego łożyska FAG?

Najlepsze na rynku łożyska kulkowe charakteryzuje między innymi niski współczynnik tarcia i wysoka trwałość mechaniczna – takie cechy mają produkty marki FAG.

 

Szereg testów przed wprowadzeniem nowego typu łożyska gwarantuje, że części zamienne z logiem FAG poradzą sobie z najtrudniejszym zadaniem. Rodzaje łożysk dostępne w ELIT Polska charakteryzują się wieloma pożądanymi cechami, które pozwalają na wykorzystanie ich w ekstremalnych warunkach. Wśród ich zalet warto wymienić m.in.:

 

  • niski poziom hałasu nawet przy wysokich prędkościach obrotowych
  • bardzo mały współczynnik tarcia
  • szeroki zakres temperatur pracy
  • perfekcyjne uszczelnienie

Źródło: ELIT Polska

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).