Prawie 30% całkowitej emisji CO2 w UE pochodzi z sektora transportu, z czego 72% – z transportu drogowego. W ramach działań mających na celu redukcję emisji CO2 UE ustanowiła cel zmniejszenia emisji z transportu o 60% do 2050 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r. Osiągnięcie tego celu nie będzie jednak łatwe, ponieważ wskaźnik redukcji emisji spada wolniej. Od roku 1990 w innych sektorach zdołano ograniczyć emisje, ale w związku z coraz większą mobilnością ludzi emisje CO2 pochodzące z transportu wzrosły.
Wysiłki mające na celu polepszenie efektywności paliwowej w nowych samochodach również osłabły. Po okresie ciągłego spadku w 2017 r. nowo rejestrowane samochody emitowały średnio 0,4 g CO2 na kilometr więcej niż w roku 2016.
Aby odwrócić tę tendencję, UE proponuje nowe cele w zakresie emisji CO2 z myślą o zmniejszeniu szkodliwych emisji z nowych samochodów osobowych i dostawczych. Posłowie przyjęli nowe przepisy 27 marca.
Emisje CO2 z transportu pasażerskiego znacznie się różnią w zależności od rodzaju transportu. Samochody osobowe są głównym źródłem zanieczyszczeń, odpowiadając za 60,7% wszystkich emisji CO2 z transportu drogowego w Europie.
Niemniej jednak samochody mogą być jednym z najczystszych rodzajów transportu, pod warunkiem że przewożą co najmniej cztery osoby. W tym przypadku jedynie transport kolejowy odpowiada za mniej emisji CO2 na pasażera.
Ze średnią 1,5 pasażera na samochód w Europie inne rodzaje transportu, takie jak autobusy, są obecnie czystszą ekologicznie alternatywą.
Istnieją dwa sposoby redukcji emisji CO2 z samochodów: zwiększenie wydajności pojazdów lub zmiana wykorzystywanego paliwa. Obecnie większość samochodów w Europie jest napędzanych benzyną lub olejem napędowym (89%), jednak coraz większą popularność zyskują samochody elektryczne.
Pomimo małego udziału w rynku (około 1,5% zarejestrowanych nowych pojazdów), liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych w UE równomiernie wzrastała w ostatnich latach. Sprzedaż wzrosła o 51% w 2017 r. w porównaniu z 2016 r.
W pytaniu „Ile CO2 produkuje samochód?” należy wziąć pod uwagę nie tylko, ile CO2 jest emitowane w trakcie użytkowania, ale także emisje spowodowane jego produkcją i trwałym składowaniem.
Produkcja i trwałe składowanie samochodu elektrycznego są mniej ekologiczne niż samochód z silnikiem spalinowym, a poziom emisji z samochodów elektrycznych waha się w zależności od sposobu, w jaki elektryczność jest wytwarzana.
Niemniej jednak biorąc pod uwagę średni koszyk energetyczny w Europie, samochody elektryczne już teraz okazują się być czystsze ekologicznie, niż pojazdy napędzane benzyną. W związku z tym, że udział energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w przyszłości będzie rosnąć, samochody elektryczne mają stać się jeszcze mniej szkodliwe dla środowiska.
W porozumieniu klimatycznym z Paryża UE zobowiązała się ograniczyć emisję gazów cieplarnianych do 2030 r. o co najmniej 40% we wszystkich sektorach ekonomicznych w porównaniu z poziomami z 1990 r.
Poza ustanowieniem celów dotyczących emisji samochodowych posłowie PE przyjęli następujące środki, aby pomóc UE spełnić te zobowiązania:
Źródło: Parlament Europejski