26 stacji zostanie zbudowanych jeszcze w tym roku w Koszalinie, ostatnia zaś na początku przyszłego. Każda z nich, o mocy 22 kW, będzie wyposażona w dwa punkty ładowania.
Powstaną one przy następujących ulicach w Koszalinie: Asnyka 3, Bukowa 26, Chałubińskiego 15, Fałata 32, Kołłątaja 9-13, Matejki 3-5, Morelowa 14, Morska 10, Podgrodzie 1A, Staszica 10-10C, Śniadeckich 25, Wańkowicza 62, Waryńskiego 6 oraz Wenedów 13-15.
Stacje powstaną też na wybranych parkingach na skrzyżowaniach: ul. Jana Pawła II z ul. Staszica, ul. Jana z Kolna z ul. Armii Krajowej oraz ul. Kutrzeby z ul. Bałtycką. Urządzenia staną też na parkingu przy Wodnej Dolinie (za skrzyżowaniem ul. Paderewskiego i ul. Sybiraków), przy sklepach Dajar i Neonet (ul. Połtawska), przy Stadionie Gwardii (Skrzyżowanie ul. Fałata i Orląt Lwowskich), na skrzyżowaniu ul. Rolnej i Kopernika (niedaleko Parku Wodnego Koszalin), w obrębie sklepu Neonet na ul. Władysława IV 46, przy przystani statku „Koszałek” na terenie Mariny Koszalin (ul. Promowa 75-900), a także na parkingu przy ul. Kościuszki, niedaleko Koszalińskiej Biblioteki Publicznej (Plac Polonii 1).
Mieszkańcy będą też mogli doładować swoje pojazdy elektryczne na pętli autobusowej przy ul. Gnieźnieńskiej naprzeciwko Galerii Forum, a także przy parku otaczającym Amfiteatr przy ul. Piastowskiej.
Zgodnie z Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych polskie samorządy powinny posiadać na swoim terenie określoną liczbę punktów ładowania pojazdów elektrycznych. To, ile urządzeń powinno znaleźć się w danym mieście do końca marca 2021 roku, określa stosunek liczby mieszkańców do liczby zarejestrowanych samochodów i ich przelicznika na każdy tysiąc mieszkańców. Dla przykładu miejscowość od 100 tys. mieszkańców, w której zarejestrowanych jest 60 tys. samochodów, z których 400 przypada na każdy tysiąc mieszkańców, powinna mieć 60 punktów ładowania.
Energa Operator, poza Koszalinem (gdzie powstanie 27 stacji), zrealizuje tego typu inwestycje na terenie siedmiu innych miast. Będą to: Gdynia (10 stacji ładowania), Elbląg (27), Płock (do 25), Włocławek (29), Toruń (46), Olsztyn (47) oraz Gdańsk (69).
Lokalizacja stacji uzgodniona została wspólnie z władzami poszczególnych gmin. Przy wyborze kierowano się czynnikami takimi jak nasilony ruch pojazdów, obecność galerii i pasaży handlowych, dworców oraz węzłów komunikacyjnych, a także obiektów rekreacyjnych (np. hotele). Innym kryterium była gęstość zaludnienia, dlatego wybierano najbardziej optymalne punkty w dzielnicach mieszkalnych. Wybór miejsc, w których powstaną stacje, poprzedziły również konsultacje społeczne.
Po zakończeniu montażu, zarówno w Koszalinie, jak też w innych miastach, Energa Operator będzie odpowiedzialna m.in. za przeprowadzenie odpowiednich testów i pomiarów i uzyskanie opinii rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych. Będzie musiała również złożyć wniosek o przeprowadzenie badania stacji do Urzędu Dozoru Technicznego.
Natomiast za ostateczne uruchomienie i oddanie stacji do użytku, m.in. poprzez zainstalowanie odpowiedniego oprogramowania, odpowiedzialni będą Operatorzy Ogólnodostępnych Stacji Ładowania (OOSŁ). Będzie ich wskazywał Urząd Regulacji Energetyki. Po wyznaczeniu OOSŁ Energa Operator przekaże stacje w poszczególnych miastach w ich zarządzanie na podstawie stosownych umów.
Energa Operator dąży do tego, aby ze stacji ładowania można było korzystać jeszcze przed końcem marca 2021 roku.
Źródło: Energa