Energa Operator zwiększy sieć stacji ładowania EV | MOTOFAKTOR

Energa Operator zwiększy sieć stacji ładowania EV

Energa Operator we współpracy z samorządami ma wybudować ok. 280 stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Energa Operator wspólnie z władzami poszczególnych gmin uzgodniła plany budowy sieci stacji ładowania i konkretne, optymalne pod względem przyszłego użytkowania lokalizacje. Poszukiwane były miejsca charakteryzujące się dużym ruchem pojazdów, jak okolice galerii i pasaży handlowych, dworców i węzłów komunikacyjnych czy obiektów rekreacyjnych (np. hotele i SPA). Innym kryterium była gęstość zaludnienia, dlatego wybierano najbardziej optymalne punkty w dzielnicach mieszkalnych.

 

Po uzgodnieniu planów przyłączeń i uchwaleniu ich przez radnych gmin, Energa Operator ma przystąpić do prac projektowych. Rozpoczęcie montaży pierwszych stacji ładowania planowane jest na IV kw. 2020 roku.

 

Energa Operator zrealizować ma tego typu inwestycje na terenie 8 miast: w Gdyni (10 stacji ładowania), Koszalinie (27), Elblągu (27), Płocku (od 23 do 26), Włocławku (29), Toruniu (46), Olsztynie (47) oraz Gdańsku (69). Wszystkie stacje mają być wyposażone w dwa punkty do ładowania.

Dystrybutorzy wesprą samorządy

Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku [1], polskie samorządy powinny posiadać na swoim terenie określoną liczbę stacji ładowania pojazdów elektrycznych. To, ile urządzeń powinno znaleźć się w danym mieście do końca marca 2021 roku, określa stosunek liczby mieszkańców do liczby zarejestrowanych samochodów i ich przelicznika na każdy tysiąc mieszkańców. Dla przykładu, miejscowość od 100 tys. mieszkańców, w której zarejestrowanych jest 60 tys. samochodów, z których 400 przypada na każdy tysiąc mieszkańców, powinna mieć 60 stacji ładowania.

 

W styczniu tego roku samorządy zobligowane były przygotować zestawienie posiadanych i budowanych stacji. Na terenach, na których ich łączna liczba okazała się niższa niż wskazana w ustawie, Operatorzy Sieci Dystrybucyjnych mają wybudować brakujące stacje ładowania, wspierając tym samym samorządy.

 

Zgodnie z ustawą, po oddaniu przez Energę Operatora urządzeń do użytku, Urząd Regulacji Energetyki na wniosek władz gminy ma wskazać operatora ogólnodostępnej sieci ładowania. Wybrane przez URE przedsiębiorstwo ma objąć zarząd nad nowymi stacjami na rok. W tym czasie Energa Operator ma zorganizować przetarg na wyłonienie docelowego operatora sieci.

 

[1] Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. 2018 poz. 317)

 

Źródło: Energa Operator

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).