Epidemia a rynek warsztatów samochodowych w Polsce | MOTOFAKTOR

Epidemia a rynek warsztatów samochodowych w Polsce

W pierwszym tygodniu obostrzeń liczba klientów w warsztatach spadła o ponad 20% – raport portalu DobryMechanik.pl.

Od wprowadzenia stanu zagrożenia epidemiologicznego upłynęło kilka tygodni. Przez ten czas moglibyśmy zaobserwować znaczne zmiany w wielu sektorach gospodarki. Jak pandemia koronawirusa wpłynęła na zainteresowanie usługami warsztatów samochodowych? Które usługi cieszyły się w tym okresie najmniejszym zainteresowaniem, a które największym? Jak wygląda perspektywa na przyszłość? DobryMechanik.pl przygotował raport oparty na analizie danych dotyczących zachowań użytkowników portalu.

Ruch na portalu DobryMechanik.pl w okresie pandemii

Po wprowadzeniu pierwszych restrykcji można było zaobserwować gwałtowny spadek zainteresowania usługami warsztatów samochodowych. W tygodniu, w którym zostały zamknięte szkoły i uczelnie liczba umówionych wizyt spadła o 26%. Poziom ten utrzymywał się przez cały miesiąc, aż do świąt wielkanocnych. Od tego momentu portal DobryMechanik.pl obserwuje stopniowy wzrost umówionych wizyt, w szczególności związany z sezonowymi usługami, które kierowcy zwykle wykonują w okresie wiosennym.

Zainteresowanie usługami w czasie epidemii

Aby sprawdzić, które usługi cieszyły się największą popularnością w trakcie pandemii porównaliśmy ich liczbę w tym czasie z okresem 30 dni przed wprowadzeniem restrykcji. Analiza danych pokazuje, że w serwisie DobryMechanik.pl odnotowano wzrost umówionych wizyt w takich segmentach usług jak: ozonowanie klimatyzacji (o około 261%), wymiana opon (o 255%), a także napełnienie klimatyzacji (o 77%).

 

Wzrost popularności odnotowano również w takich usługach jak: wulkanizacja (o 76%), serwis klimatyzacji (o 52%), badania techniczne (o 31%), a także wymiana akumulatora (o 20%).

 

Największym zainteresowaniem w tym okresie cieszyły się czynności serwisowe związane z wymianą i naprawą opon oraz serwisem klimatyzacji. W przypadku wymiany opon jest to związane bezpośrednio z faktem, że właśnie w tym okresie większość kierowców zmienia ogumienie z zimowego na letnie. Przy okazji wielu użytkowników aut naprawia uszkodzone opony, stąd wzrost zainteresowania usługami wulkanizacyjnymi.

 

W przypadku klimatyzacji również jest to w dużej mierze związane z sezonowością usługi. Często po zakończonej zimie wielu kierowców chce przygotować lub naprawić swój układ klimatyzacji w aucie przed pierwszymi upałami.

 

Ciekawym zjawiskiem jest wzrost zainteresowania usługą ozonowania, co bezpośrednio jest efektem epidemii. Część użytkowników aut ozonuje wnętrze samochodu co roku na wiosnę, ale część mogła również wykonać taką usługę po raz pierwszy, chcąc uchronić się przed wirusem oraz zmniejszając prawdopodobieństwo zarażenia.

 

Z kolei wzrost wykonywanych badań technicznych jest związana ze wzrostem zakupów aut na wiosnę, a co za tym idzie wykonaniem badania technicznego. W konsekwencji na przestrzeni całego roku w miesiącach wiosennych wzrasta zainteresowanie usługami Stacji Kontroli Pojazdów.

 

Z danych portalu DobryMechanik.pl wynika również, że sporo osób w tym okresie skorzystało z usługi wymiany akumulatora. W tym wypadku prawdopodobnie głównym czynnikiem jest fakt, że na skutek pandemii wiele pojazdów było nieużytkowanych, co spowodowało całkowite zużycie akumulatorów.

 

Z kolei najmniej popularne usługi to między innymi: montaż instalacji LPG (spadek o 56%), naprawa licznika (o 55%), montaż systemu car audio lub nawigacji samochodowej (o 55%), zainstalowanie haku holowniczego (o 54%), a także regeneracja reflektorów (o 54%).

 

Wszystkie te czynności serwisowe łączy fakt, że nie są one naprawami pierwszej potrzeby i można je odłożyć w czasie. Większość kierowców podczas pandemii wykonuje tylko te naprawy, które są niezbędne do bezpiecznej pracy samochodu. Prawdopodobnie zainteresowanie usługami dodatkowymi będzie wzrastać wraz powrotem normalnego funkcjonowania gospodarki.

Perspektywy na miesiące po pandemii

Od 20 kwietnia 2020 roku polski rząd podjął decyzję o stopniowym „odmrażaniu” gospodarki. W następnych tygodniach zostaną poczynione kolejne kroki umożliwiające przedsiębiorcom swobodne działanie.

 

Jednak bez względu na obostrzenia kierowcy mają prawo skorzystać z usług mechanika i naprawić u niego swoje auto. Jest to o tyle ważne, że wiele osób wykorzystuje samochód do załatwiania codziennych spraw niezbędnych do życia, takich jak: zakupy, dojazd do pracy czy wizyta u lekarza.

 

Z tego względu, pomimo spadku zainteresowania usługami warsztatów, serwisy odczuły efekty pandemii w dużo mniejszym stopniu niż chociażby branża turystyczna, czy usługi fryzjersko-kosmetyczne.

 

Nawet w przypadku zmniejszenia liczby zachorowań, wiele osób będzie chciała ograniczyć przemieszczanie się komunikacją miejską i przesiąść się do swoich aut np. dojeżdżając do pracy. Prawdopodobnie dzięki temu wzrośnie też zainteresowanie małolitrażowymi samochodami miejskimi, które trzeba będzie serwisować.

 

Warto pamiętać również o tym, że wielu użytkowników pojazdów w trakcie pandemii ograniczyło wizyty u mechaników. Jednak w końcu będą musieli odwiedzić warsztat i naprawić swoje auto, aby dalej móc z niego korzystać. Z tego względu wysokie obłożenie warsztatów, które zwykle można było zaobserwować w miesiącach wiosennych, prawdopodobnie rozłoży się na dłuższy okres, aż do wakacji.

Innowacje podczas pandemii

Jak warsztaty dostosowują się do zmieniającej się sytuacji w trakcie pandemii? Większość serwisów wprowadziła dodatkowe procedury, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa zarówno mechanika, jak i klienta.

 

Część warsztatów postanowiła wprowadzić dodatkowe usługi, wychodząc naprzeciw nowym potrzebom klientów. Coraz większą popularność zyskuje usługa „door to door”, polegająca na odbiorze samochodu spod domu klienta przez pracownika warsztatu, a następnie odstawienie auta w to samo miejsce po wykonaniu naprawy. Dzięki temu kierowca nie musi jechać osobiście do warsztatu, a kontakt między nim a pracownikiem serwisu jest minimalny.

 

Część warsztatów uruchamia dodatkowe promocje, takie jak usługa ozonowania pojazdu wykonywana gratis do zleconej naprawy. Wielu właścicieli warsztatów również z własnej inicjatywy zadeklarowało darmowe ozonowanie karetek, a w koordynowaniu akcji pomaga portal DobryMechanik.pl.

Podsumowanie

Pandemia koronawirusa spowodowała spadek liczby klientów w warsztacie, natomiast w skali całego popytu na usługi mechaniczne wyniósł on około 20-25%. Obecnie znacznie większym zainteresowaniem cieszą się usługi tak zwanej pierwszej potrzeby.

 

Rząd rozpoczął już stopniowe „odmrażanie” gospodarki, a klienci będą wcześniej czy później zmuszeni usunąć usterki, które pojawiły się w ich autach w trakcie pandemii, z których naprawą zwlekali nie chcąc wychodzić z domu.

 

Coraz więcej osób będzie też decydowało się na korzystanie z samochodu zamiast z komunikacji miejskiej, co przełoży się na większe zapotrzebowanie na serwis tych aut w warsztatach.

 

Zastanawiasz się, jak w obecnym czasie w szybki sposób dotrzeć do nowych klientów i zwiększyć ruch w warsztacie? Sprawdź ofertę portalu DobryMechanik.pl. Co miesiąc portal odwiedza 700 tys. kierowców, którzy szukają sprawdzonego warsztatu przez Internet.

 

Źródło: DobryMechanik.pl

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).