Europejski aftermarket – jak widzi go MEKO | MOTOFAKTOR

Europejski aftermarket - jak widzi go MEKO

Wartość europejskiego rynku samochodowych części zamiennych szacuje się na 220 mld euro w 2024 r. Motofaktor uczestniczył w spotkaniu z władzami MEKO w Norwegii nt. sytuacji branży.

  • Europejski rynek części zamiennych stale rośnie.
  • W ocenie MEKO niezależny rynek motoryzacyjny utrzymuje się w dobrej kondycji.
  • Elektryfikacja pojazdów to szansa na rozwój i wprowadzenie nowych usług.
  • Motofaktor uczestniczył w spotkaniu z władzami MEKO w Norwegii dot. trendów rynkowych i sytuacji w branży.
  • Więcej informacji na stronie głównej Motofaktora.
  • Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Rynek części zamiennych przechodzi fazę transformacji, w której elektryfikacja odgrywa kluczową rolę.

Pehr Oscarson, prezes i dyrektor generalny MEKO
Pehr Oscarson, prezes i dyrektor generalny MEKO

Jednak tę ewolucję napędza także kilka innych czynników: coraz większa konkurencja w pozyskiwaniu klientów – właścicieli pojazdów, większa przejrzystość cen wynikająca z rozwoju handlu elektronicznego, konsolidacje wśród dystrybutorów części poszerzających zakres swojej działalności i rosnącą presja na firmy w celu zwiększenia wysiłków na rzecz zrównoważonego rozwoju” – mówił podczas spotkania Pehr Oscarson, prezes i dyrektor generalny MEKO.

Pomimo obaw, że elektryfikacja może zmniejszyć popyt na rynku wtórnym, obserwacje MEKO wskazują na coś zupełnie przeciwnego. Warto przy tym zauważyć, że rynek skandynawski, szczególnie norweski, różni się od sytuacji w Polsce. Ponad 80 proc. nowo kupowanych pojazdów poruszających się po norweskich drogach to samochody elektryczne, które stały się powszechne w tym kraju po 2013 roku, gdy norweski rząd uruchomił atrakcyjne dopłaty do ich zakupu. Norweskie elektryki zaczynają więc tracić okresy gwarancyjne, a ich właściciele kierują swoje kroki do niezależnych warsztatów.

Koszt utrzymania pojazdów elektrycznych przez cały okres ich użytkowania ma dorównać pojazdom tradycyjnym. Ocena ta opiera się częściowo na doświadczenia z Norwegii, kraju o największej liczbie pojazdów elektrycznych na świecie i najdłuższej historii elektryfikacji. MEKO jest wiodącym operatorem rynku części zamiennych w Norwegii, posiadającym specjalistyczną wiedzę na temat pojazdów elektrycznych, a także programy szkoleniowe dla mechaników” – mówi Pehr Oscarson.

MEKO jest liderem rynku w Europie Północnej, zarządzając całością łańcucha wartości – od pozyskiwania części zamiennych po prowadzenie warsztatów – pozycjonuje się jako najbardziej kompleksowy partner w zakresie serwisu i naprawy pojazdów.

Europejski rynek części zamiennych stale rośnie

Wartość europejskiego rynku części zamiennych do samochodów szacuje się na około 220 miliardów euro do 2024 r., przy średniej rocznej wartości stopy wzrostu na poziomie 4,5 procent do roku 2030. W Europie niezależny aftermarket obejmuje około 30 tys. firm, tworząc łącznie 350 tys. miejsc pracy.

Rynek dystrybucji w Europie
Rynek dystrybucji części zamiennych w Europie

Według organizacji branżowej FIGIEFA producenci pojazdów produkują zaledwie około 20 procent komponentów potrzebnych do naprawy. Pozostałe części są dostarczane przez producentów OEM i dostawców części, którzy obsługują wyłącznie niezależny rynek” – zwrócił uwagę Pehr Oscarson.

Przychody MEKO w 2023 r.
Przychody MEKO w 2023 r.

Trendy, które zmieniają rynek części zamiennych

Podczas spotkania prezes MEKO zwrócił uwagę na kilka czynników, które obecnie kształtują i zmieniają europejski aftermarket:

Elektryfikacja: przejście z samochodów spalinowych na pojazdy elektryczne trwa, mimo że tempo uległo spowolnieniu z powodu pogorszenia koniunktury gospodarczej i zmniejszenia rządowych dotacji. Z biegiem czasu zmiana ta jest jednak nieunikniona.

Zwiększona konkurencja dla właścicieli pojazdów: rośnie liczba pojazdów firmowych. Segment flotowy ma rosnąć o 6 procent rocznie, osiągając 15 procent całkowitej floty pojazdów do 2030 r., przy czym oczekuje się, że  pojazdy elektryczne będą stanowić 56 proc.

Sprzedaż internetowa: handel elektroniczny stale się rozwija i zmienia także motoryzacyjny rynek wtórny. Oczekuje się, że do 2025 roku sprzedaż internetowa będzie stanowić aż 17 proc. całkowitego europejskiego rynku części zamiennych i potencjalnie wzrośnie do 30 procent do roku 2030 r..

Dywersyfikacja i ekspansja hurtowni: kilku głównych graczy na rynku części zamiennych rozwija się poprzez przejęcia i ekspansję w obszary związane z naprawami i usługami, takimi jak usługi związane z oponami czy szybami.

Zrównoważony rozwój: nowe przepisy i dyrektywy są wdrażane w celu przyspieszenia zielonej transformacji sektora. Jednocześnie widoczne jest oczekiwanie społeczne dotyczące zrównoważonego rozwoju na motoryzacyjnym rynku wtórnym.

Co z aftermarketem po elektryfikacji?

W ocenie MEKO niezależny rynek motoryzacyjny utrzymuje się w dobrej kondycji, a nawet rozwija, biorąc pod uwagę doświadczenia firmy z Norwegii i innych krajów. Choć elektryfikacja przynosi zmiany, to koszt całkowity serwisu i napraw w całym okresie eksploatacji pojazdu elektrycznego pozostaje taki sam, a może nawet wyższy niż wcześniej.

Części zamiennych do samochodu elektrycznego jest mniej, ale nasze dotychczasowe doświadczenia wskazują, że warsztaty wykonują więcej  napraw takich podzespołów jak hamulce, opony i szyby przednie. Ponadto samochód elektryczny charakteryzuje się zaawansowaną technologią, która wymaga specjalistycznej wiedzy od mechaników” – podkreśla Pehr Oscarson.

Strategia MEKO

MEKO stara się dostosować do zmian na rynku wtórnym i odpowiadać na jego potrzeby. Strategia firmy koncentruje się na czterech obszarach:

  • Sprawna logistyka
  • Profesjonalne warsztaty
  • Lepsza mobilność:
  • Zrównoważony rozwój

W MEKO staramy się być najbardziej dostępnym partnerem w branży dla naszych klientów, być blisko klienta i oferować najlepsze rozwiązania w terminowy sposób. Aby utrzymać naszą wiodącą pozycję, zobowiązujemy się do ciągłej poprawy wydajności i optymalizacji działań. Warsztaty to jedna z najważniejszych grup naszych klientów. Celem naszej strategii jest ciągłe rozwijanie koncepcji warsztatów w celu zaspokojenia ich potrzeb i oczekiwań kierowców” – mówi Pehr Oscarson.

Co roku firma realizuje Barometr Mobilności MEKO – kompleksowe badanie zwyczajów związanych z mobilnością regionu nordyckiego. Co roku ponad 4000 osób jest szczegółowo badanych pod kątem ich nawyków w tym zakresie. Od startu badania w 2022 r. jeden trend pozostaje niezmienny: samochód pozostaje zdecydowanie najpopularniejszym środkiem transportu.

MEKO w Polsce

Na początku sierpnia br. MEKO sfinalizowało przejęcie Elit Polska, znacząco rozszerzając swoją obecność w Polsce. Elit Polska posiada dwa magazyny centralne i 49 oddziałów. Firma rozbudowuje również swoje powierzchnie magazynowe w Polsce.

MEKO zwiększa powierzchnię magazynową w Polsce

MEKO weszło na polski rynek w 2018 roku poprzez przejęcie firmy Inter-Team, dystrybutora części zamiennych, który eksportuje również do Niemiec i innych krajów. Sieć sprzedaży Inter-Team liczy ponad 80 oddziałów na terenie całego kraju oraz oddział w Czechach. Należąca do Inter-Team ogólnopolska sieć niezależnych warsztatów O.K. Serwis liczy obecnie ponad 300 warsztatów.

Zdjęcia: MEKO

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).