Sprawozdanie zostało przyjęte we wtorek 48 głosami za, przy 36 głosach przeciw i jednym wstrzymującym się. Stwierdza, że zaostrzenie wymogów w zakresie redukcji emisji CO2 dla pojazdów ciężkich (HDV) oraz rozbudowa niezbędnej infrastruktury do ładowania i tankowania będzie odgrywać kluczową rolę w ograniczaniu emisji z całej floty pojazdów ciężkich, aby osiągnąć unijny cel neutralności klimatycznej do roku 2050.
Posłowie chcą rygorystycznych celów w zakresie redukcji emisji CO2 dla średnich i ciężkich pojazdów ciężarowych, w tym pojazdów specjalistycznych (takich jak śmieciarki, wywrotki czy betoniarki) oraz autobusów. Cele te zostałyby ustalone na poziomie 45% na lata 2030–2034, 70% na lata 2035–2039 (w porównaniu z 65% zaproponowanymi przez Komisję) i 90% od 2040 r.
Parlamentarzyści zgodzili się, że od 2030 r. wszystkie nowo rejestrowane autobusy miejskie powinny być pojazdami zeroemisyjnymi. Dodali możliwość występowania przez państwa członkowskie o tymczasowe zwolnienie (do 2035 r.) dla autobusów miejskich napędzanych biometanem, pod rygorystycznymi warunkami związanymi z obecnością infrastruktury do tankowania oraz pochodzenie paliwa.
Inne proponowane środki obejmują:
Przejście na bezemisyjne ciężarówki i autobusy jest nie tylko kluczem do osiągnięcia naszych celów klimatycznych, ale także kluczowym czynnikiem wpływającym na czystsze powietrze w naszych miastach. Zapewniamy przejrzystość sytuacji dla jednego z głównych sektorów produkcyjnych w Europie oraz wyraźną zachętę do inwestowania w elektryfikację i wodór. Opieramy się na wniosku Komisji, ale mamy większe ambicje. Chcemy rozszerzyć zakres przepisów na małe i średnie samochody ciężarowe oraz pojazdy specjalistyczne – sektory, które są szczególnie ważne dla jakości powietrza w miastach – i dostosowujemy kilka celów i poziomów odniesienia, aby dogonić rzeczywistość w miarę postępu transformacji szybciej od założeń – powiedział poseł sprawozdawca Bas Eickhout (Zieloni/EFA, Holandia).
Teraz po decyzji KŚ posłowie do PE mają przyjąć raport podczas II sesji plenarnej w listopadzie 2023 r., co będzie stanowić stanowisko negocjacyjne Parlamentu z rządami UE w sprawie ostatecznego kształtu prawodawstwa.
Źródło: Parlament Europejski