Dane Eurostatu prezentują stopę zmotoryzowania członków Unii Europejskiej i EFTA. W samej UE lideruje Luksemburg, gdzie na 1000 mieszkańców przypadają 662 samochody. Średnia Unijna wynosi 505 samochodów na 1000 mieszkańców. Po rozszerzeniu zestawienia o państwa EFTA na pozycję lidera wchodzi Lichtenstein z wynikiem 773 aut na 1000 mieszkańców.
Polska uzyskała wynik powyżej średniej unijnej, tj. 571 aut na 1000 mieszkańców, co daje nam 6. miejsce w zestawieniu państw UE i 7. miejsce przy uwzględnieniu również państw EFTA. Wyprzedzamy w ten sposób Niemcy (555), Wielką Brytanię (469) czy Francję (479). Lepsze wyniki od nas odnotowały Włochy (625), Malta (615), Finlandia (604) i Cypr (595).
Wynik Polski na pierwszy rzut oka robi wrażenie, jednak przestaje, gdy pod uwagę weźmiemy również średni wiek pojazdów poruszających się po polskich drogach. Jak wynika z danych Eurostatu 1 na 3 samochody nad Wisłą ma przynajmniej 20 lat, co daje nam niechlubną pozycję lidera w tym zestawieniu. Za nami plasuje się Estonia, gdzie 30 proc. pojazdów ma co najmniej 20 lat. Najlepiej w tym rankingu wypada Wielka Brytania. Dane w tym zestawieniu są jednak niepełne, bo m.in. Francja, Czechy i Włochy nie podają ile „20-latków i więcej” jeździ po ich drogach.
Największą wiekowo grupę aut w Polsce (40 proc.) stanowią te w wieku 10-20 lat. Mniej niż 10 proc. stanowią te w wieku 5-10 lat i mniej niż 5 proc. te w wieku 2-5 lat.
Kolejnym zestawieniem ujętym w raporcie jest ranking najpopularniejszych paliw stosowanych w nowych autach przez użytkowników w danym państwie. W Polsce według danych z 2016 r. dominuje benzyna z wynikiem ponad 50 proc., za nią uplasował się Diesel z wynikiem 30 proc. Reszta to paliwa alternatywne, gdzie dominuje gaz. Najbardziej „benzyniaki” dominują na Cyprze (blisko 90 proc.), a najsłabiej wypadają w Turcji (niecałe 30 proc.). Diesle najlepiej sprzedają się na Litwie (65 proc.) i we Francji (ok. 70 proc.). Alternatywne paliwa z dużą przewagą nad resztą są stosowane w Turcji (40 proc.).
Źródło: Eurostat