Według danych z końca listopada 2021 r., w Polsce były zarejestrowane łącznie 35 222 samochody osobowe z napędem elektrycznym, w tym 17 145 szt. pojazdów w pełni elektrycznych (BEV, ang. battery electric vehicles) oraz 18 077 szt. hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). Tylko przez pierwsze jedenaście miesięcy br., jak wynika z Licznika elektromobilności PSPA i PZPM, liczba EV w Polsce zwiększyła się o 16 629 sztuk, tj. o 101% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Rosnąca liczba zeroemisyjnych pojazdów na naszych drogach oznacza także coraz liczniejszą grupę kierowców, którzy z pojazdów konwencjonalnych przesiedli się do elektrycznych.
Na koniec roku, EV Klub Polska przedstawił dane, z których wynika m.in., że średni wiek kierowcy auta elektrycznego należącego do klubu wynosi 43 lata. Osoby w wieku od 40 do 50 lat to najliczniejsza grupa użytkowników, licząca 37%. Drugą, największą reprezentacją wiekową (30%) stanowią kierowcy w przedziale od 30 do 40 lat. W klubie nie brakuje także kierowców w przedziałach od 50 lat wzwyż (łącznie 21%) oraz poniżej 30 lat (12%).
To pokazuje, że elektromobilność jest dla wszystkich i nie zna granicy wieku. Oczywiście różne aspekty przekonują do EV różne grupy osób. Dla części ważna jest tańsza eksploatacja, dla innych przywileje i dopłaty, a dla jeszcze innych zwykła radość z jazdy i komfort podróżowania. Bez względu na motywy, technologia przyszłości łączy pokolenia mając jedną cechę wspólną. W dużym skrócie to brak spalin, czyli ochrona atmosfery i klimatu, ograniczanie smogu wokół nas – mówi Łukasz Lewandowski, Koordynator EV Klubu Polska.
Jak wynika z danych EV Klub Polska, elektromobilność to na razie głównie domena mężczyzn. Choć kobiety coraz częściej wybierają samochody elektryczne, struktura demograficzna grupy pod względem płci rozkłada się na w proporcjach: 9% kobiet i 91% mężczyzn.
Choć dane pokazują, że użytkownicy pojazdów elektrycznych rozsiani są po całej Polsce, to ich największe reprezentacje są w 12 największych miastach. Najliczniejszą, bo 13% grupę stanowią kierowcy EV zamieszkujący Warszawę. Nie powinno to dziwić, gdyż w stolicy zarejestrowanych jest najwięcej samochodów elektrycznych (6 848 BEV i PHEV, wg Polish EV Outlook, stan na czerwiec 2021 r.). 6% klubowiczów jest z Krakowa, a 3% (ex equo) z Poznania, Gdańska, Łodzi i Wrocławia. Pozostały udział mają elektromobilni kierowcy z Katowic, Szczecina, Gdyni, Kielc, Lublina oraz pozostałych większych i mniejszych miejscowości.
Nabywcy pojazdów elektrycznych to głównie mieszkańcy dużych aglomeracji oraz gmin okalających. Ci pierwsi korzystają z przywilejów, takich jak bezpłatne parkowanie czy jazda po buspasach w miastach, a drudzy, zamieszkujący najczęściej domy lub segmenty, bardzo często z własnymi instalacjami fotowoltaicznymi, ładują auta elektryczne po atrakcyjnych stawkach – mówi Piotr Ziółkowski z EV Klub Polska.
Najpopularniejszym modelem samochodu elektrycznego wśród członków EV Klubu Polska jest Tesla Model 3. Drugie miejsce w rankingu popularności zajmuje jest Nissan Leaf. Podium zamyka KIA e-Niro. Na pozostałych pozycjach znajdują się także: BMW i3, Tesla Model S, Hyundai Kona Electric, VW ID.3, Renault ZOE, Hyundai IONIQ Electric i inne.
Przekrój EV należących do klubowiczów pokazuje, że wybieramy nie tylko auta elektryczne z mniejszym zasięgiem, przeznaczone do miast, ale także modele, które są w stanie przejechać 300 czy 400 km na jednym ładowaniu. Co więcej, 31% klubowiczów nie posiada w swoim garażu samochodu innego niż elektryczny. Ta statystyka zrywa z mitem, że elektryki są przeznaczone tylko do przemieszczania się po mieście – dodaje Łukasz Lewandowski.
Jak podkreśla EV Klub Polska, wpływ na to ma coraz lepsza oferta. Na rynku dostępnych jest już ponad 190 modeli samochodów z napędem elektrycznym. W praktyce, blisko 40% całej oferty głównych marek jest już zelektryfikowana. Dla porównania, jak wynika z aktualizowanego co roku „Katalogu pojazdów elektrycznych PSPA”, w ubiegłym roku w salonach można było wybierać spośród 101 EV, w 2019 – 46, a 2018 – zaledwie 35.
Elektromobilność przybiera na sile, co przekłada się nie tylko na coraz bogatszą ofertę modelową, ale także konkurencyjne ceny, szczególnie, jeśli uwzględnimy dopłaty do zakupu z programu „Mój elektryk”. Szacujemy, że utrzymanie bieżącego tempa wzrostu w segmencie e-mobility zaowocuje liczbą pół miliona elektrycznych pojazdów w Polsce już w 2025 r., co z pewnością przełoży się także na liczbę klubowiczów – mówi Jan Wiśniewski z PSPA.
Skąd tyle wiemy o EV Klub Polska? Głównie z ankiet, których użytkownicy samochodów elektrycznych wypełnili w panelu klubowym już ponad trzy tysiące. To za dzielenie się wiedzą klubowicze zyskują dostęp do zniżek i benefitów.
Tworzymy naprawdę aktywną społeczność. Wspieramy się w tańszej i bardziej efektywnej eksploatacji naszych pojazdów. Dzięki wypełnianiu ankiet korzystamy ze zniżek u Partnerów Klubu, m.in. na usługi ładowania (10% rabatu w sieci GreenWay Polska). Wprowadzamy także kolejne korzyści, w tym czasowe zwolnienia z opłat za przejazd autostradami w ramach projektu „Autostrada do elektromobilności” wspólnie z Autopay, rabaty na zakup i instalację domowych ładowarek, zniżki w restauracjach i hotelach. Wkrótce zaoferujemy również atrakcyjne formy finansowania i ubezpieczenia EV, dostęp do dedykowanych ofert w ramach katalogu produktów, szereg usług towarzyszących oraz wsparcie techniczne i prawne naszych członków – mówi Piotr Ziółkowski.
Równolegle, EV Klub Polska, w ramach dialogu z interesariuszami publicznymi, zabiega o tworzenie sprzyjającego otoczenia prawnego dla użytkowników EV w Polsce.
Mamy doświadczenie, które powinno mieć wpływ na kształt kluczowych regulacji. Naszą ambicją jest oddziaływanie na kierunki rozwoju rynku zarówno w zakresie infrastruktury ładowania, subsydiów, jak i planowanych ograniczeń, także na poziomie lokalnym. Współpraca z administracją przyniesie korzyść całemu społeczeństwu – mówi Łukasz Lewandowski i zapowiada, że już na początku przyszłego roku Klub wystąpi z apelem o objęcie dopłatami także używanych samochodów elektrycznych.
EV Klub Polska jest jednym ze współzałożycieli Global EV Drivers Alliance, organizacji zrzeszającej kluby użytkowników samochodów elektrycznych z całego świata – oprócz Polski, m.in. z USA, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Szkocji i Kanady. Polski klub ściśle współpracuje także z norweską organizacją Elbil. W październiku br. EV Klub Polska zorganizował największy w Polsce zlot samochodów elektrycznych. Ponad 150 EV przejechało ulicami Łodzi, a kawalkada pojazdów liczyła 1,5 km. długości.
Źródło: elektromobilni.pl