Program wsparcia „Mój elektryk” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wystartował 12 lipca br. Według informacji Funduszu, od uruchomiania programu, w generatorze zostało złożonych około tysiąca wniosków na łączną kwotę ponad 20 mln. Już wkrótce ma zostać uruchomiony kolejny nabór adresowany do przedsiębiorców, samorządów oraz innych podmiotów instytucjonalnych. Od 22 listopada o dotacje będą mogli się ubiegać beneficjenci kupujący pojazdy zeroemisyjne za gotówkę lub na kredyt. Równolegle BOŚ Bank, który w imieniu NFOŚiGW będzie dystrybuował dopłaty do leasingu i wynajmu długoterminowego, podpisuje umowy z firmami leasingowymi. Informacja o tym, kiedy będzie to możliwe ma zostać podana do publicznej wiadomości na dniach.
Aby ułatwić proces nabywania samochodów elektrycznych przedsiębiorcom, PSPA uruchomiło w ramach edukacyjno-społecznej kampanii elektromobilni.pl internetowy Kalkulator dopłat dla przedsiębiorców. Narzędzie, dostępne TUTAJ, pozwala w prosty i przejrzysty sposób sprawdzić cenę każdego całkowicie elektrycznego (BEV) samochodu osobowego i dostawczego dostępnego na polskim rynku z uwzględnieniem dotacji ze środków publicznych (wcześniej uruchomiono podobny kalkulator dla osób fizycznych).
Zgodnie z zapowiedziami NFOŚiGW przedsiębiorcy nabywający zeroemisyjne pojazdy osobowe kategorii M1 będą mogli liczyć na dofinansowanie w wysokości 18 750 zł lub 27 000 zł, o ile zadeklarują średnioroczny przebieg wyższy niż 15 000 km. Maksymalna cena pojazdu objętego wsparciem wyniesie 225 000 zł brutto w przypadku beneficjentów, którzy nie są płatnikami VAT, 248 205 zł brutto w przypadku firm mogących odliczyć 50% podatku VAT oraz 276 750 zł brutto w przypadku podmiotów odliczających 100% podatku VAT – mówi Jan Wiśniewski, Kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA.
Przedsiębiorcy nabywający elektryczne samochody dostawcze (kategorii N1) będą mogli ubiegać się o dopłatę w wysokości 50 000 zł (ale nie więcej niż 20% kosztów kwalifikowanych) bez konieczności wskazywania średniorocznego przebiegu lub o kwotę 70 000 zł (ale nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych) pod warunkiem złożenia deklaracji, że pojazd będzie pokonywał średniorocznie więcej niż 20 000 km. W tym obszarze wsparcia NFOŚiGW nie ustanowił limitu maksymalnej ceny dotowanego samochodu.
Obecnie w Polsce można wybierać spośród ponad 70 różnych modeli całkowicie elektrycznych kategorii M1 i N1. Do dotacji w ramach programu „Mój Elektryk” – w zależności od sposobu rozliczania VAT – kwalifikuje się od ok. 40 do 45 samochodów osobowych oraz wszystkie samochody oznaczone homologacyjnie kategorią N1 – mówi Albert Kania, Data Analyst z Centrum Badań i Analiz PSPA.
Aby skorzystać z Kalkulatora dopłat wystarczy wejść na stronę elektromobilni.pl, a następnie w sekcji „Narzędzia i kalkulatory” wybrać „Kalkulator dopłat dla przedsiębiorców”. Kolejny krok stanowi wybór interesującego nas pojazdu, a następnie (w przypadku samochodów kategorii M1) wskazanie, czy jest się płatnikiem podatku VAT oraz ustalenie deklarowanego rocznego przebiegu. Wybierając pojazd dostawczy (kategorii N1) zostaniemy poproszeni wyłącznie o wskazanie deklarowanego średniorocznego przebiegu. Kalkulator automatycznie ustala, czy dany samochód kwalifikuje się do dofinansowania ze środków NFOŚiGW oraz jaka będzie jego cena zarówno przed, jak i po uzyskaniu dotacji. Narzędzie oblicza również, o jaki procent cena nabywanego pojazdu zmniejszy się dzięki dopłacie.
Dzięki aktualizowanej na bieżąco bazie pojazdów elektrycznych, każdy może w szybki sposób sprawdzić ostateczny koszt nabycia dowolnego samochodu elektrycznego dostępnego aktualnie w Polsce. Przykładowo, cena katalogowa dostawczego Volkswagena e-Craftera rozpoczyna się od 314 769 zł, zaś z dopłatą zapłacimy za ten model 264 769 zł. Natomiast gdy zadeklarujemy średnioroczny przebieg wyższy niż 20 tys. km koszty takiej inwestycji wyniosą już tylko 244 769 zł, co stanowi obniżkę względem bazowej ceny o 22% – dodaje Albert Kania z PSPA.
Za miejskie Renault ZOE z dotacją zapłacimy nawet o 22% mniej – 97 900 zł (o ile roczny przebieg będzie większy niż 15 tys. km), zaś koszt nabycia Škody ENYAQ iV po dofinansowaniu wyniesie 155 300 zł, co stanowi obniżkę o prawie 15%. W przypadku Hyundaia IONIQ 5 korzystając z programu „Mój Elektryk” można obniżyć cenę katalogową nawet o 14% – do 162 900 zł. Z kolei, gdy planujemy nabycie dostawczego Mercedesa-Benz eVito, koszt nabycia dzięki dotacji zostanie zredukowany o 20% – do poziomu 190 779 zł (168 474 zł, jeżeli zadeklarujemy średnioroczny przebieg większy niż 20 tys. km).
Na stronie elektromobilni.pl dostępne są również inne narzędzia dedykowane wszystkim osobom zainteresowanym elektromobilnością: mapa stacji ładowania, katalog i porównywarka dostępnych na rynku EV, kalkulator kosztów ładowania, porównywarka taryfowa, profiler ładowarki domowej, kalkulator TCO, kalkulator CO2 i mapa zasięgów.
Kampania elektromobilni.pl, realizowana przez PSPA oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu, to pierwsza w Polsce i jedna z najbardziej kompleksowych w Europie inicjatyw na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu. Celem projektu jest edukacja i podnoszenie świadomości społecznej na temat elektromobilności. W inicjatywę zaangażowało się kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce. Do partnerów strategicznych kampanii należą: ABB, BMW, Enelion, Grupa Volkswagen, Hyundai, Mercedes-Benz, Nexity, PKN ORLEN, Toyota i Renault, a do partnerów branżowych Alphabet, EFL, EV+, Garo, GO+EAuto, GreenWay, LeasePlan, LOTOS, Nissan, PKO Leasing, PRE Biel, Shell oraz Volvo. Kampania elektromobilni.pl została objęta patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. Patronat nad kampanią objęły także liczne ambasady, m.in. Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Izraela, Niemiec oraz izby handlowe i kilkadziesiąt polskich samorządów.
Źródło: PSPA