17 lutego odbyła się inauguracja projektu badawczego EV365, w ramach którego przez 12 miesięcy cztery samochody elektryczne będą monitorowane w realnych warunkach użytkowania. Organizatorzy projektu szacują, że łącznie zostanie pozyskanych blisko 360 tys. danych, które następnie posłużą do przygotowania raportu podsumowującego, który obejmie 6 obszarów badawczych.
Projekt EV365 to zupełnie nowe spojrzenie badawcze na pojazdy elektryczne. Zamierzamy skupić się na analizie korzyści wynikających z elektryfikacji floty z perspektywy przedsiębiorcy, który jest już użytkownikiem samochodów elektrycznych. W ramach projektu zgromadzimy dane na temat średniego zużycia energii, czasów ładowania, średniej prędkości, temperatury otoczenia czy rodzaju dróg, po których będą poruszać się auta. Wszystkie pojazdy elektryczne wykorzystane w badaniu będą realizować zadania komercyjne polegające na dostawie toreb z posiłkami w ramach działalności cateringowej sieci restauracji Mihiderka (Mihiderka W Drodze). Dane pozyskane w czasie trwania projektu umożliwią ocenę korzyści i wyzwań związanych z elektryfikacją floty przez małe i średnie przedsiębiorstwa – mówi Albert Kania z PSPA, Koordynator projektu EV365.
Realizacja projektu będzie możliwa dzięki zastosowaniu narzędzi umożliwiających stałe monitorowanie kluczowych parametrów eksploatacyjnych badanych pojazdów. Odpowiednie urządzenia telematyczne dostarczy współorganizator projektu – firma Webfleet Solutions.
Rynek EV to wciąż nowy segment i wiele mniejszych przedsiębiorców ma obawy przed elektryfikacją. Naszym zadaniem jest zapewnienie im rzetelnych danych, pozyskanych bezpośrednio z pojazdów, i przedstawienie tak, by właściciele mogli podejmować dobre decyzje biznesowe. System WEBFLEET dostarczy szczegółowych informacji m.in. o poziomie naładowania baterii, zasięgach przy danym poziomie naładowania, mapach zasięgów, czasie ładowania, pozostałym czasie ładowania czy konsumpcji energii. Dodatkowo dzięki analizie rodzaju i liczby wykonywanych podróży pomoże ocenić, które pojazdy spalinowe można łatwo zastąpić przez EV. Liczymy, że projekt EV365, gdzie w realnych warunkach będziemy analizować osiągi EVs, rozwieje przynajmniej część wątpliwości i pomoże małym i średnim firmom efektywnie zaplanować transformację ich flot – mówi Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Poland & EE, w firmie Webfleet Solutions.
Biorące udział w badaniu samochody elektryczne należą do floty jednej z najbardziej proekologicznych i oszczędzających zasoby sieci restauracji w Polsce – Mihiderki, która systematycznie obniża wpływ swojej działalności na klimat i środowisko. Mihiderka udowadnia jednocześnie, że użytkowanie pojazdów zeroemisyjnych w firmie już dziś może się opłacać, o czym przekonuje współwłaściciel sieci oraz aktywny klubowicz EV Klub Polska – Marcin Krysiński. W czasie trwania projektu samochody będą wykonywały swoje codzienne zadania polegające na dostawach posiłków. Do ich zasilania zostanie wykorzystana instalacja fotowoltaiczna o mocy 50 kWp, która stanowi jeden z elementów ekosystemu Mihiderki.
Nasza organizacja od dawna zwraca uwagę na zmniejszanie zużycia zasobów. Już ponad 10 lat temu świadomie zrezygnowaliśmy z montażu ogrzewania opierającego się na procesie spalania i zamontowaliśmy w naszej firmie klimatyzatory z inwerterami. Następnie zajęliśmy się działalnością gastronomiczną w oparciu o 100% kuchnię roślinną, która charakteryzuje się niskim zużyciem wody i często symboliczną emisją CO2. Ponadto, uruchomiliśmy naszą firmową mikroelektrownię fotowoltaiczną, a już w czasie pandemii rozbudowaliśmy nasz park samochodów o 4 pojazdy elektryczne. Tylko do końca 2021 r. nasze EV przejechały łącznie 230 000 km, co pozwoliło na zmniejszenie emisji o prawie 35 ton. Równocześnie, łączna produkcja PV osiągnęła 97 MWh „zielonej” energii elektrycznej. Mihiderka, samymi tylko roślinnymi kotletami do burgerów, zaoszczędziła 500 mln litrów wody, czyli tyle, ile potrzeba do napełnienia 250 basenów olimpijskich lub pokrycia pełnego dziennego zapotrzebowania na wodę dla 4 mln ludzi – mówi Marcin Krysiński, współwłaściciel sieci Mihiderka.
EV Klub Polska to nie tylko największa w kraju grupa entuzjastów samochodów elektrycznych, ale także inicjator projektu EV365. Aktywnie wspieramy użytkowników pojazdów zeroemisyjnych, nie zapominając jednocześnie o osobach, które dopiero się przekonują do elektromobilności. Część naszych klubowiczów dopiero rozważa zakup samochodu elektrycznego i to właśnie z ich strony pojawia się wiele pytań dotyczących użytkowania pojazdów tego typu. Dzięki realizacji projektu EV365 zgromadzimy bezcenne, poparte konkretnymi liczbami dane, które pozwolą m.in. ustalić, ile kosztuje codzienna eksploatacja EV w firmie oraz czy instalacja fotowoltaiczna jest w stanie pokryć zapotrzebowanie energetyczne zelektryfikowanej floty – mówi Łukasz Lewandowski, Koordynator EV Klub Polska.
Oprócz pojazdów zeroemisyjnych w projekcie wezmą udział trzy auta spalinowe, których dane eksploatacyjne zostaną porównane z parametrami uzyskanymi przez samochody elektryczne. Projekt pozwoli tym samym odpowiedzieć na pytanie, kiedy elektryfikacja floty może przynieść realne korzyści finansowe osobom prywatnym oraz małym i średnim przedsiębiorcom. Co istotne, każdy klubowicz EV Klub Polska może zgłosić potrzebę zbadania wybranego przez siebie parametru użytkowego badanych pojazdów. W zależności od możliwości technicznych wynik takiej analizy zostanie uwzględniony w raporcie podsumowującym projekt.
Realizacja badania EV365 została podzielona na 4 fazy, odpowiadające zmieniającym się porom roku. Po zakończeniu każdej z nich zostanie opublikowana krótka analiza zgromadzonych danych. Oficjalne podsumowanie projektu EV365 zostanie zaprezentowane w II kwartale 2023 r.
Źródło: EV Klub Polska