Ewolucja filtrów oleju | MOTOFAKTOR

Ewolucja filtrów oleju

Wydłużający interwały zmiany oleju trend rozwoju silników spalinowych stanowi poważne wyzwanie dla producentów filtrów samochodowych.

Okresy między przeglądami wielu samochodów osobowych i pojazdów ciężarowych ulegają wydłużeniu i nic nie wskazuje, aby tendencja ta uległa szybkiej zmianie. Jest to możliwe między innymi dzięki ciągłemu wprowadzaniu coraz bardziej zaawansowanych zmian i ewolucji w technologii filtracji, w tym w filtracji oleju.

 

Od nowoczesnych filtrów oleju oczekuje się w równym stopniu trwałości jak i niezawodnego funkcjonowania w całym okresie pracy – od pierwszego do ostatniego kilometra. Dla producenta filtrów jest to oczywiste, ale dla użytkownika już niekoniecznie. Część klientów nadal twierdzi, że jakość filtra oleju nie ma znaczenia, byleby wielkość i gwint się zgadzały – czy tak jest naprawdę?

Od modułu do szczegółu

Produkowany przez Hengst moduł filtra oleju VW EA288 MQB Evo (Golf 8, Touran & Tiguan)

We współczesnych samochodach systemy filtracji oleju silnikowego muszą poradzić sobie z wyższą temperaturą oleju nie doprowadzając przy tym do spadku jego ciśnienia. Obecnie temperatura pracy oleju dochodzi do 110°C (kilkanaście lat temu było to 80-90°C). Dlatego też projektanci i inżynierowie firmy Hengst opracowali dedykowane moduły filtracyjne wyposażone w jednej zwartej obudowie w chłodnicę oleju zintegrowaną z czujnikami temperatury i termostatem – co daje możliwości kontroli temperatury roboczej i w razie konieczności – przepuszczenia oleju przez chłodniczkę. Dodatkowo, rozwiązania te umożliwiają prowadzenie oleju pod wyższym ciśnieniem oraz zajmują mniej miejsca w komorze silnikowej.

 

Jako partner w rozwoju i dostawca systemów filtracyjnych dla wszystkich głównych producentów samochodów, Hengst jest silnie związany ze środowiskiem wyposażenia oryginalnego – a to daje wiedzę, z której korzystamy przy opracowywaniu wysokiej jakości części zamiennych produkowanych na potrzeby rynku niezależnego.

Czy tylko olej ma znaczenie?

Dokładna filtracja oleju ma istotne znaczenie dla trwałości silnika. Nawet najlepszy, najdroższy, ale niedostatecznie filtrowany olej z czasem przestanie spełniać swoją rolę. Głównym zadaniem filtrów oleju jest skuteczne oczyszczanie krążącego w obiegu oleju z różnych substancji, takich jak brud i drobinki metalu. Aby zapobiec trwałemu, pociągającemu za sobą znaczny wzrost zużycia paliwa i emisji spalin pogorszeniu osiągów silnika ważne jest, aby w czasie prac serwisowych przestrzegać zaleceń producentów pojazdów.

 

Od nowoczesnych filtrów oleju oczekuje się w równym stopniu trwałości i niezawodnego funkcjonowania jak i odporności na pracę w wysokiej temperaturze, ekstremalnej odporności mechanicznej na skoki ciśnienia, czy też braku reakcji na agresywne składniki zawarte w oleju. Jakość filtra jest tak samo istotna jak jakość oleju i mechanicy muszą oswajać klientów z tą myślą.

Rodzaje i ewolucja filtrów oleju

Filtry nakręcane

 

Przekrój wymiennego filtra oleju typu Spin-on.

Niegdyś najczęściej montowane w samochodach filtry puszkowe, zwane również spin-on, składają się z korpusu wykonanego z blachy stalowej z hermetycznie przykręconą płytką o podniesionych krawędziach i umieszczonym w środku elementem filtracyjnym. W przypadku filtrów ważne jest prawidłowe funkcjonowanie każdego z elementów m.in. materiału filtracyjnego, którego nie widać podczas zakupu filtra – dopiero podczas wymiany filtra można ocenić jego jakość.

 

W tym przypadku przy okazji serwisu olejowego wymieniamy cały filtr (puszkę). Nakręcane filtry oleju często wyposażone są w dodatkowy zawór, odpowiedzialny za prawidłowe smarowanie podczas rozruchu zimnego silnika, lub gdy filtr nie był długo wymieniany i jest wyjątkowo zabrudzony (tzw. bypass). W takich przypadkach, aby utrzymać funkcję smarowania silnika, niefiltrowany olej kierowany jest do obiegu przez zawór obejściowy filtra. Zawór zwrotny podczas postoju, przy wyłączonym silniku zapobiega odpływowi oleju z puszki filtra. Dzięki temu olej osiąga pełną skuteczność smarowania natychmiast po uruchomieniu silnika, a pompowany jest właśnie ten olej, który pozostał w puszcze filtra.

Rozumiejąc jak ważne jest prawidłowe działanie filtra oleju, warto postawić na wysokiej jakości produkty. Obudowy filtrów Hengst są odporne na ciśnienie i korozję, zawór bocznikowy jest dokładnie dopasowany i otwiera się, gdy opór przepływu w układzie przewyższa wartość dopuszczalną (zgodną z wartością określoną przez producenta silnika). Wysoka jakość uszczelnień i precyzyjne wymiary filtrów Hengst zapewniają skuteczne uszczelnienie i bezproblemowy montaż.

Wkłady filtrów oleju

Wolny od metalu i połączeń klejowych filtr oleju ENERGETIC jest przyjazny dla środowiska. Po wymianie element filtra jest całkowicie utylizowany.

Czy pamiętacie jeszcze warsztatowe początki – pół litra oleju, który wlewał się pod flanelową koszulę przy odkręcaniu filtra? Jeśli odpowiedź brzmi „tak” na pewno doceniacie istnienie wkładów filtra, stanowiących część systemu ENERGETIC od Hengst Filter. Podczas serwisowania wymieniany jest jedynie wkład filtra – zawory, pokrywa i zawierająca wkład filtra aluminiowa obudowa, pozostają zamontowane na bloku silnika w trakcie całego okresu eksploatacji.

 

Kiedy pokrywa zostanie poluzowana, olej odprowadzany jest z powrotem do miski olejowej. Element filtracyjny jest następnie wyciągany z obudowy wraz z pokrywą, co pozwala na jego szybką wymianę bez kontaktu oleju ze skórą. To rozwiązanie oferuje wiele korzyści – ilość odpadów powstających w czasie prac serwisowych jest ograniczona, a konstrukcja wkładu zapewnia szybką i prostą wymianę.

Innowacja w filtracji oleju - Blue.on

Filtr oleju Blue.on od Hengst Filter jest montowany fabrycznie w nowym Oplu Astra 1,5L.

W odróżnieniu od metalowego filtra puszkowego konstrukcja Blue.on jest rozbieralna i składa się z pokrywy z tworzywa, trzpienia wraz z wbudowanym zaworem zwrotnym i wkładu filtra – jedynego elementu wymiennego. Blue.on jest w większości wykonany z tworzywa sztucznego i charakteryzuje się niewielkim ciężarem. Mniejsza masa ma w pojeździe pozytywny wpływ na zużycie paliwa i emisję CO2. Z drugiej strony niska zawartość metali znacznie zmniejsza ryzyko korozji puszki zamykającej i zmniejsza ryzyko przedostania się szkodliwych cząstek metalu do układu obiegu oleju.

 

Materiał wkładu filtracyjnego jest indywidualnie dostosowany do wymagań danego silnika. Precyzyjnie dostosowane ciśnienie różnicowe filtra zapewnia jego prawidłowe działanie nawet pod wysokim ciśnieniem, np. podczas fazy rozruchu na zimno. Zawór obejściowy filtra Blue.on jest zaprojektowany tak, że otwiera się przy możliwe najwyższej różnicy ciśnień, przez co przepływ niefiltrowanego oleju jest zminimalizowany. Hengst Blue.on jest opatentowanym rozwiązaniem, które uniemożliwia omyłkową instalację niższej jakości wkładu filtra.

Wymiana filtra oleju w praktyce

Wszyscy dobrzy mechanicy pamiętają, aby:

 

  1. Filtr oleju wymieniać przy okazji każdej wymiany oleju,
  2. Zawsze używać narzędzi odpowiednich dla danego rodzaju filtra,
  3. W przypadku filtra wkręcanego oczyścić powierzchnię styku i nasmarować uszczelkę filtra niewielką ilością oleju silnikowego,
  4. Przestrzegać momentów dokręcania,
  5. Montując O-ring zachować ostrożność i dokładnie umocować go w kołnierzu,
  6. Skontrolować ewentualne wycieki oleju i wytrzeć je czystą szmatką.

 

Dzięki temu mamy pewność, że filtr oleju został prawidłowo zamontowany.

Filtry oleju Hengst

Filtry oleju Hengst produkowane są dokładnie na tych samych liniach produkcyjnych i według tych samych norm jakościowych, co filtry dostarczane na pierwszy montaż. A to daje gwarancje perfekcyjnego dopasowani i łatwego montażu.

 

Filtry Hengst zapewniają:

 

  • skuteczne eliminowanie z układu smarowania kurzu, ścierów metali i cząstek stałych (nawet tych małych o wielkości 10 mikronów),
  • zmniejszenie ryzyka uszkodzenia silnika lub wczesnego zużycia części elementów współpracujących np. turbosprężarki,
  • redukcję zużycia paliwa i emisji spalin w rezultacie lepszego smarowania czystym olejem silnikowym,
  • wytrzymałość na wysokie temperatury (nawet do 160°C) i wytrzymałość na ciśnienie skokowe do 20 barów,
  • doskonałe dopasowanie medium filtracyjnego do specyfiki pracy w danym silniku.

 

Dzięki filtrom Hengst bez względu na warunki pracy, do magistrali olejowej trafia czysty i przefiltrowany olej – a to podstawa do zapewnienia optymalnej pracy silnika, szczególnie w czasach, gdy okresy interwałów przeglądów ulegają znacznemu wydłużeniu. Decydując się na filtr oleju Hengst, masz pewność najwyższej, typowej dla oryginalnego wyposażenia niezawodności działania w całym okresie pomiędzy wymianami serwisowymi.

 

Artykuł sponsorowany przez Hengst

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).