Bolid wyścigowy Cybina to trzeci tego typu pojazd, po Wildzie i Warcie, stworzony przez grupę PUT Motosport, czyli studentów Politechniki Poznańskiej, którzy biorą udział w międzynarodowych zawodach Formuła Student. W ich projekt zaangażowana jest nie tylko kadra dydaktyczna, ale przede wszystkim firmy oraz osoby, które udzielają wsparcia merytorycznego i sponsorskiego. Jedną z nich jest poznański producent akumulatorów, właściciel marek Exide i Centra.
Bolid wyścigowy Cybina czerpie z dwuletniego doświadczenia zespołu PUT Motorsport. Model opracowany został między innymi z myślą o ulepszeniu koncepcji, na których oparte były poprzednie konstrukcje – bolidy Warta i Wilda. Większość elementów w nowym modelu została jednak przeprojektowana, aby zwiększyć niezawodność nowego bolidu oraz wykorzystać wiedzę zdobytą podczas testów, badań oraz symulacji przeprowadzanych jesienią. Zoptymalizowano także geometrię elementów pojazdu pod kątem technologiczności, aby skrócić czas wytwarzania poszczególnych detali.
członek Działu Marketingu PUT Motorsport - Marta Lewandowska
W przypadku Cybiny zmiany dotyczyły przede wszystkim: ergonomii kokpitu, pakietu aerodynamicznego (zwiększono stosunek siły nośnej do docisku o ponad 20 proc.) oraz napędu (skrócenie czasu podczas przejazdu konkurencji dynamicznych zawodów Formula Student).
Nowy model pojazdu został wyposażony także przez Exide. Poznański producent akumulatorów podarował młodym konstruktorom najnowszy akumulator Exide Li-Ion, pochodzący z gamy akumulatorów do motocykli i pojazdów sportowych.
Exide stara się być zarówno technologicznym innowatorem w dziedzinie akumulatorów, jak i firmą odpowiedzialną społecznie, dlatego cieszy nas, że mogliśmy wesprzeć merytorycznie i finansowo młodych inżynierów z poznańskiej politechniki. Cybinę wyposażyliśmy w akumulator litowo-jonowy – mały i bardzo lekki, co jest niezwykle ważne w przypadku bolidu wyścigowego, ponieważ redukuje jego ogólną masę, umożliwiając większe przyspieszenie i lepszą wydajność. Exide Li-Ion to także akumulator o doskonałych parametrach i bardzo niskim stopniu samorozładowania, co jest istotne dla powodzenia rozruchu, np. po długich okresach przestoju. Exide Li-Ion może być montowany w różnych pozycjach, a przy tym nadal zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas eksploatacji.
kierownik marketingu Exide Technologies S.A. - Mariola Michalczyk
Wielomiesięczny wysiłek zespołu PUT Motorsport zwieńczony zostanie startem pojazdu w zawodach Formuła Student – międzynarodowych prestiżowych zawodach dla inżynierskich zespołów uniwersyteckich, które stanowią najlepszą weryfikację pracy młodych inżynierów i koncepcji technicznych. Zawody składają się z punktowanych konkurencji, na których oceniana jest wiedza inżynierska, ekonomiczna i organizatorska (konkurencje statyczne), a także zużycie paliwa oraz czas przejazdu bolidów (konkurencje dynamiczne). Warto podkreślić, że budowane na zawody Formuła Student prototypowe bolidy wyścigowe są konstrukcyjnie zgodne z wymogami rynku motoryzacyjnego. Tym bardziej cieszy zaangażowanie firm motoryzacyjnych we wsparcie tak nowatorskich projektów.
Źródło: Exide