Memorandum o współpracy przy przygotowaniu terenu pod budowę fabryki Izery podpisano 15 grudnia w Katowicach. W wydarzeniu wzięli udział: Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka, przedstawiciele ElectroMobility Poland, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, miasta Jaworzna i Lasów Państwowych.
Decyzja o ulokowaniu fabryki samochodów elektronicznych poprzedzona była szczegółowymi analizami. Spółka początkowo rozważała kilkadziesiąt lokalizacji.
Z firmą Electromobility Poland jesteśmy w kontakcie od 2018 roku. W tym czasie wspólnie przeanalizowaliśmy około 30 lokalizacji w całym kraju, w tym klika bardzo szczegółowo - już pod kątem ostatecznego wyboru. Cieszymy się, że mogliśmy wspierać EMP w tym jakże ważnym procesie. Wierzę, że uruchomienie fabryki polskich samochodów elektrycznych przyczyni się do ogromnego wzrostu gospodarczego nie tylko w regionie, ale i w całej Polsce.
Dyrektor Centrum Inwestycji PAIH - Jan Kamoji-Czapiński
We współpracy z PAIH oraz firmą doradczą specjalizującą się w podobnych procesach sprawdzono każde z potencjalnych pod inwestycję miejsc. Kluczowe okazały się m.in. dostęp do mediów, infrastruktury drogowej, ukształtowanie i sposób użytkowania terenu, a także kwestie prawne związane z własnością gruntów.
Ważna była nie tylko możliwość zbudowania fabryki, ale też odpowiedniego zaplecza logistycznego i stworzenie parku dostawców w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu. Jaworzno daje największy potencjał w tym zakresie, stąd po dokładnych i szczegółowych analizach wskazaliśmy właśnie to miejsce.
prezes ElectroMobility Poland - Piotr Zaremba
Fabryka będzie zlokalizowana na terenach należących do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE) skupiającej ponad 400 nowoczesnych firm. Dzięki fabryce Izery pracę ma znaleźć ok. 15 tys. osób – 3 tys. w zakładzie w Jaworznie i 12 tys. u dostawców i kooperantów. Prace budowlane rozpocząć się mają jesienią 2021 roku, a produkcja samochodów w 2024 roku.
Źródło: PAIH