Delphi Technologies jest pierwszą firmą w branży produkującą masowo falownik z węglika krzemu (SiC) o napięciu 800 woltów, jeden z kluczowych elementów wysoce wydajnych pojazdów elektrycznych i hybrydowych nowej generacji. Nowy falownik umożliwi stosowanie instalacji elektrycznych do 800 woltów, znacznie zwiększając w ten sposób zasięg pojazdu elektrycznego (EV) i skracając czas ładowania o połowę w porównaniu z najnowocześniejszymi systemami 400-woltowymi.
Technologia, która obsługuje platformy wielonapięciowe, stanowi ewolucję sprawdzonego w branży falownika wysokonapięciowego i opiera się na 25-letnim doświadczeniu w elektryfikacji pojazdów. Falownik Delphi Technologies o napięciu 800 woltów wykorzystuje najnowocześniejsze półprzewodniki MOSFET z węglika krzemu (technologia szerokopasmowego tranzystora polowego na bazie węglika krzemu, półprzewodnika z tranzystorem polowym). Niedawno firma zabezpieczyła 2,7 miliarda dolarów na masową produkcję tej technologii w ciągu ośmiu lat, poczynając od rynku OEM. Wprowadzenie na rynek spodziewane jest w 2022 r., początkowo dla pojazdów o wysokich osiągach, pracujących z napięciem do 800 woltów.
Kilka dni temu firma ogłosiła, że współpracuje z Cree, liderem w dziedzinie półprzewodników SiC, aby nowa generacja pojazdów elektrycznych mogła pokonywać większe odległości, mieć szybsze czasy ładowania i lepszą wydajność. Falowniki Delphi Technologies będą wykorzystywać MOSFETy na bazie węglika krzemu Wolfspeed od Cree.
IHS szacuje, że do 45% światowej produkcji pojazdów zostanie zelektryfikowanych do 2025 r., Przy czym około 46 milionów zelektryfikowanych pojazdów będzie sprzedawanych rocznie, co oznacza wzrost do 57% do 2030 r. (Około 62 milionów pojazdów rocznie). Falowniki są jednym z komponentów elektryfikacyjnych o najwyższej wartości, a ich wydajność ma zmieniający się w branży wpływ na wiele aspektów wydajności pojazdu.
Podwojenie napięcia w stosunku do dzisiejszych typowych 400 woltów przynosi znaczny zakres korzyści, zarówno dla użytkownika pojazdu, jak i producenta. Zaprojektowaliśmy tę technologię, aby uprościć multinapięciowe strategie producentów pojazdów, ponieważ rozszerzają oni swój zakres pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
dyrektor generalny Delphi Technologies - Richard F. Dauch
Sercem nowego falownika Delphi Technologies jest opatentowany wyłącznik zasilania Viper, który łączy wysoki poziom integracji z unikalnym dwustronnym chłodzeniem. Te istotne cechy pozwalają firmie opracowywać falowniki, które są o 40 procent lżejsze i 30 procent bardziej kompaktowe niż konkurencyjne technologie falowników.
Najnowszy dodatek do gamy wyłączników Viper zastępuje konwencjonalny krzem jego węglikiem, półprzewodnikiem o wysokim paśmie szczelinowym, który umożliwia bardzo szybkie przełączanie i może działać nawet w wyższych temperaturach.
Samo szybsze przełączanie pozwoli na szybsze, bardziej kompaktowe i lżejsze silniki, które oferują doskonałą wydajność i większy zasięg. To dodatek do pozostałych korzyści płynących z przejścia na napięcie 800 woltów.
- Richard F. Dauch
Dzięki nowemu falownikowi SiC Delphi Technologies pracującemu na 800 woltach, inżynierowie pojazdów mają teraz dodatkową elastyczność w zakresie optymalizacji innych układów napędowych. Opcje obejmują większy zasięg lub mniejszą baterię; ultraszybkie ładowanie lub mniejsze, lżejsze i tańsze kable; oraz większe pozyskiwanie energii kinetycznej pojazdu podczas hamowania, co dodatkowo zwiększa zasięg pojazdu.
Nowy wyłącznik zasilania SiC Viper pasuje do tego samego zestawu falowników, tak jak obecny przełącznik krzemowy, co zmniejsza koszty inżynieryjne związane ze zmianą technologii i upraszcza projektowanie wielu opcji wydajności pojazdu. Zintegrowany konwerter DC/DC i falownik firmy Delphi Technologies zapewniają już producentom OEM znaczne oszczędności.
Źródło: Delphi Technologies