22 października 2019 r. spółka FCA ogłosiła budowę nowego centrum montażu baterii w Turynie, co stanowi element ogólnej strategii e-mobilności. Będzie ono zlokalizowane na terenie kompleksu Mirafiori, a przygotowania do jego uruchomienia rozpoczną się na początku 2020 roku.
W ramach strategii e-mobilności w ostatnich miesiącach podpisano kilka dużych umów w dziedzinie elektryfikacji.
Sektor motoryzacyjny przechodzi transformację, a jeden z głównych trendów jest ściśle związany z elektryfikacją. Uruchomienie nowego zakładu montażu baterii samochodowych w Mirafiori pozwoli FCA przyspieszyć transformację ku elektromobilności, dodając tym samym nowy element do istniejącego już +ekosystemu+, który rozpoczyna się od łańcucha dostaw, a kończy na wsparciu klienta. Ścieżka rozwoju obejmuje zawarte w ostatnim czasie porozumienia w sprawie infrastruktury do ładowania pojazdów, koncepcji vehicle-to-grid i usług skierowanych do użytkowników pojazdów hybrydowych i elektrycznych, zarówno we Włoszech, jak i na całym świecie.
dyrektor operacyjny FCA w regionie EMEA - Pietro Gorlier
Kompleksowy zakład montażu baterii powstanie w specjalnie zaprojektowanym budynku, który będzie przystosowany do rozbudowy na potrzeby przyszłych projektów. W procesach modułowych i elastycznych zastosowanie znajdą najbardziej zaawansowane technologie, w tym roboty współpracujące z operatorami maszyn.
W nowym „Battery Hub” znajdzie się również miejsce na organizację szkoleń, tworzenie prototypów i eksperymenty w ramach procesu pilotażowego. Ta inicjatywa umożliwi FCA szybkie reagowanie na dużą dynamikę zmian w sektorze elektryfikacji. Kompleks będzie także wyposażony w zaawansowany ośrodek technologiczny ukierunkowany na kontrolę jakości i testowanie części pochodzących od dostawców o czołowej pozycji w branży. Po montażu wydajność baterii zostanie sprawdzona za pomocą najnowocześniejszych systemów sterowanych elektronicznie. Partnerem inicjatywy będzie Comau – spółka z dużym doświadczeniem w procesach montażu.
Początkowa inwestycja wyniesie ok. 50 mln euro.
Kilka miesięcy wcześniej FCA ogłosił, że na II kwartał 2020 r. w zakładzie Mirafiori planowane jest rozpoczęcie prac nad nowym Fiatem 500 z napędem elektrycznym. Przy produkcji tego modelu zatrudnionych będzie około 1200 osób, a początkowa wielkość produkcji wyniesie 80 000 szt. rocznie, z możliwością zwiększenia jej w przyszłości. FCA ogłosiła również, że nowe GranTurismo i GranCabrio będą pierwszymi modelami Maserati napędzanymi w 100% energią elektryczną, a ich produkcja będzie zlokalizowana w zakładzie w Turynie.
Kompleks w Turynie, na który składają się zakłady Mirafiori i Grugliasco, zatrudnia ok. 20 000 osób przy produkcji i powiązanych z nią zadaniach, takich jak inżynieria i projektowanie, sprzedaż, usługi finansowe i części zamienne, co czyni to miejsce największym kompleksem FCA na świecie.
W latach 2019-2021 FCA zrealizuje na terenie Włoch inwestycje o łącznej wartości ponad 5 mld euro, mające na celu znaczne odświeżenie oferty produktów dzięki wprowadzeniu 13 całkowicie nowych lub zmodernizowanych modeli. Ponadto elektryfikacja pojazdów należących do gamy produktów Grupy obejmuje wprowadzenie 12 wersji elektrycznych nowych lub istniejących modeli.
Źródło: FCA Polska