Śnieżne szaleństwo na stokach to coraz popularniejsza forma spędzania wolnego czasu. Nawet, jeśli nie jeździmy często, robimy to systematycznie. 30% Polaków deklaruje umiejętność jazdy na nartach, a 9% na snowboardzie[1]. Na urlop zimą coraz częściej wybieramy zagraniczne kierunki. Największą popularnością wśród badanych planujących wyjazdy poza Polskę cieszą się Austria (17%), Niemcy (12%), Włochy (10%) oraz Słowacja (8%)[2]. Warto pamiętać, że w większości europejskich państw stosowanie opon zimowych jest obowiązkiem, a ich brak karany wysokim mandatem. Dodatkowo, planując wyjazd np. do Francji, Włoch czy Austrii wyposażeniem obowiązkowym są łańcuchy.
Dla bezpieczeństwa jazdy zimą bezwzględnie najważniejsze jest korzystanie z opon odpowiednich dla tej pory roku. Wykorzystano w nich właściwą dla zimowych temperatur mieszankę gumową, która jest bardziej elastyczna w niskich temperaturach niż mieszanka letnia oraz wzór bieżnika zapewniający przyczepność, efektywne odprowadzanie wody, śniegu i błota pośniegowego.
ITR CEE, oficjalny dystrybutor opon m.in japońskiej marki Yokohama oraz francuskiej Strial - Artur PosłusznyNawet jeśli nie ma śniegu, ale temperatura kształtuje się w okolicy i poniżej 7 st. C., należy wybrać ogumienie homologowane na zimę – zimowe lub całoroczne z symbolem alpejskim, czyli płatkiem śniegu na tle trzech górskich szczytów (3PMSF).
Błędne jest używanie opon jedynie z symbolem M+S, który oznacza, że ogumienie ma bieżnik błotno-śniegowy. Takie opony nie posiadają homologacji, a przede wszystkim niezbędnych zimą właściwości.
- Artur PosłusznyOponą, która posiada charakterystykę na zimowe warunki jest np. BluEarth Winter V905 marki Yokohama. Model dedykowany jest średnim i dużym autom osobowym, w tym SUV-om. W mieszance gumy BluEarth Winter V905 wykorzystano olejek pomarańczowy oraz mikrokrzemionkę z nanopolimerów, dzięki którym opona ma mieć większą elastyczność i powierzchnię styku z nawierzchnią.
Przekładać się ma to na gwarancję bezpiecznej jazdy dzięki doskonałej przyczepności oraz bardzo dobrej trakcji na śniegu i mokrej drodze. Kierunkowy bieżnik zawierający szerokie rowki skośne i rowki pionowe o różnych kątach ma zapewniać lepszą kontrolę pojazdu. Do tego ma przyczyniać się też zastosowana technologia „see-through” gwarantująca doskonały drenaż podczas jazdy po śniegu i błocie pośniegowym.
Podstawowym wyznacznikiem przydatności opony do użytku w zimowych warunkach jest wysokość bieżnika. Zgodnie z polskimi wymogami prawnymi nie może być ona niższa niż 1,6 mm. Producenci ogumienia przekonują jednak, że bezpieczną jazdę zapewni bieżnik przynajmniej 4 milimetrowy. Wysoki bieżnik, bo aż 9 mm, posiadają nowe opony zimowe Achilles Winter 101X.
Oprócz wysokości bieżnika, przed wyjazdem warto skontrolować oponę także pod kątem mechanicznych uszkodzeń i wybrzuszeń.
Takie objawy oznaczają najczęściej uszkodzenie konstrukcji, co może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. W przypadku ich wystąpienia oponę należy wymienić pamiętając, że na jednej osi powinien się znaleźć ten sam model o podobnym poziomie zużycia.
- Artur PosłusznyCiśnienie opon to jeden z najważniejszych atrybutów decydujących o bezpieczeństwie prowadzenia pojazdu. Należy pamiętać, że od prawidłowego poziomu tego parametru zależy, w jaki sposób opona przylega do nawierzchni.
Ogumienie o odpowiednim ciśnieniu, obok dostosowanej do warunków prędkości, jest czynnikiem zmniejszającym ryzyko aquaplaningu, czyli zjawiska polegającego na wytworzeniu się klina wodnego pomiędzy jezdnią a oponą, po którym samochód zaczyna się ślizgać i tracić przyczepność.
- Artur Posłuszny
Warto wziąć pod uwagę, że spadek temperatury powietrza powoduje spadek ciśnienia w oponach. Przykładowo przy 0 stopniach Celsjusza ciśnienie będzie niższe o 0,2 bara, przy – 10 stopniach o 0,3 bara, a przy – 20 stopniach nawet o 0,4 bara. Z kolei ciśnienie niższe o 0,4 bara przekłada się na dłuższą o 4 metry drogę hamowania i zwiększa hałas wydawany przez oponę podczas jazdy o 2-3 dB. Dodatkowo nieadekwatne ciśnienie zwiększa spalanie oraz sprawia, że zużycie gumy następuje szybciej. Pomiaru ciśnienia dokonujemy zawsze przed rozgrzaniem ogumienia.
[1] Badanie Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych dla Polskich Kolei Linowych dot. narciarskich preferencji Polaków.
[2] Badanie SW Research dla Mondial Assistance dot. Planów wakacyjnych Polaków.
Źródło: ITR CEE