Ferie ważne, opony ważniejsze | MOTOFAKTOR

Ferie ważne, opony ważniejsze

Pogoda w górach szybko się zmienia, dlatego aby bezpiecznie dotrzeć na miejsce warto wyposażyć auto we właściwe ogumienie.

Śnieżne szaleństwo na stokach to coraz popularniejsza forma spędzania wolnego czasu. Nawet, jeśli nie jeździmy często, robimy to systematycznie. 30% Polaków deklaruje umiejętność jazdy na nartach, a 9% na snowboardzie[1]. Na urlop zimą coraz częściej wybieramy zagraniczne kierunki. Największą popularnością wśród badanych planujących wyjazdy poza Polskę cieszą się Austria (17%), Niemcy (12%), Włochy (10%) oraz Słowacja (8%)[2]. Warto pamiętać, że w większości europejskich państw stosowanie opon zimowych jest obowiązkiem, a ich brak karany wysokim mandatem. Dodatkowo, planując wyjazd np. do Francji, Włoch czy Austrii wyposażeniem obowiązkowym są łańcuchy.

Dla bezpieczeństwa jazdy zimą bezwzględnie najważniejsze jest korzystanie z opon odpowiednich dla tej pory roku. Wykorzystano w nich właściwą dla zimowych temperatur mieszankę gumową, która jest bardziej elastyczna w niskich temperaturach niż mieszanka letnia oraz wzór bieżnika zapewniający przyczepność, efektywne odprowadzanie wody, śniegu i błota pośniegowego.

ITR CEE, oficjalny dystrybutor opon m.in japońskiej marki Yokohama oraz francuskiej Strial - Artur Posłuszny

Opony na dany sezon

Nawet jeśli nie ma śniegu, ale temperatura kształtuje się w okolicy i poniżej 7 st. C., należy wybrać ogumienie homologowane na zimę – zimowe lub całoroczne z symbolem alpejskim, czyli płatkiem śniegu na tle trzech górskich szczytów (3PMSF).

Błędne jest używanie opon jedynie z symbolem M+S, który oznacza, że ogumienie ma bieżnik błotno-śniegowy. Takie opony nie posiadają homologacji, a przede wszystkim niezbędnych zimą właściwości.

- Artur Posłuszny

Oponą, która posiada charakterystykę na zimowe warunki jest np. BluEarth Winter V905 marki Yokohama. Model dedykowany jest średnim i dużym autom osobowym, w tym SUV-om. W mieszance gumy BluEarth Winter V905 wykorzystano olejek pomarańczowy oraz mikrokrzemionkę z nanopolimerów, dzięki którym opona ma mieć większą elastyczność i powierzchnię styku z nawierzchnią.

 

Przekładać się ma to na gwarancję bezpiecznej jazdy dzięki doskonałej przyczepności oraz bardzo dobrej trakcji na śniegu i mokrej drodze. Kierunkowy bieżnik zawierający szerokie rowki skośne i rowki pionowe o różnych kątach ma zapewniać lepszą kontrolę pojazdu. Do tego ma przyczyniać się też zastosowana technologia „see-through” gwarantująca doskonały drenaż podczas jazdy po śniegu i błocie pośniegowym.

Kontrola stanu opon i bieżnika

Podstawowym wyznacznikiem przydatności opony do użytku w zimowych warunkach jest wysokość bieżnika. Zgodnie z polskimi wymogami prawnymi nie może być ona niższa niż 1,6 mm. Producenci ogumienia przekonują jednak, że bezpieczną jazdę zapewni bieżnik przynajmniej 4 milimetrowy. Wysoki bieżnik, bo aż 9 mm, posiadają nowe opony zimowe Achilles Winter 101X.

 

Oprócz wysokości bieżnika, przed wyjazdem warto skontrolować oponę także pod kątem mechanicznych uszkodzeń i wybrzuszeń.

Takie objawy oznaczają najczęściej uszkodzenie konstrukcji, co może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. W przypadku ich wystąpienia oponę należy wymienić pamiętając, że na jednej osi powinien się znaleźć ten sam model o podobnym poziomie zużycia.

- Artur Posłuszny

Prawidłowe ciśnienie opon

Ciśnienie opon to jeden z najważniejszych atrybutów decydujących o bezpieczeństwie prowadzenia pojazdu. Należy pamiętać, że od prawidłowego poziomu tego parametru zależy, w jaki sposób opona przylega do nawierzchni.

Ogumienie o odpowiednim ciśnieniu, obok dostosowanej do warunków prędkości, jest czynnikiem zmniejszającym ryzyko aquaplaningu, czyli zjawiska polegającego na wytworzeniu się klina wodnego pomiędzy jezdnią a oponą, po którym samochód zaczyna się ślizgać i tracić przyczepność.

- Artur Posłuszny

 

Warto wziąć pod uwagę, że spadek temperatury powietrza powoduje spadek ciśnienia w oponach. Przykładowo przy 0 stopniach Celsjusza ciśnienie będzie niższe o 0,2 bara, przy – 10 stopniach o 0,3 bara, a przy – 20 stopniach nawet o 0,4 bara. Z kolei ciśnienie niższe o 0,4 bara przekłada się na dłuższą o 4 metry drogę hamowania i zwiększa hałas wydawany przez oponę podczas jazdy o 2-3 dB. Dodatkowo nieadekwatne ciśnienie zwiększa spalanie oraz sprawia, że zużycie gumy następuje szybciej. Pomiaru ciśnienia dokonujemy zawsze przed rozgrzaniem ogumienia.

 

[1] Badanie Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych dla Polskich Kolei Linowych dot. narciarskich preferencji Polaków.

[2] Badanie SW Research dla Mondial Assistance dot. Planów wakacyjnych Polaków.

 

Źródło: ITR CEE

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).