Ferodo odnosi się do przyszłości klocków hamulcowych | MOTOFAKTOR

Ferodo odnosi się do przyszłości klocków hamulcowych

Ferodo wskazuje na kierunki rozwoju w branży klocków hamulcowych. Opisuje je w łącznie 6 punktach. Samo przygotowuje się przy tym na nadchodzące zmiany.

 

Na wstępie należy zaznaczyć, że producenci klocków i tarcz hamulcowych oferowanych na terenie UE mają pewne ograniczenia w zakresie… drogi hamowania. Otóż musi być ona taka, jak droga hamowania danego pojazdu, który opuścił linię produkcyjną na zestawie fabrycznym. Dopuszczalne są niewielkie odchyłki w jedną lub w drugą stronę, ale nie może być tak, że pojazd, który jako nowy z salonu potrzebował do zatrzymania ze 100 km/h np. 40 metrów po wymianie klocków zatrzyma się po 60 metrach. Co więcej niedopuszczalne są także odchyłki w drugą stronę. Gdyby jakimś cudem wymiana klocków spowodowała skrócenie drogi hamowania do 15 metrów – klocki także nie otrzymałyby homologacji.

 

Kwestia skrócenia drogi hamowania podejmowana jest wyłącznie na etapie konstruowania nowych samochodów (poziom OE) i aftermarket nie może w nią ingerować. Czy producentom oferującym klocki na rynku wtórnym pozostaje jeszcze jakieś pole manewru? Okazuje się, że tak. Oto najważniejsze kierunki, w których mogą wyróżniać się tacy producenci jak Ferodo.

1. Jakość łączenia warstwy ciernej i płytki

Niezwykle ważna dla klocków hamulcowych jest wytrzymałość łączenia warstwy ciernej z płytką klocka. Wadą dyskwalifikującą jest odklejanie się warstwy ciernej od płytki. W klockach Ferodo stosowane techniki łączenia sprawiają, że w warunkach laboratoryjnych prędzej dochodzi do rozerwania samej warstwy ciernej niż do odklejenia połączenia z płytką.

2. Odporność na wysokie temperatury

Stosowanie najwyższej jakości mieszanek do produkcji warstwy ciernej sprawia, że jest ona odporna na pękanie, kruszenie czy topienie się w wysokich temperaturach, które pojawiają się w trakcie ekstremalnego hamowania. To jeden z głównych czynników, który odróżnia klocki z czołówki takie jak Ferodo od klocków najniższej jakości.

3. Zachowanie współczynnika tarcia w szerokim zakresie temperatur

Najlepsze klocki w sposób stabilny zachowują współczynnik tarcia w bardzo szerokim zakresie temperatury. W przypadku Ferodo jest on precyzyjnie oznaczony w całym zakresie przewidywanych temperatur roboczych, a użytkownik wie co kupuje.

4. Ograniczenie pylenia

Ochrona środowiska, a także troska o zdrowie sprawiają, że producenci klocków już dawno temu wyeliminowali ze składu mieszanek azbest, a obecnie dążą do wyeliminowania z nich metali ciężkich i ograniczenia pylenia. W sposób oczywisty chroni to nasze płuca w obrębie skrzyżowań (tam pył unosi się w powietrzu) i w warsztatach. Efektem dodatkowym jest czystość felg, które w znacznie mniejszym stopniu niż zwykle pokrywają się szarym nalotem.

 

W przypadku klocków Ferodo realizuje się to w oparciu o technologię Eco-friction, która umożliwia produkcję klocków hamulcowych o niskiej lub zerowej zawartości miedzi, co pozwala ograniczyć zawartość metali ciężkich i emisję zanieczyszczeń. To technologia odpowiadająca potrzebom najnowszych platform przyjaznych dla środowiska.

5. Ograniczenie pisków

Piski zawsze są zjawiskiem niepożądanym, ale wraz z popularyzacją cichych pojazdów elektrycznych poprzeczka wymagań została podniesiona jeszcze wyżej. Redukcję pisków osiąga się przez stosowanie specjalnych powłok lub innych elementów ograniczających wibracje.

 

Ferodo wprowadziło do oferty nowatorskie, kierunkowe klocki hamulcowe. To kolejny, niekonwencjonalny sposób walki z piskami podczas hamowania.

6. Ograniczenie czasu docierania się klocka

Specjalna obróbka na etapie produkcji potrafi istotnie skrócić czas docierania się klocka po montażu w warsztacie. Dodatkowym wyzwaniem, które udało się już zrealizować była poprawa skuteczności hamowania podczas pierwszych kilku hamowań tuż po opuszczeniu warsztatu.

 

Równoległe działania podejmowane są przy produkcji tarcz hamulcowych. W przypadku tarcz Ferodo chodzi o powłokę Coat+, która w połączeniu z klockami hamulcowymi Ferodo Eco-friction, eliminuje konieczność odtłuszczania powierzchni tarczy przed jej montażem i zapewnia wysoką ochronę antykorozyjną.

 

W przypadku Ferodo, szereg rozwiązań występuje łącznie i jest oznaczana na opakowaniach jako Fuse+ lub Eco-Friction. W przypadku referencji przeznaczonych do samochodów elektrycznych także chodzi o klocki spełniające określone wymagania.

 

Źródło: Tenneco

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).