Fiat Bravo 2. generacji to dość niedoceniany model. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że to trwałe i stosunkowo tanie auto jest znacznie bardziej niezawodne niż Volkswagen Golf 5. czy 6. generacji. Jakie są mocne strony tego włoskiego modelu klasy kompakt?
Fiat Bravo 2. generacji zadebiutował na rynku w roku 2007. Był następcą modelu Stilo. W roku 2010 auto przeszło modernizację. Zmiany widać głównie z przodu pojazdu. Samochód otrzymał nowy zderzak, przemodelowane reflektory i nieco przestylizowaną atrapę chłodnicy.
Po 4 latach, Fiat Bravo 2 został ponownie zmodernizowany. W tym przypadku zmodyfikowano większość tych samych elementów, co przy okazji poprzedniego liftingu. Jednak tym razem wygląd auta znacząco się zmienił. Od tego czasu samochód był oferowany jeszcze do 2014 roku. Na niektórych rynkach, można go było kupić przez kolejne 2 lata.
Do wyboru było kilka silników benzynowych. Podstawowa jednostka o pojemności 1,4-litra generuje 90 KM. W tym przypadku mocy niestety trochę brakuje. Mogłoby się wydawać, że jest to bardzo prosta i trwała konstrukcja. Niestety, jednostka zużywa duże ilości oleju silnikowego.
Dostępne są jeszcze silniki 1.4 Multiair oraz 1.4 T-Jet o mocy: 120, 140 oraz 150 KM. Te pierwsze miewają problemy z elektrohydrauliką zaworów, a drugie z turbosprężarkami. Jednak mimo to, warto polecić jednostki z rodziny T-Jet. W porównaniu z niemieckim konkurentem 1.4 TSI to bardzo dobry i niezawodny motor. Jak widać Fiat zrobił to lepiej niż Volkswagen. Do tego, jednostka ta zapewniają bardzo dobrą dynamikę.
Bazowy motor wysokoprężny to 1.6 Multijet o mocy: 90, 104 i 120 KM. To konstrukcja równie dobra co jednostki benzynowe. Oczywiście przed zakupem radzimy prewencyjnie sprawdzić wtryskiwacze, turbosprężarkę i filtr cząstek stałych – o ile takowy występuje. Jednak elementy te w przypadku tej jednostki i tak są bardzo trwałe.
Pod maską Fiata Bravo 2. generacji mogły pracować również motory wysokoprężne 1.9 Multijet (90, 120, 150 KM) oraz 165-konny silnik Diesla 2.0 Multijet. Te konstrukcje są również godne polecenia. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w przypadku wyboru 1.9 Multijet, może dojść do uszkodzenia skrzyni manualnej M32. W tej jednostce urywają się również klapki w kolektorze ssącym, które mogą uszkodzić silnik.
To problem spotykany w większość diesli z tamtego okresu, w innych motorach Diesla w Fiacie Bravo 2. generacji, klapki już się nie urywają, ale również trzeba je co jakiś czas wymieniać. Po prostu przestają prawidłowo działać. Nie jest to jednak poważna usterka. Fiat biorąc pod uwagę jakość silników wypada naprawdę dobrze.
Większość usterek to tak naprawdę drobnostki, zwykle wynikające z oszczędności. Nie można zapominać o tym, że Fiat na rynku od zawsze walczył atrakcyjną ceną. Spotykane są przypadki nie działania radia czy panelu klimatyzacji. Zdarzają się również problemy z poziomowaniem reflektorów ksenonowych.
Do trwałych nie należy też powłoka lakiernicza. Odradzamy mycie auta na automatycznych myjniach szczotkowych i używanie agresywnej chemii do czyszczenia samochodu. Trzeba jednak pamiętać, że to przypadłość większość współczesnych aut, w których ekologiczne lakiery bazują na wodzie.
Zdarzają się również problemy z reflektorami – parują i matowieją. Jednak oceniając to auto obiektywnie, trzeba przyznać, że to bardzo udany samochód. Fiat naprawdę się postarał. To godny rywal Volkswagena Golfa, Forda Focusa czy nawet Hondy Civic z tamtych lat.
Fiat Bravo 2. generacji to samochód, który zaskakuje i to pozytywnie. Ma ciekawy, włoski design. Oferuje niezawodne i dynamiczne silniki, zarówno wysokoprężne, jak i benzynowe, a to w przypadku aut z podobnych lat nie jest takie oczywiste. U niemieckich konkurentów mamy do wyboru albo dynamiczne, ale awaryjne jednostki, albo niezawodne, ale ospałe. Kupując Fiata nie ma takich dylematów.
Istotną zaletą włoskiego auta jest też wysoki ogólny poziom niezawodności. A to nie koniec zalet. Jako, że samochód nie cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku, znajdziemy wiele zadbanych egzemplarzy i to z polskich salonów. Zwykle są tańsze od niemieckiej konkurencji. To z pewnością jedne z najlepszych modeli w segmencie samochodów kompaktowych.
Polecamy także:
„Nissan Qashqai 1. generacji – najczęstsze usterki”
„Audi A4 B7 – najczęstsze usterki„
„BMW Serii 3 E90 – najczęstsze usterki„
„Volkswagen Golf 5 – najczęstsze usterki”
„Škoda Octavia 2 – najczęstsze usterki”
„Opel Insignia A – najczęstsze usterki„
„Dacia Duster 1. generacji – najczęstsze usterki„
„Peugeot 508 generacji 1. – najczęstsze usterki„
„Ford Focus Mk3 – najczęstsze usterki„
„Honda Civic 8. generacji – najczęstsze usterki„
„Toyota Avensis T27 – najczęstsze usterki„
„Renault Clio 3 – najczęstsze usterki”
„Toyota Yaris 2. generacji – najczęstsze usterki”
„BMW Serii 5 E60 – najczęstsze usterki”
Zdjęcia: Fiat