Gdyby nie wysokiej jakości filtr powietrza, silnik byłby narażony na szkodliwe działanie m.in. cząsteczek kurzu, piasku i pyłu. Zanieczyszczenia pochodzące z zewnątrz pojazdu muszą zostać zatrzymane na początku układu dolotowego, aby nie przedostały się do komory spalania i nie zaburzyły składu mieszanki paliwowej.
Dodatkowo filtracja chroni przed zatykaniem wtryskiwaczy i zaworów, a także nadmiernym zużyciem m.in. gładzi cylindrów. Dobrze oczyszczone powietrze sprzyja niższemu spalaniu i wydajnej pracy silnika. Dlatego dla zapewnienia komfortu jazdy i obniżenia kosztów eksploatacji zalecana jest regularna wymiana filtra. Standardowo powinna ona odbywać się po ok. 15-20 tys. km, czyli podczas rocznego przeglądu samochodu.
Wybór filtra zależy od modelu pojazdu, ponieważ każdy silnik ma inne parametry, w tym określone zapotrzebowanie na dopływ powietrza. Należy również wziąć pod uwagę rodzaj materiału filtracyjnego, który może zwiększyć skuteczności do ponad 99,8% odseparowanych cząsteczek. Jeden z czołowych producentów filtrów, firma UFI Filters, posiada obecnie w katalogach dwóch marek UFI i SOFIMA 1384 wysokiej jakości filtrów powietrza.
Stosowany jest w nich papier filtracyjny na bazie celulozy nasączony żywicami lub wzmocniony prefiltrem z włókniny. Dzięki impregnacji materiał jest odporny na wilgoć, a także cechuje się trwałością i sprężystością. Filtry zapobiegają zaburzeniom w przepływie powietrza, utracie mocy silnika, a także przyczyniają się do zmniejszenia emisji spalin. Ponadto mają kompaktową budowę i są proste w montażu.
Wymianę filtra powietrza oznaczonego numerem 27.621.00, który jest stosowany w samochodach Audi A1, Seat Ibiza, Skoda Fabia i Volkswagen Polo, można przeprowadzić w sześciu krokach. Po lewej stronie silnika znajduje się plastykowa puszka zawierająca filtr. W celu zdemontowania pokrywy należy odkręcić śruby i zwolnić zatrzaski przy rurze dolotowej. Stan zużycie filtra można ocenić wzrokowo, ponieważ całkowicie nowy wkład ma kolor biały.
Po jego wyjęciu warto też oczyścić wnętrze puszki z zanieczyszczeń. Przed założeniem świeżego filtra należy upewnić się, że jest on w pełni kompatybilny z danym modelem. Następnie trzeba go dokładnie umiejscowić, uważnie zamknąć pokrywę i przyłączyć rurę dolotową. Na koniec pozostaje jeszcze dokręcić wszystkie śruby, zacisnąć zatrzaski i upewnić się, że układ znów jest szczelny.
Specjaliści z UFI Filters wskazują również, na co zwracać uwagę podczas tej procedury. Zanieczyszczenia gromadzące się w obudowie filtra najlepiej przetrzeć dokładnie mokrą gąbką, aby całkowicie się ich pozbyć. Nowy produkt musi pasować do pojazdu i należy go prawidłowo zamontować, bo inaczej układ stanie się nieszczelny.
Podobny problem może wystąpić, jeśli na koniec wymiany nie zostanie odpowiednio przyłączona rura dolotowa. Czasami w ramach oszczędności właściciele wolą tylko oczyścić filtr zamiast wymienić go na nowy. To również jest niewskazane, ponieważ sprężone powietrze po dłuższym okresie niszczy strukturę włókien i obniża zdolność filtracji. Dlatego zalecana jest regularna wymiana na produkty najwyższej jakości.
Źródło: UFI Filters