Filtrowanie daje niższe spalanie | MOTOFAKTOR

Filtrowanie daje niższe spalanie

Rosnące koszty transportu skłaniają do szukania oszczędności. Jednym ze sposobów na obniżenie zużycia paliwa jest regularna wymiana filtrów powietrza i paliwa.

Wpływ filtrów powietrza i paliwa na pracę silnika jest często bagatelizowany, ale warto zrewidować swoje poglądy. Nie bez powodu każdy szanujący się warsztat montujący instalacje gazowe rozpoczyna pracę strojenia silnika właśnie od wymiany filtrów. Nowy filtr powietrza i nowy filtr paliwa są niezbędne dla uzyskania wyjściowych parametrów pracy silnika.

Zapchany filtr powietrza – mniej mocy, wyższe spalanie

Fot. PZL Sędziszów

Nawet najlepszy filtr powietrza wraz z upływem czasu zapełnia się i generuje większe opory przepływów, co ostatecznie zmniejsza ilość tlenu dostarczanego do komór spalania. Oczywiście sterownik silnika monitoruje to w systemie ciągłym i na podstawie odczytu danych zmienia dawkowanie paliwa. Silnik pracuje nadal płynnie, jednak pogarszają się jego osiągi. Może również wzrosnąć zużycie paliwa.

Filtry powietrza dobrych marek są badane pod kątem oporów przepływów i chłonności, aby w całym przewidywanym okresie pracy zapewniać optymalny dopływ powietrza. Dla przykładu filtry powietrza PZL Filters dzięki zastosowaniu specjalnego rodzaju plisowania, legitymują się chłonnością na poziomie 0,3 kg na m². Liczy się nie tylko jakość warstwy filtracyjnej (PZL bazuje na najlepszych zachodnich materiałach takich jak Ahlstrom, Hollingsworth & Vose, Neenah Gessner), ale także jej ilość, bo właśnie ta ilość przekłada się na chłonność. Kluczową rolę odgrywa tutaj liczba plis, czyli pisząc obrazowo – gęstość „harmonijki” z materiału filtracyjnego.

Należy jednak podkreślić, że przekroczenie zakładanego interwału między wymianami filtra uniemożliwia jego prawidłową pracę.

Zapchany filtr paliwa – brak mocy, nierównomierna praca silnika, wyższe spalanie

Stan filtra paliwa również wpływa na pracę silnika. Filtry PZL Filters wychwytują zanieczyszczenia o średnicy 3-5 µm. Są to głównie zanieczyszczenia stałe, takie jak choćby produkty korozji zbiornika, czy efekty ścierania elementów metalowych. Filtr paliwa musi zatrzymywać także zanieczyszczenia organiczne (parafina, asfalteiny itp.). Niezwykle ważnym wymaganiem jest również zdolność efektywnej separacji wody (powyżej 90%, większość filtrów ma odstojniki). Skuteczność filtrowania filtrów PZL Filters przekracza 92%. Takie parametry są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układów wtryskowych.

Jest rzeczą oczywistą, że wraz z zapełnianiem się filtra paliwa spada jego przepustowość i przy pełnym obciążeniu silnika w układzie może pojawić się deficyt paliwa, a to z kolei przekłada się na nierównomierną pracę, brak mocy i paradoksalnie może powodować wzrost zużycia paliwa, ponieważ kierowca intuicyjnie będzie mocniej naciskał na pedał gazu. Tu również jedynym sposobem na bezproblemową eksploatację jest okresowa wymiana filtra.

Źródło: PZL Sędziszów

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).