Filtry Blue Print - wysoka jakość z wyjątkową gwarancją | MOTOFAKTOR

Filtry Blue Print - wysoka jakość z wyjątkową gwarancją

Blue Print posiada szeroką ofertę filtrów, które tak jak inne produkty marki są objęte 3-letnią gwarancją producenta.

Filtry oleju - maksymalna ochrona silnika

Olej – tak dobry jak jego filtr…

 

Dla niezawodnej pracy silnika kluczowe znaczenie ma czysty olej krążący pod wysokim ciśnieniem chroniąc przed bezpośrednim tarciem elementy metalowe, takie jak tłoki, tuleje cylindrów, panewki i koła zębate rozrządu. Olej wspomaga również chłodzenie silnika odprowadzając ciepło od tłoków, cylindrów i turbosprężarki.

 

Producenci oferują całą gamę różnorodnych olejów – od standardowych uniwersalnych i wielosezonowych – po specjalne kompozycje stanowiące połączenie bazy olejowej z dodatkami uszlachetniającymi (dodatki antykorozyjne/dyspersanty/dodatki antypieniące itp.). Większość producentów pojazdów zaleca interwały wymiany oleju oparte  na „normalnych” warunkach eksploatacji. Jednakże częsty rozruch na zimno oraz jazda na krótkich dystansach powodują, że olej nie osiąga temperatury wymaganej do odparowania zanieczyszczeń będących efektem spalania – takich jak wilgoć czy niespalone paliwo. Znacząco obniża to jakość oleju i wymaga jego częstszej wymiany.

 

Ponadto w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny powstają cząsteczki, które przedostają się do oleju i mogą tworzyć osady na ważnych elementach silnika. Dlatego ogromne znaczenie ma jakość oleju oraz filtra.

 

Zanim olej trafi do magistrali olejowej i dotrze do smarowanych elementów musi w całości przejść przez filtr, który zatrzymuje znajdujące się w oleju mikroskopijnej wielkości zanieczyszczenia i cząsteczki metalu powstające w wyniku zużywania się elementów silnika. Dzięki temu do punktów smarowania dociera czysty i przefiltrowany olej.

 

Materiał filtracyjny/Papier

 

Materiał filtracyjny określany również medium filtracyjnym lub papierem spełnia bez wątpienia najważniejsze zadanie w każdym filtrze. Musi posiadać odpowiednią trwałość i zdolność do wychwytywania i zatrzymywania wszelkich zanieczyszczeń, zachowując jednocześnie swoją jednolitość pomiędzy wydłużonymi okresami wymiany w nowoczesnych pojazdach.

 

Zawór przeciwzwrotny

 

Stosowany w filtrach puszkowych ma postać silikonowej membrany, która pozwala na przepływ oleju w filtrze tylko w jednym kierunku. Zapobiega to wyciekaniu oleju z filtra i ściąganiu go przez pompę oleju gdy silnik nie pracuje. Jednocześnie rozwiązanie to pozwala na szybki wzrost ciśnienia oleju podczas uruchamiania silnika, co minimalizuje jego zużycie.

 

Zawór obejściowy

 

Zawór przelewowy pełni dwa zadania. Chroni materiał filtracyjny podczas uruchamiania silnika, a w przypadku zatkania materiału filtracyjnego pozwala na przepływ oleju zabezpieczając silnik przed zatarciem.

 

Podczas uruchamiania silnika nagły wzrost ciśnienia od strony pompy oleju nie jest równoważony przez ciśnienie po stronie silnikowej filtra. Bez odpowiednio dobranego zaworu przelewowego w filtrze lub jego obudowie może dojść do uszkodzenia materiału filtracyjnego, a także przerwania dopływu oleju do silnika.

 

Kluczowe znaczenie ma ciśnienie, przy którym dochodzi do otwarcia zaworu przelewowego. Zbyt wysokie ciśnienie i obciążenie materiału filtracyjnego może powodować jego uszkodzenie lub brak dopływu oleju do silnika podczas uruchamiania. Natomiast za niskie ciśnienie powoduje otwarcie zaworu przelewowego zanim filtr zostanie wymieniony w ramach okresowej obsługi. To z kolei oznaczałoby pracę silnika na nieprzefiltrowanym oleju i szybki wzrost zużycia elementów silnika.

 

Rodzaje filtrów oleju

 

 

Jakość części oryginalnych

 

  • Filtry oleju Blue Print produkowane są z wykorzystaniem najwyższej jakości komponentów i materiałów filtracyjnych, co pozwala uzyskać maksymalny poziom ochrony silnika i odpowiednią wydajność w długim okresie czasu, wymaganą ze względu na wydłużone interwały wymiany w nowoczesnych pojazdach.
  • Olej i filtr oleju muszą być zawsze wymieniane w odstępach zalecanych przez producenta samochodu, a stosowany olej musi spełniać wymagane specyfikacje.
  • Wszystkie filtry oleju Blue Print produkowane są z wykorzystaniem najwyższej jakości materiałów filtracyjnych, co zapewnia wydajność i skuteczność filtrowania pomiędzy wydłużonymi interwałami wymiany.
  • Odpowiednia wydajność podczas uruchamiania silnika na zimno, zapewniająca maksymalne smarowanie i chroniącą przed tarciem współpracujące metalowe elementy silnika.
  • Wysokiej jakości zawór przeciwzwrotny zabezpieczający przed odciąganiem oleju przez pompę oleju i zapewniający szybki wzrost ciśnienia podczas rozruchu zimnego silnika.
  • Precyzyjnie zaprojektowany zawór przelewowy zapewniający przepływ oleju w momencie uruchamiania silnika oraz w przypadku zatkania filtra.
  • Zabezpieczenie kluczowych elementów silnika i jego większa trwałość dzięki ochronie przed cząsteczkami powstającymi w wyniku zużywania się elementów silnika oraz powstającymi podczas spalania zanieczyszczeniami i sadzą.

Filtry powietrza - wydajność i wytrzymałość zapewniające wyjątkową skuteczność

Powietrze – miliony litrów do przefiltrowania

 

Silniki spalinowe mają ogromne zapotrzebowanie na powietrze. Przeciętny silnik benzynowy do spalenia 1 litra paliwa potrzebuje 10 000 litrów powietrza.

 

Jak to wygląda w praktyce…

 

Filtr powietrza w Nissanie Qashqai 1.6i powinien być wymieniany co 2 lata lub 60 000 km przebiegu. W trakcie 60 000 km silnik zużył około 4 000 litrów paliwa i 40 000 000 litrów powietrza!

 

Silnik wysokoprężny zużyje nawet więcej powietrza w stosunku do paliwa. Wraz z modnym ostatnio zjawiskiem downsizingu silników, połączonym z powszechnym stosowaniem turbodoładowania jeszcze ważniejsze stało się efektywne spalanie wymagające większej ilości powietrza, co wiąże się z koniecznością uzyskania wyższej wydajności filtrowania.

 

To warto wiedzieć

 

Wielkość zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu może wahać się od widocznych gołym okiem ziarenek piasku o wysokich właściwościach ściernych po mikroskopijne cząsteczki sadzy, gumy z opon, krzemionki, pyłu hamulcowego, pyłków i wilgoci. Na utwardzonych drogach zawartość pyłu w powietrzu wynosi 1 mg/m3, tak więc w trakcie eksploatacji pomiędzy wymianą filtr zatrzymuje około 10 gramów zanieczyszczeń. Natomiast na drogach zapylonych wartość ta rośnie znacząco – nawet 40-krotnie.

 

Zanieczyszczenia omijające filtr powietrza powodują wzrost zużycia tłoków, pierścieni, tulei cylindrowych i zaworów. Ponadto każda obca cząstka przedostająca się do skrzyni korbowej zanieczyszcza olej powodując skrócenie jego żywotności oraz trwałości filtra oleju.

 

Dwie strony każdego filtra

 

Podczas normalnej eksploatacji medium filtracyjne pokrywa się zanieczyszczeniami. Wraz ze wzrostem zanieczyszczenia gwałtownie wzrasta różnica ciśnień pomiędzy obydwoma stronami filtra, ponieważ opór zasysanego powietrza jest coraz większy. Powoduje to powstanie ekstremalnie wysokiej siły ssącej po czystej stronie filtra. Różnica ciśnień połączona z generowanymi przez pracujący silnik pulsującymi falami może osiągnąć tak wysoki poziom, że filtr powietrza o niskiej jakości ulega deformacji, a nawet rozerwaniu. Skutki deformacji i rozerwania filtra są różne. Może to być przedostawanie się fałszywego powietrza omijającego filtr i niosącego zanieczyszczenia, a nawet natychmiastowe uszkodzenie silnika przez zassane kawałki zabrudzonego filtra.

 

Regularna wymiana

 

Filtr powietrza powinien być regularnie wymieniany w ramach okresowej obsługi zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. W przypadku eksploatacji samochodu w powietrzu o wysokim stopniu zapylenia wymiana powinna odbywać się częściej.

 

Jazda z mocno zabrudzonym filtrem powietrza może powodować nadmierne zużycie paliwa, ograniczenie mocy silnika i pogorszenie dynamiki pojazdu. Efektem jest również niewłaściwy stosunek paliwa do powietrza, co przekłada się na wzrost emisji szkodliwych związków i cząsteczek sadzy (silniki wysokoprężne), to z kolei prowadzi do problemów w samochodach wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF).

 

To nie wszystko…

 

  • Na przestrzeni czasu układ zasilania powietrzem uległ istotnym zmianom – od prostej obudowy filtra powietrza po integralny element układu kontroli emisji i hałasu. Obecnie bardzo często układ zasilania powietrzem pełni bardzo ważną funkcję w obniżaniu poziomu hałasu, drgań i wibracji. Niewłaściwie skonstruowany lub źle zamontowany filtr powietrza powoduje ryzyko wzrostu zużycia silnika, a także może skutkować większym hałasem, rezonansem i wibracjami.
  • Filtry powietrza Blue Print produkowane są z najwyższej jakości materiałów filtracyjnych, zapewniających odpowiedni poziom ochrony i trwałości pomiędzy wydłużonymi interwałami wymiany. Charakteryzują się wyjątkową zdolnością do wychwytywania zanieczyszczeń i odpornością na wilgoć.
  • Regularnie prowadzona kontrola jakości gwarantuje precyzyjne wykonanie zapewniające pełną niezawodność i dokładność pasowania, zapobiegając przedostawaniu się nieprzefiltrowanego powietrza do układu dolotowego i ewentualnemu uszkodzeniu elementów silnika.
  • Najnowsze zaawansowane technologie produkcji zapewniają filtrom Blue Print wytrzymałość i sztywność konieczną do przeciwstawienia się wysokiemu ciśnieniu w nowoczesnych turbodoładowanych silnikach.
  • Precyzja wykonania odpowiadająca produktom oryginalnym zapewnia zachowanie fabrycznych osiągów silnika, zużycia paliwa i poziomu emisji.

Filtry paliwa - czysty strumień paliwa

Ochrona precyzyjnych elementów układu paliwowego

 

Rozwój technologii filtrowania jest bezpośrednią odpowiedzią na zmiany w technice budowy silników. Nowoczesne układy zasilania benzyną i olejem napędowym to najbardziej precyzyjne elementy silnika. Są one produkowane z zachowaniem tolerancji zaledwie 2 mikronów, a w trakcie eksploatacji poddawane są dużym obciążeniom. Paliwo nie tylko ulega spalaniu w celu wytworzenia energii, ale w przypadku silnika wysokoprężnego smaruje również ruchome elementy pompy i wtryskiwaczy. Dlatego paliwo musi być bezwzględnie czyste.

 

Zanieczyszczenia w paliwie

 

Zanieczyszczenia zawarte w paliwie tankowanym na stacjach benzynowych oraz korozja metalowych zbiorników paliwa to niestety powszechne zjawisko, którego konsekwencją może być zniszczenie nowoczesnych układów zasilania. Nawet najmniejsze drobinki mogą uszkodzić końcówkę wtryskiwacza zmieniając kąt rozpylenia paliwa, co z kolei wpływa na wydajność procesu spalania, zużycie paliwa, równomierność pracy silnika na wolnych obrotach oraz poziom emisji.

 

 

Zanieczyszczenie wodą i jej odseparowanie

 

Zarówno benzyna jak i olej napędowy muszą zostać gruntownie przefiltrowane w celu wychwycenia wszelkich zanieczyszczeń. Natomiast ten drugi rodzaj paliwa stawia dodatkowe wymagania w zakresie filtrowania.

 

Problemem są cząsteczki wody zawarte w oleju napędowym. W zbiorniku paliwa zachodzi zjawisko kondensacji i paliwo może zawierać wodę w postaci zawiesiny lub emulsji. Bez właściwego przefiltrowania woda może powodować korozję elementów układu zasilania, między innymi pompy wtryskowej i wtryskiwaczy.

 

Blue Print stosuje we filtrach oleju napędowego hydrofobowy materiał absorpcyjny, który przepuszcza paliwo, ale jednocześnie zatrzymuje wodę. Odseparowana woda ścieka i zbiera się w dolnej części obudowy filtra, skąd można ją spuścić. Jest to bardzo ważna operacja podczas okresowych przeglądów serwisowych.

 

Grzyby w zbiorniku paliwa?

 

Olej napędowy jest niestabilną cieczą organiczną i dla niektórych grzybów stanowi doskonałą pożywkę (Cladisporium resinae). Znajdujące się w powietrzu zarodniki zanieczyszczają paliwo. Rozwój grzybów następuje w przypadku kontaktu oleju napędowego z wodą przy odpowiedniej temperaturze. W wielu nowoczesnych układach wtrysku olej napędowy wielokrotnie krąży pomiędzy zbiornikiem paliwa a silnikiem. Powracające do baku podgrzane paliwo stanowi idealne środowisko do rozwoju grzybów.

 

Produkty uboczne grzybów zanieczyszczają paliwo i zatykają przewody paliwowe. Rozwiązaniem jest regularna obsługa przy wykorzystaniu wysokiej jakości filtra, który zatrzymuje wodę znajdująca się w paliwie i zapobiega rozwojowi grzybów.

 

Jakość części oryginalnych

 

Oferowane przez Blue Print filtry benzyny i oleju napędowego wytwarzane są według standardów OE. Dzięki temu zapewniają właściwy przepływ paliwa i wydajność jednocześnie maksymalnie chroniąc silnik i układ paliwowy.

Filtry kabinowe - pasywne bezpieczeństwo jazdy

Oddech świeżego powietrza

 

Po raz pierwszy filtr kabinowy został zamontowany w samochodzie osobowym w latach 40-tych, ale trzeba było czekać aż do lat 80-tych, kiedy zaczęto go stosować najpierw w prestiżowych modelach, a następnie w pojazdach masowo produkowanych. Podczas rutynowej obsługi filtr kabinowy zostaje często przeoczony i nie wszyscy zdają sobie sprawę z pozytywnego wpływu tego elementu na zdrowie człowieka. Co prawda nie ma znaczenia dla pracy i niezawodności silnika, ale odgrywa ważną rolę chroniąc kierowcę i pasażerów przed szkodliwym zanieczyszczeniem powietrza.

 

Zanieczyszczenie powietrza to nasza codzienność. Podczas jazdy po zatłoczonych drogach lub w korku samochodem bez filtra kabinowego kierowca i pasażerowie samochodu oddychają powietrzem zawierającym wysokie stężenia pyłu, sadzy, pyłków, bakterii, wirusów oraz szkodliwych spalin, które negatywnie wpływają na zdrowie człowieka i wywołują reakcje alergiczne u co piątej osoby. Filtr kabinowy oczyszcza powietrze wpadające do wnętrza i zapobiega wdychaniu zanieczyszczeń przez kierowcę i pasażerów samochodu. Ma on ograniczoną wydajność i należy go regularnie wymieniać (najlepiej raz na rok).

 

Najwyższa jakość

 

Rozwojowi filtrów kabinowych poświęcono wiele badań, a jedną z podstawowych inspiracji był wpływ zanieczyszczenia powietrza na ludzkie zdrowie. Filtr kabinowy to więcej niż tylko element zapobiegający przedostawaniu się owadów, liści i kurzu do układu wentylacji i ogrzewania samochodu. Swoje zadanie może spełnić jedynie wtedy, gdy jest regularnie wymieniany.

 

Każdy filtr kabinowy Blue Print wytwarzany według takich samych wymagających standardów i przy wykorzystaniu takiej samej technologii jak w przypadku elementów montowanych fabrycznie. Dzięki temu zapewniona jest precyzja wymiarów i dokładność montażu oraz maksymalny poziom komfortu pasażerów.

 

Czy wiesz?

 

W trakcie przeciętnego kichnięcia oczy są zamykane na około sekundę. W tym czasie przy prędkości 110 km/h „ślepy” kierowca przejeżdża ponad 30 metrów!

 

Technologia

 

Filtry kabinowe Blue Print zostały zaprojektowane zgodnie ze specyfikacją fabryczną producentów samochodów. Dlatego zapewniają maksymalny poziom skuteczności. Jest to możliwe dzięki połączeniu wybranych lub wszystkich technologii opisanych poniżej. Materiał filtracyjny wykonany jest z syntetycznej włókniny, która produkowana jest w technologii pneumotermicznej (melt-blown) nadającej jej kształt i wytrzymałość.

 

Efekt elektrostatyczny

 

Podczas przechodzenia powietrza przez włókna filtracyjne generowane są ładunki elektrostatyczne. Ładunki te przyciągają cząsteczki o wielkości 0,3 mikrona, a także bakterie i nanocząsteczki sadzy emitowanej przez silniki wysokoprężne. Cząsteczki o wielkości od 0,3 do 0,9 mikrona stanowią ogromne ryzyko dla zdrowia człowieka, ponieważ są one zbyt małe, by zostać wychwycone przez włoski w nosie, a jednocześnie za duże, by zostać usunięte z organizmu w trakcie wydechu.

 

Węgiel aktywny

 

Węgiel aktywny to kolejny czynnik zwiększający skuteczność działania filtrów kabinowych. W materiale filtracyjnym osadzone są malutkie cząsteczki nawęglonej i rozkruszonej skorupy orzecha kokosowego. Te drobniutkie cząsteczki węgla aktywnego posiadają mikroskopijnej wielkości kanaliki, które zatrzymują szkodliwe gazy takie jak dwutlenek azotu (NOx). Jest to trujący gaz emitowany przez silniki benzynowe i wysokoprężne. Jeden gram węgla aktywnego ma powierzchnię ponad 1.000 metrów kwadratowych. Materiał ten jest głównym składnikiem aktywnym w maskach gazowych. Wraz z upływem czasu węgiel aktywny traci swoją skuteczność działania.

Wymagana ostrożność podczas wymiany

 

Ze względu na utrudniony dostęp, brak miejsca, czy różnice wynikające z kierownicy umieszczone po lewej lub prawej strony wymiana filtra kabinowego czasami nie jest łatwym zadaniem. Właściwy montaż filtra kabinowego ma kluczowe znaczenie, ponieważ zgnieciony element będzie przepuszczał nieprzefiltrowane powietrze.

 

Cechy i zalety filtrów kabinowych

 

  • Zmniejszają narażenie pasażerów samochodu na zanieczyszczenia powietrza takie jak kurz, pyłki, owady, sadza emitowana przez silniki wysokoprężne, pył z opon i hamulców oraz szkodliwe gazy, które są niebezpieczne dla zdrowia człowieka.
  • Zapobiegając przedostawaniu się do wnętrza samochodu alergenów takich jak pyłki brzozy, zarodniki grzybów i formaldehyd, pomagają w uzyskaniu bardziej komfortowej atmosfery dla osób cierpiących na astmę lub alergie, których jednym z objawów jest katar sienny.
  • Podobnie jak w przypadku elementów montowanych fabrycznie filtry z węglem aktywnym przyciągają i zatrzymują najmniejsze cząsteczki takie jak NOx i siarkowodór. Wysoka skuteczność filtrowania wspiera bezpieczeństwo bierne, które ma szczególne znaczenie w warunkach jazdy miejskiej, w korkach drogowych lub w tunelach.
  • Czysty filtr kabinowy pozwala na przedostawanie się do wnętrza pojazdu bardziej czystego powietrza, spowalniając proces powstawania warstwy brudu na wewnętrznej powierzchni przedniej szyby i pozwalając na szybsze jej odmrożenie w warunkach zimowych.

Filtry do automatycznych skrzyń biegów - ochrona i optymalna zmiana biegów

Skuteczne i wydajne filtrowanie

 

Automatyczne skrzynie przekładniowe sterowane są przez różne elementy elektroniczne, mechaniczne oraz hydrauliczne, których zadaniem jest sprawna i komfortowa zmiana biegów.

 

Czysty olej przekładniowy odgrywa kluczową rolę dla działania tego bardzo ważnego elementu układu przeniesienia napędu. Olej pozwala na płynną i skuteczną zmianę biegów, co jest możliwe dzięki wyszukanym pakietom dodatków w oleju bazowym oraz wysokiej jakości filtracji.

 

Niemniej jednak wraz z upływem czasu parametry oleju pogarszają się, podobnie zresztą jak zmniejsza się skuteczność działania filtra, który z czasem zapycha się zanieczyszczeniami. Powoduje to zużycie precyzyjnych elementów skrzyni przekładniowej. To z kolei ma negatywny wpływ na działanie skrzyni biegów, co objawia się szarpaniem podczas zmiany przełożeń oraz przeciąganiem podczas zmiany na wyższy bieg. Problemy te prowadzą do gwałtownego zużycia tarcz sprzęgłowych, zaworów oraz innych elementów przekładni. Dlatego jeżeli olej przekładniowy i jego filtr nie będą regularnie wymieniane, może szybko dojść do drogiej awarii automatycznej skrzyni biegów.

 

Regularna wymiana w ramach serwisu

 

Głównym zadaniem filtra automatycznej skrzyni biegów jest wychwytywanie i zatrzymywanie wszelkich zanieczyszczeń z oleju przekładniowego. Do zanieczyszczeń tych należą między innymi niewielkie drobinki powstające w wyniku zużycia elementów oraz rożne ciała obce, które mogą być bardzo niebezpieczne dla przekładni automatycznej. Jednocześnie olej musi swobodnie przepłynąć przez filtr, a jego ciśnienie nie może spaść poniżej wymaganej wartości.

 

W celu zachowania wysokiej trwałości skrzyni biegów oraz płynnej zmiany biegów Blue Print zaleca regularny serwis oleju przekładniowego zgodnie z interwałami zalecanymi przez producenta pojazdu (zależą od warunków eksploatacji samochodu).

Cechy filtrów do automatycznych skrzyń biegów

 

Każdy filtr przekładniowy Blue Print spełnia specyficzne wymagania konkretnego zastosowania oraz przewidziany interwał wymiany.

 

Skuteczność i wydajność filtrowania jest odpowiednio dopasowana pod kątem niezawodnego zachowania czystości oleju przekładniowego, co gwarantuje niezawodność skrzyni biegów przez cały przewidziany okres eksploatacji.

 

Materiał filtracyjny jest testowany pod kątem najbardziej ekstremalnych zanieczyszczeń w trudnych warunkach pracy (np. podwyższone temperatury). Został on zaprojektowany tak, by zapewnić przepływ oleju nawet przy skrajnym nagromadzeniu zanieczyszczeń.

 

Obudowy filtrów zbudowane są ze wzmocnionych włóknem szklanych polimerów odpornych na wysokie temperatury lub z polimerów połączonych ze stalowymi wypraskami.

 

Artykuł sponsorowany przez bilstein group

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).