Poza możliwie najczystszym spalaniem wymagane jest również oczyszczanie spalin, aby ograniczyć emisję zanieczyszczeń. W tym celu kilku producentów silników i pojazdów użytkowych korzysta z systemów Denoxtronic firmy Bosch, które działają na zasadzie wtryskiwania środka AdBlue do strumienia spalin, powodując selektywną, katalityczną redukcję tlenków azotu w katalizatorze SCR. W metodzie SCR tlenki azotu są zamieniane w wodę i azot, dzięki czemu zmniejsza się ich emisja w silnikach Diesla.
Mariana Camacho, inżynier ds. rozwoju w firmie Bosch, wyjaśnia znaczenie filtracji AdBlue dla efektywnego działania systemu Denoxtronic.
Środek AdBlue może zawierać cząstki zatykające lub uszkadzające wtryskiwacz w module dozującym. W celu oczyszczenia AdBlue filtry Denoxtronic są zintegrowane z modułami zasilania systemu Denoxtronic. W ten sposób wtryskiwacz jest chroniony i umożliwia dokładne dozowanie środka AdBlue.
Dokładne specyfikacje są określane przez producentów pojazdów. Wymagania dotyczą np. zdolności zatrzymywania pyłu, odporności na AdBlue i na zamarzanie. Główny cel tych specyfikacji jest zawsze taki, aby filtry Denoxtronic przyczyniały się do spełnienia obowiązujących norm dotyczących emisji, optymalnie wykorzystując swoje możliwości oczyszczania. Dlatego należy je wymieniać co 120 000 – 320 000 kilometrów przebiegu – w zależności od wymagań producenta.
Optymalne medium filtracyjne jest kluczowym czynnikiem dla skutecznego działania filtrów Denoxtronic. Stosujemy papiery filtracyjne na bazie celulozy ze specjalną impregnacją. Impregnacja ta sprawia, że filtr jest szczególnie odporny mechanicznie, termicznie i chemicznie. W zależności od przyszłego użytkowania można stosować dodatkową warstwę z drobnych włókien z tworzyw sztucznych, powstającą w bardzo zaawansowanym procesie. Zwiększa to jeszcze bardziej mechaniczną stabilność.
Szczególne właściwości AdBlue w dużym stopniu zależą od temperatury. Ze względu na wysoką zawartość wody środek AdBlue zamarza i rozszerza się już przy -11,5°C.
W wyższej temperaturze AdBlue może być jeszcze bardziej agresywny w stosunku do niektórych tworzyw sztucznych i metali niż olej napędowy.
W celu ochrony filtrów Denoxtronic przed możliwymi uszkodzeniami w niskiej temperaturze są one wyposażone w ściśliwe elementy kompensacyjne, wykonane z elastycznej gumy, które są w stanie poradzić sobie z ciśnieniem zamarzniętego środka AdBlue.
Wszystkie materiały użyte w filtrze – np. materiał filtracyjny, elastomery i inne tworzywa sztuczne – muszą wykazywać szczególnie wysoką odporność chemiczną i termiczną, aby chronić AdBlue przed przeciążeniem i osłabieniem działania.
AdBlue to wodny roztwór mocznika składający się w 32,5% z mocznika i do 67,5% z demineralizowanej wody. Ciecz jest wtryskiwana do układu wydechowego i powoduje selektywną, katalityczną redukcję (SCR). Tlenki azotu i amoniak są przekształcane przy tym w wodę i azot.
Treść artykułu pochodzi z magazynu Bosch Autospec.