Chociaż filtry te nie mają żadnego wpływu na działanie silnika, odgrywają jednak bardzo ważną rolę w ochronie kierowcy i pasażerów przed potencjalnie groźnymi dla zdrowia zanieczyszczeniami powietrza. Bez filtra kabinowego pasażerowie byliby narażeni na wdychanie powietrza z wysokim stężeniem kurzu, sadzy, pyłków, bakterii, wirusów i spalin. Substancje te są niebezpieczne dla zdrowia i u co piątej osoby mogą wywoływać poważne reakcje alergiczne. Filtr kabinowy musi być regularnie wymieniany, co pozwala zapewnić jego pełną skuteczność działania.
Filtry kabinowe febi bilstein wytwarzane są zgodnie z wymaganiami producentów pojazdów w zakresie współczynnika separacji i wielkości cząstek. Materiał filtracyjny zbudowany jest z syntetycznej, termicznie zgrzewanej włókniny. Nowoczesne filtry pyłkowe posiadają ponadto warstwę naturalnych polifenoli. Są to aromatyczne związki występujące w skórkach winogron, owocach granatu i w herbacie. Są one stosowane w celu zapobiegania rozwojowi bakterii i innych mikroorganizmów na powierzchni filtracyjnej, a także chronią pasażerów przed wdychaniem alergenów – takich jak pyłki brzozy, zarodniki grzybów i formaldehyd. Ma to szczególną zaletę przede wszystkim w przypadku alergików lub osób cierpiących na trudności z oddychaniem.
Gdy powietrze przepływa przez włókninę, powstaje ładunek elektrostatyczny. Ładunek ten przyciąga cząsteczki o wielkości nawet 0,3 μm, w tym bakterie i zawieszony pył. Cząsteczki o wielkości do 0,9 μm są szczególnie niebezpieczne, ponieważ podczas wdechu nie są zatrzymywane na włoskach nosa, a jednocześnie są zbyt duże by zostały usunięte na zewnątrz podczas wydechu.
Filtry kabinowe z węglem aktywnym idą jeszcze jeden krok dalej. Powłoka filtracyjna posiada malutkie cząsteczki nawęglonej i rozdrobnionej łupiny orzecha kokosowego. Aktywne cząsteczki węgla posiadają pory, które wychwytują i zatrzymują gazy – na przykład tlenek azotu (NOx), który jest trującym związkiem emitowanym przez silniki benzynowe i wysokoprężne. Jeden gram aktywnego węgla posiada powierzchnię ponad 1 000 m2 i jest głównym składnikiem masek przeciwgazowych. W trakcie eksploatacji filtra kabinowego pory węgla zapełniają się.
Dostęp do filtrów kabinowych jest utrudniony i niekiedy ich montaż nie jest łatwy. Bardzo często ma to związek z ograniczonym miejscem lub innymi przeszkodami wynikającymi z różnic konstrukcyjnych pomiędzy pojazdami z kierownicą po lewej i po prawej stronie.
Poprawny montaż filtra kabinowego ma bardzo duże znaczenie, ponieważ niewłaściwe zamontowany i zagięty filtr niedostatecznie spełnia swoją rolę, a nieprzefiltrowane powietrze opływa go bokiem.
Filtr kabinowy może spełnić swoje zadanie jedynie wtedy, gdy jest regularnie wymieniany. Każdy filtr pyłkowy jest produkowany według najwyższych standardów, dzięki czemu zapewnione jest perfekcyjne dopasowanie do jego obudowy w pojeździe. Dla maksymalnego poziomu komfortu i bezpieczeństwa stosowana jest taka sama technologia, jak w przypadku produkcji filtrów oryginalnych.
…że w ciągu godziny do kabiny wpływa nawet 540 tys. litrów powietrza? Kierowca wdychający pyłki lub kurz unoszący się w powietrzu zamyka oczy na mniej więcej 1 sekundę. W tym czasie przy prędkości 110 km/h samochód pokonuje odcinek ok. 30 m. Najlepszą ochroną przed taką „jazdą w ciemno” jest filtr pyłkowy.
Cała oferta filtrów kabinowych febi bilstein jest dostępna jest na stronie producenta.