Producenci samochodów stale udoskonalają silniki spalinowe. Obniżane jest tarcie wewnętrzne, pomniejszane są straty w układach: chłodzenia i wydechowym, zwiększana jest efektywność procesu spalania. Jednostki napędowe muszą też spełniać coraz wyższe normy czystości spalin. W komorze silnika pojawiły się powszechnie stosowane turbosprężarki, dodatkowe chłodnice i przewody, w związku z czym pod maską jest coraz mniej miejsca. Przy tym dąży się do obniżenia masy jednostki napędowej, a w samym silniku wzrastają temperatury i ciśnienia. To wszystko przekłada się na znacznie większe wymagania w stosunku do oleju silnikowego.
Dodatkowo floty samochodowe oczekują wydłużania interwałów serwisowych, czemu wychodzą naprzeciw producenci. Filtry oleju muszą sprostać zwiększonym wymogom i utrudnionym warunkom, a także prawidłowo funkcjonować w wyższych temperaturach oraz pochłaniać więcej zanieczyszczeń.
Proste porównanie pomiędzy Volkswagenem Golfem III 1.6 z lat 90’ a trzy generacje nowszym Golfem VI 1.4 TSI pozwala zauważyć, jak bardzo zmienił się filtr oleju. Udoskonalenie medium filtracyjnego (zmiana z celulozowego na syntetyczne) umożliwiło wzrost skuteczności filtracji, chłonności (czyli ilości zanieczyszczeń wychwytywanych przez filtr), jak i żywotności samego filtra. Same wymiary filtra nie uległy dużej modyfikacji, a jego efektywność znacząco wzrosła. To wszystko dzięki rozwojowi technik filtracji.
Pojawiające się w oleju cząstki zabrudzeń o wymiarach 5-15 µm są najbardziej krytyczne dla żywotności silnika. To one w największym stopniu przyczyniają się do zużycia, gdyż przedostają się do szczelin między cylindrem i pierścieniem tłokowym. Przy dużych ciśnieniach panujących w jednostce napędowej skutkuje to zużyciem ścianek i uszkodzeniem silnika.
W przypadku filtrów oleju nie warto godzić się na kompromisy – należy stosować produkty dobrej jakości. W dzisiejszych czasach naprawa silnika jest praktycznie nieopłacalna. Filtry Boscha spełniają wymogi producentów samochodów i zapewniają niezawodną eksploatację silnika.
Dowiedz się więcej
Artykuł sponsorowany przez firmę Bosch