Do poprawnej pracy silnika niezbędny jest krążący pod ciśnieniem smarujący olej, który zapobiega tarciu panewek w układzie korbowym i innych elementów.
Dostępnych jest wiele rodzajów oleju – od standardowych olejów uniwersalnych po specjalne syntetyczne kompozycje, które zawierają wiele dodatków (zobojętniające kwasy, dodatki czyszczące, antypienne itd.). Podawane przez producentów pojazdów interwały wymiany, oparte są na „normalnych” warunkach eksploatacji. Jednakże ze względu na uruchamianie zimnego silnika oraz częstą jazdę na krótkich odcinkach olej nie osiąga odpowiedniej temperatury pozwalającej na wypłukiwanie pozostałości spalania.
Skutkiem jest pogarszająca się jakość oleju oraz konieczność jego częstszej wymiany. Ze względu na coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin i związane z tym zastosowanie układów recyrkulacji spalin, filtrów cząstek stałych i innych elementów obróbki spalin, bardzo ważny jest dobór właściwego oleju silnikowego, który zapewni dobre smarowanie silnika. Niemniej jednak również odpowiedni filtr oleju ma bardzo duże znaczenie.
Większość filtrów oleju określana jest mianem filtrów pełnego przepływu. Oznacza to, że cały olej musi przejść przez filtr zanim dotrze do obszarów, z których kierowany jest do ruchomych części silnika. Jednocześnie filtr musi wyłapać i zatrzymać znajdujące się w oleju mikroskopijnej wielkości zanieczyszczenia i ciała obce – zanim jeszcze trafią na powierzchnie łożysk.
Materiał lub papier filtracyjny pełni najważniejszą rolę. Musi posiadać odpowiednią wydajność i trwałość, dzięki czemu będzie w stanie wychwytywać i zatrzymywać zanieczyszczenia pomiędzy interwałami wymiany filtra. A te w przypadku nowoczesnych pojazdów mogą być bardzo długie.
We wkładzie filtracyjnym znajduje się silikonowa membrana, która pozwala olejowi przepływać w filtrze tylko w jednym kierunku. W ten sposób, po unieruchomieniu silnika olej nie spłynie z powrotem do miski olejowej, a układ smarowania nie zostanie opróżniony. Dzięki temu po uruchomieniu silnika szybko wytwarzane jest ciśnienie oleju i zużycie elementów silnika utrzymywane jest na minimalnym poziomie.
Zawór obejściowy pełni 2 istotne zadania. Chroni materiał filtracyjny podczas uruchamiania silnika, a w przypadku zatkania materiału filtracyjnego umożliwia nieprzefiltrowanemu olejowi ominięcie filtra, dzięki czemu silnik jest stale smarowany. Bardzo ważne znaczenie ma ciśnienie, przy którym otwiera się zawór obejściowy. Zbyt wysokie ciśnienie może prowadzić do tego, że pod obciążeniem materiał filtracyjny zostanie ściśnięty i podczas rozruchu silnik nie będzie smarowany. Za niskie ciśnienie powoduje, że zawór obejściowy otworzy się zanim filtr się zapcha i utraci swoją zdolność filtrowania. W tym przypadku olej nie jest filtrowany i dochodzi do znacząco szybszego zużywania się silnika.
Filtry oleju febi bilstein produkowane są przy użyciu najwyższej jakości materiałów filtracyjnych. Zapewniają maksymalną ochronę silnika również w przypadku wydłużonych interwałów wymiany.
Cała oferta filtrów oleju dostępna jest na stronie producenta.