Nowoczesny silnik wysokoprężny o pojemności 6 litrów ma ogromne zapotrzebowanie na powietrze. Przy obrotach rzędu 2 000 obr./min. zużycie powietrza na minutę pracy silnika wynosi ok. 5 400 litrów powietrza.
Szczególnie na drogach nieutwardzonych i terenowych filtry powietrza poddawane są ekstremalnemu testowi wytrzymałości. W takich warunkach po przebiegu 30 000 km z układu dolotowego odfiltrowane zostaje nawet 1,5 kg pyłu. Ze względu na ciągle zmniejszane pojemności silnika i zastosowanie turbosprężarek, coraz większą rolę w skutecznym spalaniu odgrywają wysokowydajne filtry powietrza.
Unoszące się w powietrzu zanieczyszczenia mają różną wielkość. Mogą to być od widocznych gołym okiem i działających bardzo ściernie ziarenek piasku i grysu po mikroskopijnej wielkości cząsteczki sadzy, gumy z opon, krzemu, pyłu hamulcowego, pyłki i wilgoć. Na utwardzonych nawierzchniach dróg średnia zawartość kurzu w powietrzu wynosi 1 mg/m3, a na drogach nieutwardzonych wartość ta zwiększa się nawet 40-krotnie. Wadliwie wykonane lub zatkane filtry powietrza prowadzą do przyspieszonego zużycia tłoków, pierścieni tłokowych, gładzi cylindrów oraz zaworów. Ponadto, przedostające się do komory spalania cząsteczki zanieczyszczeń mogą trafić dalej do skrzyni korbowej i tam zanieczyścić olej, tym samym skracając trwałość oleju i filtra oleju.
Podczas normalnej eksploatacji na materiale filtracyjnym osadzają się ciała obce. Wraz z zapełnianiem filtra zmieniają się proporcje ciśnienia po obydwu stronach filtra, co przybiera szczególny rozmiar w silnikach turbodoładowanych. Skutkiem jest ekstremalnie wysoka siła ssania po czystej stronie filtra. Różnica ciśnień połączona z generowanymi przez silnik impulsami ciśnienia może przybrać tak wysoką wartość, że filtr o niskiej jakości może tego nie wytrzymać. W rezultacie możliwe jest zasysanie tak zwanego fałszywego powietrza, co z kolei skutkuje niezakłóconym przedostawaniem się do układu dolotowego zanieczyszczeń. W skrajnych przypadkach kawałki rozerwanego filtra mogą doprowadzić do natychmiastowego i poważnego uszkodzenia silnika.
Filtr powietrza powinien być regularnie wymieniany w ramach rutynowej obsługi zalecanej przez producenta pojazdu. W przypadku eksploatacji w warunkach większego zapylania, wymiana powinna odbywać się częściej. Skrajnie zanieczyszczone filtry mogą powodować wzrost zużycia paliwa i spadek osiągów silnika. Ponadto, niewłaściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej może prowadzić do wzrostu poziomu emisji. A to w pojazdach wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF) powoduje kolejne problemy.
Układ dolotu powietrza silnika spalinowego bardzo zmienił się na przestrzeni lat. Kiedyś była to prosta obudowa filtra powietrza, a dzisiaj to integralny element układu kontroli emisji podlegający strategii NVH (słyszalne i odczuwalne wibracje w pojazdach). Niewłaściwie wykonany lub niepoprawnie zamontowany filtr powietrza może zwiększać ryzyko przyspieszonego zużycia silnika. Ponadto, może wrosnąć poziom hałasu i wibracji.
Poprawny montaż filtrów może być w niektórych pojazdach utrudniony, szczególnie wtedy, gdy jeden silnik stosowany jest przez wielu producentów samochodów i w każdym przypadku został zaadoptowany do dostępnej przestrzeni w komorze silnika. W takiej sytuacji wymiana filtra powietrza wymaga staranności, co pozwoli uniknąć uszkodzenia filtra i jego poprawne osadzenie.
Z całą ofertą filtrów powietrza od febi bilstein można się zapoznać na dedykowanej stronie producenta.