Finał promocji AP EXPERT 2017 odbył się 15 i 16 września, a miejscem decydującej rozgrywki był Autodrom w Słomczynie, gdzie uczestnicy musieli poradzić sobie z zadaniami praktycznymi. Tegoroczna edycja akcji promocyjnej organizowanej przez Auto Partner S.A. ruszyła 1 marca. W czasie półrocznych eliminacji klienci dystrybutora zdobywali punkty za zakupy specjalnie premiowanych towarów partnerów akcji. Co miesiąc rozwiązywali także testy wiedzy on-line z zakresu mechaniki i elektromechaniki samochodowej, które dawały szansę zdobycia łącznie dodatkowych 75 punktów.
Eliminacje zakończyły się 31 sierpnia, a na ich podstawie wyłonionych zostało 100 najlepszych uczestników, którzy zdobyli największą ilość punktów. To właśnie oni wzięli udział w Wielkim Finale, który odbył się na terenie Autodromu Słomczyn. Końcowa rywalizacja rozpoczęła się w piątkowe popołudnie, kiedy to uczestnicy przystąpili do Finału Teoretycznego – testu wiedzy składającego się z 30 pytań. 10 osób z najlepszym wynikiem zakwalifikowało się do Finału Praktycznego, który odbył się w sobotę.
Konkurencje praktyczne przygotowali dostawcy współpracujący z Auto Partner S.A.
Zadanie zostało przygotowane na samochodzie Peugeot 508 Blue HDI z dwulitrowym silnikiem. Do serwisu przyjeżdża klient, który zgłasza świecące się kontrolki, świadczące o usterce w układzie oczyszczania spalin, wykorzystującym do pracy płyn AdBlue. Zadaniem uczestnika było stwierdzenie, gdzie leży przyczyna problemów. Chodziło o to, aby zacząć od rzeczy prostych czyli sprawdzenia czy stężenie AdBlue odpowiada normom zalecanym przez producenta auta. Żaden z mechaników nie wykonał tego zadania.
szkoleniowiec firmy Bosch - Tomasz MiluskiNa stanowisku producenta olejów mechanicy musieli wykazać się wiedzą teoretyczną.
Przygotowaliśmy test złożony z 10 pytań, dotyczący m.in. historii marki Castrol. Chcemy także sprawdzić jak mechanicy orientują się w nowych, współcześnie stosowanych normach olejowych.
Castrol - Sylwester GierszZadanie polegało na prawidłowej wymianie paska rozrządu z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi oraz instrukcji.
Zawodnicy spisali się dobrze, prawidłowo wykonywali wszystkie czynności.
trener techniczny Continental/Contitech - Roman BolukNasza konkurencja odnosiła się do referencji olejów i materiałów filtracyjnych stosowanych w skrzyniach dwusprzęgłowych grupy Volkswagen. Dotyczyła omówienia procedury wymiany oleju w skrzyniach dwusprzęgłowych na przykładzie skrzyni DSG 02E, bardzo powszechnie stosowanej w modelach samochodów czterech producentów wchodzących w skład Grupy Volkswagen.
Ferdinand Bilstein - Jerzy Kaparuk
Dodatkowo uczestnicy musieli odpowiedzieć na 5 pytań związanych z budową, zasadami eksploatacji, obszarami niesprawności skrzyń dwusprzęgłowych.
Temat jest bardzo szeroki i ciekawy i na pewno warto się w nim podszkolić.
- Jerzy KaparukKonkurencja polegała na diagnostyce układu klimatyzacji, m.in. sprawdzeniu czy czynnik chłodniczy dobrze się miesza z olejem, jaki ma kolor, jaka jest transparentność tej mieszaniny i czy oleje się nie rozwarstwiają. Zdanie wymagało pracy analitycznej.
NRF - Adam GertrudaZadaniem mechaników było rozpoznanie testów wykonywanych na testerze wtryskiwaczy Common Rail, a następnie ich interpretacja. Uczestnicy musieli odpowiedzieć na pytanie czy testowany wtryskiwacz nadaje się do dalszej eksploatacji i co należy zrobić, aby mógł być nadal stosowany.
Należało dokonać sprawdzenia koła dwumasowego, czyli skontrolować dwa parametry, które charakteryzują sprawne koło dwumasowe – kąt swobodnego obrotu i luz krawędziowy. Druga konkurencja polegała na zamontowaniu sprzęgła zgodnie z procedurą z wykorzystaniem naszego narzędzia specjalnego.
Schaeffler - Paweł PowszedniakZadanie na naszym stanowisku polegało na wymianie płynu i odpowietrzeniu płynu hamulcowego. Zawodnikom poszło wyśmienicie.
doradca techniczny marki Textar - Andrzej SławińskiNa stanowisku przygotowanym przez Valeo zawodnicy mieli do dyspozycji blok sinika ze sprzęgłem i kołem zamachowym.
Zadaniem uczestników była poprawna wymiana sprzęgła, które było troszkę nietypowe, bo z technologią samonastawną. Należało wskazać i wykonać czynności, które wykonuje się podczas wymiany tego typu sprzęgła. Zwracaliśmy szczególną uwagę na dobór części, poprawne kroki podczas montażu, na to czy mechanik zwrócił uwagę na elementy sterowania sprzęgłem, na koło zamachowe, na jego stan. Poziom uczestników był bardzo zróżnicowany. Osoby, które na co dzień wymieniają sprzęgła, zdecydowanie lepiej sobie poradziły. Natomiast część uczestników przyznała, że specjalizują się w innych dziedzinach.
dział techniczny Valeo - Paweł MastalerekZadanie bazowało na układzie kierowniczym, wspomaganym elektrohydraulicznie.
Zawodnicy mieli za zadanie odczytać parametry rzeczywiste pracy tego układu, ale przedtem musieli ten układ naprawić. Usterka była bardzo typowa – uszkodzenie wiązki biegnącej do czujnika kąta skrętu. Druga czynność, jaką musieli wykonać, to napełnić układ olejem i odpowietrzyć. Część zawodników miała problem ze znalezieniem usterek.
ZF - Michał GłażewskiKonkurencje były bardzo zbliżone do tego, co na co dzień wykonujemy w warsztacie – wymiana płynu hamulcowego, wymiana sprzęgła. Nieco bardziej skomplikowane było zadanie związane z diagnostyką uszkodzeń wtryskiwaczy, bo nie każdy warsztat to robi, ale jest to wskazówka, że jest kierunek, w którym należy podążać, żeby podnieść swoje kwalifikacje. Testy teoretyczne były na wyższym poziomie niż w ubiegłym roku.
warsztat samochodowy Moto Serwis Andrzej Worwa w Nowym Targu - Mariusz Szewczyk
Po raz pierwszy w rywalizacji mechaników samochodowych brał udział Krzysztof Winkler z warsztatu samochodowego „Serwis Japońskich” z Warszawy.
W konkursie biorę udział pierwszy raz, zostałem zgłoszony przez mojego pracodawcę, który docenia moją wiedzę i zaangażowanie w pracę. W teście teoretycznym było dużo pytań dotyczących nowinek, które wchodzą do motoryzacji. Stałe poszerzanie wiedzy jest niezbędne, żeby rozwiązać taki test na wysokim poziomie. Zdania praktyczne dotyczyły czynności, jakie na co dzień wykonuje się w warsztacie, więc nie sprawiły mi szczególnych trudności.
- Krzysztof WinklerPo części praktycznej wybrano mechaników najlepszych w swoich grupach, do których trafiły nagrody główne.
Na terenie Autodromu w Słomczynie odbył się także finał promocji AP EXPERT International, w której wzięło udział po trzech mechaników samochodowych z Czech oraz USA. Dla nich konkurencje praktyczne przygotowało Biuro Ekspertyz Technicznych i Szkoleń.
Każdy uczestnik otrzymywał punkty za wykonanie czynności wymaganych procedurą serwisową Toyoty przy wymianie tarcz i klocków hamulcowych i musiał wykonać te same czynności. Za każdą czynność wykonaną zgodnie z procedurą, zawodnicy otrzymywali punkty. Podczas konkursu badaliśmy staranność wykonania czynności serwisowych. Przy wymianie klocków i tarcz hamulcowych jest mnóstwo czynności, które mechanik musi wykonać, żeby zamontować je prawidłowo. Jeśli mechanik nie wyczyści prowadnic, nie nasmaruje tulei prowadzących, nie wykona pomiaru bicia piast, czy pomiaru bicia tarcz, to nie wie, w jakim stanie oddaje klientowi samochód.
BETiS - Sławomir Olszowski
Dla wszystkich finalistów przygotowano szereg emocjonujących atrakcji na torze w Słomczynie, między innymi superszybkie samochody, przeloty śmigłowcami, samochody i motocykle off-roadowe. Uczestnicy mieli również okazję osobiście spotkać się z gwiazdami rajdowymi – Krzysztofem Hołowczycem i Dominykasem Butvilasem.
Tradycyjnie w czasie finału AP EXPERT 2017 nie zabrakło części targowej. Na stoiskach dostawcy prezentowali przegląd oferty, a także nowości.
Niemiecka marka prezentowała swoje flagowe produkty.
Mechanicy są zainteresowani przede wszystkim rozwiązaniami technicznymi, technologią Bilsteina i o tym z nimi rozmawiamy. Pojawiają się ciekawe pytania dotyczące m.in. szczegółów zabudowy, montażu zwłaszcza zawieszeń pneumatycznych, które ostatnio są coraz bardziej popularne. Auto Partner jest naszym najważniejszym partnerem w Polsce od wielu lat, dlatego tu jesteśmy, chcemy pokazać co nowego jest w naszej ofercie.
dyrektor firmy IHR Warszawa, przedstawiciela marki Bilstein w Polsce - Tomasz SiemekPrezentujemy zestawy rozrządu z pompą wody, a także nasz nowy program dedykowany warsztatom samochodowym – 5 lat gwarancji na nasze produkty.
- Daniel RembiszNa stoisku Dayco mechanicy mogli zobaczyć silnik z paskiem rozrządu BIO, pracującym w oleju.
Jest to specyficzna technologia, Dayco jest wyłącznym producentem tego rozwiązania technologicznego. Paski pracujące w oleju to technologia, która rozwija się od kilku lat. Produkujemy takie paski do Forda 1.8 TDCI, do Forda 1.0 Eco Boost i do Peugeota 1.2 z napędem benzynowym.
przedstawiciel firmy Dayco w Polsce - Krzysztof SiekierskiW sieci Auto Partner sprzedajemy głównie naszą elektronikę – cewki zapłonowe, które są naszym flagowym produktem OE. Mamy całą gamę czujników, którą cały czas rozwijamy, w przyszłym roku będzie to nasz główny kierunek rozwoju. W ofercie mamy zarówno czujniki ABS, jak i wałka rozrządu, czy wału korbowego. Wkrótce będziemy wprowadzać czujniki temperatury spalin, a stopniowo na aftermarket także czujniki dostępne do tej pory tylko na rynku OE. Zachęcamy do śledzenia informacji o nowościach, jakie będziemy wprowadzać w najbliższym czasie.
Category Manager Działu Zarządzania Silnikiem w firmie Delphi - Agnieszka ZagórskaPrezentujemy ofertę naszych klocków oraz tarcz hamulcowych oraz tegoroczną nowość – klocki ceramiczne do samochodów sportowych wraz z tarczami hamulcowymi Breck High-Carbon, wykonanymi z żeliwa wysokonaweglanego, które są bardziej odporne na odkształcenia termiczne, dedykowane do marek premium.
przedstawiciel regionalny firmy Lumag - Janusz KryskowiakFirma prezentowała przegląd oferty, a jej przedstawiciele odpowiadali na pytania mechaników.
Rozmawiamy z klientami głównie na temat różnic między chłodnicami spiekanymi a wykonanymi mechanicznie. Często klienci tych różnic nie dostrzegają. Promowaliśmy także zawory EGR, dosyć nowy produkt w naszej ofercie.
NRF - Adam GertrudaPrzede wszystkim pokazujemy nasze lampy warsztatowe, które bardzo dobrze się sprzedają w sieci Auto Partner S.A., a głównie dwie nowe lampy Philips - RCH21S oraz RCH19.
- Urszula MatusiakFinał promocji AP EXPERT 2017 daje nam przede wszystkim możliwość spotkania z klientami, omówienia problemów technicznych, na jakie napotykają na co dzień w czasie pracy w warsztatach, zaprezentowania oferty. Wykorzystujemy każdą okazję do bezpośrednich rozmów z mechanikami.
SKF - Marcin CzajkaPolski producent prezentował m.in. nowości.
Oprócz naszych standardowych produktów, czyli elementów gumowych i metalowo – gumowych, prezentujemy produkty z poliuretanu – ściągacze, które są nowością w naszej ofercie, podkładki podnośnika, a także elementy wzmocnione, m.in. tuleję do Renault Laguna.
Tedgum - Marcin ZębikTGL to brytyjski producent marki Rymec, która jest obecna w Polsce od roku.
W sieci Auto Partner są dostępne sprzęgła marki Rymec. Oferujemy trzyletnią gwarancję na sprzęgła do samochodów osobowych. W ofercie mamy także sprzęgła ciężarowe, na które dajemy pół miliona kilometrów gwarancji, co jest potwierdzeniem ich wysokiej jakości.
TGL - Bartłomiej KiełtykaPrezentujemy przegląd oferty. Zachęcamy do skorzystania ze wsparcia, jakie oferujemy mechanikom samochodowym w postaci szkoleń, informujemy, gdzie szukać informacji technicznych.
ZF - Bartosz RychlikFrancuski producent prezentował m.in. stacje klimatyzacji, jeden z flagowych produktów, dostępny w ofercie Auto Partner S.A. Mechanicy mogli się także poznać zalety aplikację MyValeoParts – katalogu w formie aplikacji na urządzenia mobilne zawierającego wszystkie części produkowane przez Valeo.
Zdjęcia: materiały własne, Auto Partner S.A