Każda generacja Forda Focusa cieszyła się zarówno na polskim jak i na zagranicznych rynkach bardzo dużą popularnością. Nic dziwnego, samochód jest przestronny, oferuje wiele ciekawych wersji silnikowych i nowocześnie wygląda. Poza tym, bardzo dobrze się prowadzi. Na co zwrócić uwagę przy zakupie 3. generacji tego modelu?
Samochód zadebiutował na rynku w 2010 roku. W 2014 roku auto przeszło modernizację. Największe zmiany widać z przodu. Ford zdecydował się na większą atrapę chłodnicy z elementami chromowanymi. Dzięki temu auto nieco przypomina przód Astona Martina. Wygląda naprawdę zadziornie i ciekawie. W ramach modernizacji przemodelowano też kilka elementów we wnętrzu. Samochód był produkowany do 2018 roku, kiedy to na rynku zadebiutowała kolejna generacja tego auta.
Wybór silników benzynowych w Fordzie Focusie Mk3 jest naprawdę duży. Niełatwo jest jednak wybrać niezawodną jednostkę. Na pewno odradzamy zakup motorów z rodziny EcoBoost. W podstawowym silniku 1.0 EcoBoost dochodzi do uszkodzenia głowicy, z kolei w motorach 1.6 EcoBoost i 2.0 EcoBoost pękają też bloki. To jednostki zapewniające dobrą lub bardzo dobrą dynamikę, ale przekreśla je duże ryzyko wystąpienia awarii.
Najrozsądniejszym wyborem będzie silnik 1.6 Ti-VCT z pośrednim wtryskiem paliwa. Może mieć od 85 do 125 KM. Najlepiej wybrać tę najmocniejszą odmianę. Osiąg setkę w 12 s. Nie jest to może porywający czas, ale ta wersja silnikowa psuje się znacznie mniej niż wysilone odmiany EcoBoost. Osobom szukającym mocniejszych jednostek polecamy 2-litrowe diesle.
Decydując się na diesla, ma się do wyboru 3 silniki o różnych wariantach mocy. Bazowy motor, oferowany w pierwszych latach produkcji to jednostka 1.6 TDCi. Jest trwały i niezawodny. Jego podstawowa moc to 95 KM, najmocniejsza wersja generuje 115 KM. Zdecydowanie lepiej wybrać tę topową. Osiąga setkę w 10,9 s, a zużywa podobnie ilości paliwa jak wariant bazowy.
Pod koniec roku 2014, do oferty silników wysokoprężnych dołączyła jednostka 1.5 TDCi. Ta mogła generować od 95 do 120 KM. To również udany silnik, oczywiście najbardziej godna polecenia jest wersja najmocniejsza. Tak samo jak w przypadku motoru 1.6 TDCi. Bardziej wymagający mają do wyboru jeszcze silnik 2-litrowy o mocy od 115 do 185 KM. Optymalne są odmiany 140, 150 i 163 KM. Osiągają pierwszą setkę w 8,6-8,9 s. Najmocniejszy wariant był dostępny w usportowionej wersji ST.
Jednostki wysokoprężne są trwałe i udane. Jednak w przypadku egzemplarzy z dużymi przebiegami może okazać się, że wymiany będą wymagały wtryskiwacze, turbosprężarka czy filtr cząstek stałych. Podstawa to znalezienie egzemplarz z przejrzystą historią serwisową.
Do największych przypadłości tego modelu trzeba zaliczyć awaryjne skrzynie biegów. Nietrwałe są zarówno przekładnie zautomatyzowane PowerShift, jak i manualne. Użytkownicy skarżą się jeszcze na zbyt delikatny lakier, ale to domena wielu współczesnych aut. Spotykane są również problemy z niedziałającymi zegarami czy z niewykrywaniem urządzeń podłączonych do gniazda USB.
Warto wspomnieć również o zacinającej się żaluzji chłodnicy. Ta ma przyspieszać nagrzewanie się jednostki napędowej w chłodne dni. Niestety z czasem przestaje prawidłowo działać. Często zdarzają się również problem z rdzawym nalotem podwozia i zapieczonymi śrubami mocującymi elementy zawieszenia. Warto rozważyć zainwestowanie w dodatkowe zabezpieczenie przed korozją.
Ford Focus Mk3 to jedna z ciekawszych propozycji dla osób szukających przestronnego auta kompaktowego w dobrej cenie. Największe plusy tego modelu to między innymi ciekawy i nowoczesny design, bardzo dobre prowadzenie oraz niskie ceny większości części eksploatacyjnych, a także rozsądne kosztu utrzymania. Istotną zaletą jest również duży wybór niezawodnych diesli.
Niestety auto ma też kilka poważnych wad. Pierwsza z nich to brak dynamicznego i zarazem niezawodnego silnika benzynowego, a także awaryjne skrzynie biegów. Zastrzeżenia można mieć również do jakości lakieru i do słabego zabezpieczenia antykorozyjnego. Z tym ostatnim problemem, niestety Ford nie może uporać się od lat.
Polecamy także:
„Nissan Qashqai 1. generacji – najczęstsze usterki”
„Audi A4 B7 – najczęstsze usterki„
„BMW Serii 3 E90 – najczęstsze usterki„
„Volkswagen Golf 5 – najczęstsze usterki”
„Škoda Octavia 2 – najczęstsze usterki”
„Opel Insignia A – najczęstsze usterki„
„Dacia Duster 1. generacji – najczęstsze usterki”
„Peugeot 508 generacji 1. – najczęstsze usterki”
„Honda Civic 8. generacji – najczęstsze usterki”
„Toyota Avensis T27 – najczęstsze usterki”
„Renault Clio 3 – najczęstsze usterki”
„Fiat Bravo 2. generacji – najczęstsze usterki”