Ford Mondeo Mk3 - najczęstsze usterki | MOTOFAKTOR

Ford Mondeo Mk3 - najczęstsze usterki

Ford Mondeo Mk3 - na jakie wady i zalety auta warto zwrócić uwagę?

 

  • Ford Mondeo Mk3 zadebiutował na rynku w 2000 roku i był dostępny w nadwoziach sedan, kombi oraz hatchback
  • W roku 2003 przeszedł pierwszy facelifting, a w 2005 drugi
  • Był produkowany do roku 2007
  • Mondeo Mk3 z silnikiem 1.8 l (110-125 KM) może zużywać nadmierne ilości oleju silnikowego z powodu słabej jakości pierścieni
  • Z kolei Mondeo Mk3 z silnikiem 1.8 SCi (130 KM) ma bezpośredni wtrysk paliwa, który może powodować zbieranie się nagaru w kolektorze ssącym i w kanałach dolotowych, a jego naprawa jest bardzo droga
  • Jednostka 2-litrowa o mocy 145 KM jest najbardziej optymalna, chociaż też może zużywać dużo oleju
  • W motorach 1,8 l i 2,0 l dość często uszkodzeniu ulegają też klapki w kolektorze ssącym, podobnie w motorach V6
  • Jednostki wysokoprężne nie są wolne od wad
  • Największą przypadłością tego modelu jest korozja
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

Ford Mondeo Mk3 to propozycja dla osób szukających taniego, przestronnego i stosunkowo dynamicznego auta. Na co zwrócić uwagę przed zakupem tego modelu? O jakich wadach i zaletach auta warto wcześniej wiedzieć?

Zarys historyczny modelu

Samochód zadebiutował na rynku w 2000 roku. Ford Mondeo Mk3 był dostępny w trzech wersjach nadwozia. Jako sedan, kombi oraz jako hatchback. Ta pierwsza odmiana nie cieszyła się zbyt dużą popularnością. W 2003 roku konstrukcja przeszła pierwszy facelifting. Przemodelowano między innymi: reflektory, tylne lampy, atrapę chłodnicy i zderzaki. Z przodu pojawiły się też nowe, znacznie większe halogeny. Auto otrzymało jeszcze nowe elementy we wnętrzu. Widać je szczególnie patrząc na konsolę centralną.

 

Ford Mondeo Mk3 przeszedł jeszcze drugą modernizację w 2005 roku. Tym razem auto otrzymało nowe zderzaki, przestylizowane tylne lampy, a z drzwi zniknęły listwy. Od tego czasu samochód był produkowany do 2007. W tym roku na rynku zadebiutowała kolejna generacja auta – Mondeo Mk4.

Silniki benzynowe

Podstawowe jednostki benzynowe w Fordzie Mondeo Mk3 to silniki 1.8 l (110-125 KM) oraz jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.8 SCi (130 KM). Nawet najsłabsza odmiana zapewnia w zupełności wystarczającą dynamikę. Do setki rozpędza się w 11,6 s. Niestety ten pierwszy silnik może zużywać nadmierne ilości oleju silnikowego z powodu słabej jakości pierścieni. Ten drugi – z kolei – ma bezpośredni wtrysk paliwa, który może powodować zbieranie się nagaru w kolektorze ssącym i w kanałach dolotowych. Do tego naprawa takiego układu wtryskowego jest dość droga.

 

Optymalna jest jednostka 2-litrowa o mocy 145 KM. Niestety ta również potrafi zużywać spore ilości oleju. Remont tak samo jak w przypadku odmiany 1.8 l również jest nieopłacalny. Dlatego w przypadku zdecydowania się na jedną z tych wersji warto regularnie sprawdzać poziom oleju i go dolewać. Im mniejszy przebieg auta tym mniejsze ryzyko, że jednostka będzie pobierała duże ilości oleju silnikowego. W motorach 1,8 l i 2,0 l dość często uszkodzeniu ulegają też klapki w kolektorze ssącym.

 

Bardziej wymagający mają do wyboru jeszcze silniki V6. Podstawowa odmiana ma 2,5-litra pojemności i generuje moc 170 KM. Do pierwszej setki rozpędza się w 8,5 s. Pośrednia ma 204 KM i osiąga 100 km/h w 7,9 s. Z kolei topowa, usportowiona wersja ST220 generuje aż 226 KM i rozpędza się do setki 7,6 s. W jednostkach tych – podobnie jak w słabszych – również są klapki w kolektorze ssącym. Z kolei topowa odmiana ST220 ma dość delikatną skrzynię.

 

Niestety jednostki benzynowe niezbyt dobrze znoszą zasilanie gazem. Montaż instalacji LPG w Fordzie Mondeo Mk3 to ryzyko uszkodzenia głowicy lub wypalenia gniazd zaworowych.

Diesle

W tym przypadku trudno o dobry wybór. Najmniej problematycznym silnikiem będzie jednostka 2.0 TDDi z pompą rotacyjną. Jej podstawowa odmiana ma 90 KM, a mocniejsza 115 KM. Zdecydowanie lepszym wyborem będzie ta druga. Ma więcej mocy, ale zużywa podobne ilości paliwa. Auto w takiej odmianie rozpędza się do 100 km/h w 10,6 s.

 

Pod maską Forda Mondeo Mk3 może pracować jeszcze silnik 2.0 TDCi o mocy 130 KM z wtryskiem Common Rail. Niestety jednostka ta ma wadliwą pompę wysokiego ciśnienia, która opiłkuje. Niewielkie kawałeczki metalu przedostają się do wtryskiwaczy i jej uszkadzają. Naprawa takiej usterki kosztuje nawet około 10 000 zł i nie gwarantuje świętego spokoju w przyszłości. Dostępny był jeszcze silnik 2.2 TDCi, ale to margines rynku. Takich aut jest na internetowych portalach aukcyjnych zaledwie kilka.

Typowe przypadłości tego modelu

Największą przypadłością tego modelu jest korozja. Ta na początku pojawia się na elementach podwozia. W większości egzemplarzy skorodowane są również dolne ranty drzwi. Widać to po ich otwarciu od wewnętrznej strony. Rdza atakuje również progi. Spotykane są jednak egzemplarze, w których korozja jest jeszcze na wielu innych elementach takich jak: maska, klapa bagażnika czy błotniki. Podatny na rdzę jest również układ wydechowy.

 

Z drobnych, ale uciążliwych usterek warto wspomnieć jeszcze o zacinającym się zamku maski. Otworzenie go, jeśli się zepsuje, wymaga wycięcia dziury pod znaczkiem i odkręcenia śrub, które mają specjalne gładkie główki. Trudno je normalnie odkręcić, trzeba kombinować.

Podsumowanie

Wybór silnika w tym modelu nie jest łatwy. Jednostki benzynowe potrafią zużywać duże ilości oleju, a do tego mają też wadliwe klapki w kolektorze ssącym. Jakby tego było mało słabo znoszą zasilanie LPG. Z kolei silniki Diesla TDCi mają wadliwą pompę wtryskową i dość drogie wtryskiwacze. Lepszą opinią cieszą się jednostki TDDi. Niestety te po latach również mogą wymagać dużych inwestycji. Wskazanie w pełni niezawodnego silnika będzie w tym przypadku niemożliwe.

 

Samochód nie jest też zbyt odporny na korozję. Poza tym to konstrukcja dość trwała i udana (pomijając silniki). Ma pancerne zawieszenie – choć odkręcenie zardzewiałych śrub z czasem będzie wymagało użycia kątówki. Większość usterek jest raczej tania w naprawie, ze względu na atrakcyjne ceny części zamiennych – nawet tych w ASO. Wyjątkiem są podzespoły osprzętu silnika w Dieslach. Auto jest przestronne, dynamiczne i pomimo upływu lat nadal może się podobać.

 

Polecamy także:

 

Audi A4 B7 – najczęstsze usterki

BMW Serii 3 E90 – najczęstsze usterki

„Volkswagen Golf 5 – najczęstsze usterki”

„Škoda Octavia 2 – najczęstsze usterki”

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).