Ford przekształcił własną historyczną, założoną w 1930 roku, fabrykę w Niehl w Kolonii. Zainwestowanie w modernizację 2 miliardów dolarów ma stanowić poważne wotum zaufania dla wykwalifikowanej niemieckiej kadry pracowniczej i wiarę w przyszłość produkcji motoryzacyjnej w Europie.
Zakład o powierzchni 125 hektarów, zaprojektowany z myślą o wysokiej efektywności, jest wyposażony w nową linię produkcyjną, dział montażu akumulatorów oraz najnowocześniejsze oprzyrządowanie i automatykę, dzięki czemu roczna zdolność produkcyjna ma osiągnąć ponad 250 000 pojazdów elektrycznych. Po sukcesach modeli Mustang Mach-E, E-Transit i F-150 Lightning, Ford zaprezentował niedawno swój czwarty pojazd elektryczny – Explorera, który będzie pierwszym modelem elektrycznym produkowanym w Kolonii.
Centrum Pojazdów Elektrycznych w Kolonii ma być pierwszym neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla zakładem montażowym Forda na świecie i elementem ambitnego planu osiągnięcia neutralności węglowej w całej europejskiej sieci zakładów oraz w działalności logistyki i bezpośrednich dostawców do 2035 r.
Otwarcie Centrum Pojazdów Elektrycznych w Kolonii stanowi europejski początek wytwarzania czystych ekologicznie pojazdów elektrycznych nowej generacji – powiedział Bill Ford, prezes zarządu Ford Motor Company – Obiekt ten będzie teraz jednym z najbardziej sprawnych i przyjaznych dla środowiska zakładów w całej branży. Cieszę się, że mogę kontynuować pracę na rzecz bezemisyjnej przyszłości dla dobra naszych dzieci i wnuków.
Centrum Pojazdów Elektrycznych to początek nowego etapu i jest największą inwestycją w fabrykę Forda w Kolonii w historii firmy. To dobra wiadomość dla Kolonii, dla przemysłu motoryzacyjnego w Niemczech, dla elektromobilności i dobry zwiastun nowej epoki – powiedział Olaf Scholz, Kanclerz Niemiec.
Otwarcie Centrum Pojazdów Elektrycznych to najnowszy rozdział w długiej historii fabryki Forda w Kolonii, która od 1930 roku jest sercem europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Do kultowych pojazdów produkowanych w tym kompleksie należą Ford Model A, Taunus, Capri, Granada i Fiesta.
Przez ponad 90 lat fabryka Forda w Kolonii, która wyprodukowała ponad 18 milionów samochodów, była jednym z najbardziej efektywnych zakładów Forda na całym świecie.
Kolońskie Centrum Pojazdów Elektrycznych sygnalizuje początek nowej ery Forda w Europie – powiedział Martin Sander, dyrektor generalny Ford Model e w Europie – Po raz kolejny dokonujemy przewartościowania w produkcji samochodów, wdrażając zaawansowane technologie w procesach konstruowania skomunikowanych, oprogramowanych pojazdów, które zaspokajają wymagania naszych klientów w zakresie bezemisyjnej mobilności.
Istotą Centrum Pojazdów Elektrycznych są cyfrowe rozwiązania, które łączą maszyny, pojazdy i pracowników. Wprowadzenie samouczących się maszyn, autonomicznych systemów transportowych i zarządzanie dużymi zbiorami danych w czasie rzeczywistym zaplanowano jako integralne elementy procesu zwiększania wydajności produkcji, która z czasem stawać ma się coraz doskonalsza i gwarantować wysoką jakość.
Ford idzie również o krok dalej, by wspierać ludzką perfekcję, nie robotyzując jej w prosty sposób. Nowe uczące się roboty oraz rozwiązania rozszerzonej rzeczywistości mają wspierać pracowników, podnosząc wydajność oraz zapewniając wymianę danych z innymi zakładami, co pozwoli na dzielenie się doświadczeniami w czasie rzeczywistym.
Aby osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla, Ford zmniejsza zużycie energii i emisje w zakładzie poprzez instalację nowych maszyn i technologii oraz wdrożenie nowych procesów. Cała energia elektryczna i gaz ziemny niezbędne do funkcjonowania obiektu są pozyskiwane w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla – jest to w 100% certyfikowana odnawialna energia elektryczna i biometan.
Ciepło wymagane do ogrzania obiektu i wykorzystania w procesach jest także pozyskiwane w sposób bezemisyjny, ponieważ lokalny dostawca energii ma rozliczać w offsecie węglowym związane z tym emisje z zakładu montażowego w imieniu Forda. Ciepło jest wytwarzane przez zewnętrzną elektrownię i spalarnię odpadów i dostarczane przez wydzielony węzeł cieplny, transportujący czynnik grzewczy do Forda.
Lokalny dostawca energii planuje zmniejszyć emisje operacyjne związane z dostawą ciepła o około 60% w 2026 roku, a do 2035 roku wyeliminować je całkowicie. Po pełnym uruchomieniu, Centrum Pojazdów Elektrycznych Forda w Kolonii ma uzyskać niezależną certyfikację jako neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Spełnianie warunków certyfikacji ma podlegać regularnej kontroli i weryfikowane z zakupem praw neutralizacji śladu węglowego (tzw. offsetem węglowym) dla wszelkich pozostałych emisji.
Modernizacji technologicznej Centrum Pojazdów Elektrycznych Forda towarzyszy ekologiczna poprawa bioróżnorodności i równowagi ekologicznej na terenach zielonych należących do zakładów. Wprowadzone działania obejmowały nową roślinność wieloletnią, zmianę ekologicznie słabych nieużytków trawiastych na łąki kwietne z hotelami dla owadów, a także siedliskami nietoperzy i ptaków.
Neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla kolońskie Centrum Pojazdów Elektrycznych jest na tle całej branży motoryzacyjnej wzorcowym przykładem przejścia z tradycyjnej produkcji samochodów spalinowych na produkcję pojazdów elektrycznych – podsumował Sander – Obiekty i realizowane w nich procesy zaprojektowali i wdrożyli nasi inżynierowie, z myślą o maksymalnej efektywności i zminimalizowaniu wpływu na środowisko. Pomoże to Fordowi osiągnąć w Europie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla i wesprze nasz globalny plan dekarbonizacji.
Źródło: Ford
Zdjęcie główne: Christian Rolfes