Formowanie wtryskowe przede wszystkim umożliwia osiągnięcie wysokiego poziomu produkcji komponentów samochodowych z tworzyw sztucznych przy stosunkowo niskich kosztach. Sprawdza się ono zwłaszcza w przypadku dużych lub średnich serii produkcyjnych, gdyż wymaga początkowej inwestycji w formy wtryskowe.
Metoda ta pozwala ponadto na stosowanie różnego rodzaju materiałów polimerowych, takich jak: polistyren (PS), polipropylen (PP), ABS, PC, PC/PMMA, PPHC, PPT czy PPS GF. Ostatni z tych materiałów (tworzywo PPS wzmocnione włóknem szklanym) posiada dużą wytrzymałość mechaniczną i termiczną, dlatego idealnie nadaje się do produkcji części technicznych.
Wykorzystanie profesjonalnych narzędzi cyfrowych pozwala ponadto na optymalizację czasu i kosztów realizacji nawet bardzo złożonych projektów. Dzięki komputerowej symulacji procesu wtrysku tworzyw sztucznych można już na wstępnym etapie wykonać analizę techniczno-finansową i dokonać niezbędnych zmian.
Ulepszenia dokonane we wczesnej fazie projektowania wypraski oraz prototypowania pozwalają wyeliminować potencjalne ryzyka technologiczne i uniknąć kosztów, jakie mogą wiązać się na przykład z późniejszą modyfikacją form wtryskowych. Oznacza to pełne bezpieczeństwo całego procesu.
Do zalet formowania wtryskowego, które producenci cenią sobie najbardziej, należą możliwość łatwego dostosowania materiału do dowolnej formy czy rozmiaru i wysoka precyzja wykonania detalu. Proces ten pozwala uzyskać elementy o czystych i gładkich powierzchniach, które wymagają niewielkiej obróbki.
Daje to możliwość optymalizacji produkcji, ze względu na efektywne wykorzystanie materiału. Nawet w przypadku wytwarzania części z metalowymi insertami technologia ta eliminuje możliwość formowania się nadlewek.
Kolejnym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze tej technologii jest jej minimalny wpływ na środowisko naturalne. W procesie formowania wtryskowego nie dochodzi do emisji gazów, ani powstawania odpadów ciekłych.
Zastosowanie polimerów umożliwia ponadto odzyskanie i przetworzenie wykonanych z nich części. Z wszystkich tych powodów wiodący producenci z branży automotive zaufali ekspertom, którzy wykorzystują tę metodę do produkcji wysokiej jakości części samochodowych.
W zakładach Knauf Industries Automotive powstaje szeroka gama komponentów samochodowych wytwarzanych w technologii formowania wtryskowego tworzyw. Wszystkie z nich posiadają certyfikat IATF 16949:2016 gwarantujący najwyższą jakość produkcji dla sektora samochodowego.
Metoda ta jest stosowana w procesach produkcji części znajdujących zastosowanie zarówno w nadwoziach, jak i we wnętrzach samochodów. Wśród produkowanych przy jej pomocy części wewnętrznych można wymienić m.in. elementy kokpitu samochodowego i desek rozdzielczych, jak również wyloty powietrza, panele drzwiowe czy słupki nadwozia. Natomiast do gamy elementów zewnętrznych należą klamki, zderzaki, listwy nadkoli, kratki, a także chlapacze i błotniki.
Oprócz produkcji części firma Knauf Industries oferuje także usługi dodatkowe obejmujące m.in. montaż elementów dźwiękochłonnych, klipsów i zatrzasków bezpośrednio na linii produkcyjnej, a także zgrzewanie ultradźwiękowe. Uzupełnieniem portfolio są dopasowane na miarę zwrotne opakowania transportowe z wytrzymałego ekspandowanego polipropylenu (EPP).
Źródło: Knauf Industries