W 2021 r. ukończono 110 zadań na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Zadania swym zakresem obejmowały kompleksowe rozbudowy dróg i wzmocnienia konstrukcji do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Oznacza to, że w ramach rozbudowy drogi krajowej, nawierzchnia konstrukcji drogi dostosowywana jest do ruchu pojazdów ciężarowych o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony.
Zakończone zadania dotyczyły również punktowej poprawy w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) poprzez budowę rond, lewoskrętów czy odseparowania ciągów komunikacyjnych, które wykorzystują niechronieni uczestnicy ruchu, od ruchu samochodowego. GDDKiA zrealizowała również zadania związane z budową chodników i dróg rowerowych oraz oświetlenia i sygnalizacji świetlnych.
W zakresie przebudowy i rozbudowy dróg krajowych w 2021 r. ukończono między innymi:
W 2021 roku na realizację remontów dróg przeznaczono kwotę ponad 289 mln zł. Zakończono realizację 89 zadań o łącznej długości ok. 244 km. Były to m.in. remonty:
W 2021 r. ogłoszono 185 przetargów związanych z działaniami na istniejącej sieci. Wśród tych postępowań 27 zadań o łącznej długości ok. 150 km dotyczyło rozbudowy, w tym m.in.:
W 2021 r. GDDKiA ogłosiła 75 postępowań przetargowych na utrzymanie dróg krajowych, z czego 22 postepowania dotyczyły całorocznego utrzymania, zaś pozostałe 53 dotyczyły poszczególnych asortymentów robót wykonywanych podczas prac utrzymaniowych.
W 2022 r. planowane jest ogłoszenie przetargów na realizację 76 zadań w zakresie przebudowy bądź rozbudowy dróg krajowych o łącznej długości ok. 440 km.
Będą to m.in.:
W 2022 r. planowane jest ogłoszenia 113 postępowań przetargowych na utrzymanie dróg krajowych, z czego 30 ma dotyczyć całorocznego utrzymania, a 83 postępowania mają dotyczyć poszczególnych asortymentów robót wykonywanych podczas prac utrzymaniowych.
Wstępny plan na rok 2022 zakłada ukończenie remontów o łącznej długości ok. 323 km dróg krajowych za łączną kwotę niespełna 400 mln zł.
Prace remontowe w bieżącym roku objąć mają m.in. ponad 33-kilometrowy (w rozbiciu na dwie jezdnie) odcinek A4 Góra św. Anny – gr. woj. śląskiego i opolskiego, niemal 12-kilometrowy (w rozbiciu na dwie jezdnie) odcinek na S86 Sosnowiec – Katowice (woj. śląskie), niemal 4-kilometrowy (w rozbiciu na dwie jezdnie) odcinek S8 Radzymin – Wola Rasztowska (woj. mazowieckie).
W planach są również remonty ponad 4-kilometrowego odcinka DK62 Repki – Gałki (woj. mazowieckie), ponad 4-kilometrowego fragmentu DK25 obejście Stawiszyna (woj. wielkopolskie), a także łącznice węzłów na autostradzie A4 Kraków Bielany i Kraków Tyniec (woj. małopolskie).
Podkreślić należy, że w przypadku remontów są to wstępne założenia, które będą mogły być jeszcze korygowane i dostosowywane do bieżących potrzeb.
Działania na sieci to również ok. 12 tys. zadań realizowanych w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024, ukierunkowanych na poprawę BRD.
Źródło: GDDKiA