W badaniu przeprowadzonym przez carVertical, okazało się, że pojazdy z Niderlandów mają najwyższy średni roczny przebieg – aż 29 851 km. Następnie w rankingu znalazły się samochody z Hiszpanii (29 017 km), Danii (27 346 km), Belgii (24 308 km) i Francji (23 775 km).
Po 3-4 latach auta z tych państw będą miały przejechane około 100 000 kilometrów, co prawdopodobnie skłoni właścicieli do decyzji o sprzedaży i zakupie nowego pojazdu.
„Większy przebieg oznacza zwykle, że samochód będzie mniej wart, dlatego kierowcy często starają się sprzedać takie pojazdy, zanim ich wartość znacząco spadnie. Spora liczba kilkuletnich samochodów z dużym przebiegiem trafia do Polski z Europy Zachodniej. Import samochodów w obrębie UE jest dość tani i prosty, więc fakt nie podnosi znacząco ostatecznej ceny używanego samochodu” – mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w carVertical.
Średni roczny przebieg samochodów w Polsce jest jednym z najniższych w Europie, wynoszący 17 925 km. W porównaniu, w sąsiedniej Litwie wynosi on statystycznie 17 980 km, w Niemczech – 22 542 km, w Czechach 19 155 km, a na Słowacji 21 230 km. Najmniejszy roczny przebieg mają Łotysze, którzy pokonują średnio 17 420 km.
Najmniejszy roczny przebieg zarejestrowano w samochodach sprowadzonych z USA, wynoszący 16 941 km. Niestety, większość tych pojazdów jest silnie uszkodzona, dlatego dealerzy muszą je gruntownie naprawić przed odsprzedażą.
Mimo że w Polsce samochody pokonują rocznie mniejsze odległości niż na Zachodzie Europy, 10-letni przebieg takiego pojazdu może osiągnąć około 180 000 km.
Przy wyborze używanego samochodu, kierowcy powinni być bardzo ostrożni, gdy chodzi o pojazdy z niskim przebiegiem dostępne po atrakcyjnych cenach. Niestety, nieuczciwi sprzedawcy często manipulują licznikiem, aby zwiększyć swoje zyski.
Szansa na kupno samochodu z manipulowanym przebiegiem rośnie znacząco, gdy decydujemy się na zakup pojazdu sprowadzonego z innego kraju. Brak wymiany danych między krajami stwarza okazję dla oszustów do działania. W rezultacie na polski rynek trafia wiele aut z cofniętymi licznikami, które często były manipulowane więcej niż jeden raz.
„Przed spotkaniem ze sprzedawcą kierowcy powinni sprawdzić historię samochodu i zweryfikować, czy jego przebieg jest prawdziwy. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzą sporo czasu, ale też unikną późniejszego rozczarowania. Przy zakupie samochodu używanego konieczna jest również jazda próbna i sprawdzenie auta w autoryzowanym serwisie” – mówi Matas Buzelis.
Pełne dane z badania carVertical są dostępne TUTAJ.
Źródło: carVertical
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?