Uruchomienie Portalu Klienta oraz e-usług w ramach systemu iBTM z myślą o przedsiębiorcach, ma ograniczyć papierowy obieg dokumentacji oraz umożliwić załatwienie spraw online. Portal Klienta dziś oferuje przedsiębiorcom między innymi dostęp do wniosków o: udzielenie licencji wspólnotowej oraz zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, przedłużenie ważności licencji wspólnotowej, wydanie świadectwa kierowcy, wydanie zezwolenia zagranicznego.
System iBTM zastąpił użytkowany dotychczas, przestarzały już system Transbit, którego funkcjonalności były ograniczone, co uniemożliwiało m.in. jego integrację z innymi systemami administracji publicznej. Wprowadzenie e-usług dla przedsiębiorców ma przyspieszyć obsługę ważnych dla nich dokumentów oraz usprawnić pracę Biura ds. Transportu Międzynarodowego GITD.
Nowy system pozwoli na efektywną obsługę rosnącej liczby zadań GITD związanych z transportem międzynarodowym i usprawni proces wydawania uprawnień oraz ułatwi przedsiębiorcom bieżące monitorowanie realizacji złożonych przez nich wniosków – informuje Joanna Smolińska, p.o. Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego nadzorująca przedsięwzięcie.
iBTM dzięki nowym funkcjonalnościom i interoperacyjności z innymi systemami administracji publicznej, w tym m.in.: KREPTD, REGON, CEPiK ma uprościć i zwiększyć efektywność obsługi wniosków złożonych elektronicznie oraz zapewnić kompleksową obsługę przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie międzynarodowego transportu drogowego, jak również Komisji Społecznej ds. podziału zezwoleń zagranicznych.
System umożliwi bieżący monitoring skali oraz dynamiki zmian w zakresie wydawanych uprawnień oraz uprawnień będących już w obrocie prawnym, dzięki możliwości generowania wielu rodzajów raportów. Będzie też głównym źródłem informacji o rodzaju i strukturze podmiotów realizujących usługi w międzynarodowym transporcie drogowym, czy wykorzystywanych przez firmy pojazdów – dodaje Joanna Smolińska.
Struktura i założenia technologiczne systemu iBTM mają umożliwić jego dalszy rozwój w ramach umowy z Wykonawcą (konsorcjum COMP S.A. i ENIGMA SOI Sp. z o.o.) oraz optymalizację procesów realizowanych przez BTM GITD, zapewniając tym samym coraz wyższy poziom obsługi polskiej branży transportowej.
Źródło: GITD