Goldman Sachs: EV będą stanowić 50% światowej sprzedaży aut do 2035 r. | MOTOFAKTOR

Goldman Sachs: EV będą stanowić 50% światowej sprzedaży aut do 2035 r.

W ocenie ekspertów Goldman Sachs, do 2035 r. pojazdy elektryczne będą stanowić połowę światowej sprzedaży samochodów.

 

  • Mimo trudności rynkowych eksperci Goldman Sachs Research przewidują, że sektor pojazdów elektrycznych będzie rósł przede wszystkim ze względu na zaostrzające się wymogi środowiskowe
  • Według prognoz sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrośnie do około 73 milionów sztuk w 2040 r., w porównaniu z około 2 milionami w 2020 r.
  • Wraz z rozwojem ekosystemu Goldman Sachs Research spodziewa się, że sposób, w jaki branża zarabia pieniądze, ulegnie zmianie
  • Prognozy wskazują, że sprzedaż pojazdów elektrycznych będzie rosła o 32% rocznie w tej dekadzie
  • Według strategów z Goldman Sachs Research koszty akumulatorów wzrosną w 2023 r. o 6% w porównaniu z rokiem poprzednim
  • Goldman Sachs Research twierdzi, że innowacje technologiczne będą miały kluczowe znaczenie dla branży
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

Obecność pojazdów elektrycznych na drogach publicznych gwałtownie rośnie, ponieważ globalny nacisk na zerową emisję dwutlenku węgla netto przyspiesza. Według Goldman Sachs Research do 2035 roku pojazdy elektryczne będą stanowić około połowy sprzedaży nowych samochodów na całym świecie.

 

Podczas gdy sektor pojazdów elektrycznych jest nękany przez kilka głównych przeszkód – rosnące ceny energii elektrycznej, a także materiałów, z których wykonane są komponenty akumulatorów oraz politykę rządową w USA i odpowiedź Europy na IRA – stratedzy Goldman Sachs oczekują, że innowacje technologiczne przezwyciężą je w nadchodzących latach.

Dane Goldman Sachs Research wskazują, że trend przejścia na pojazdy elektryczne przyspieszy w najbliższej przyszłości.

Według prognoz Goldman Sachs Research sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrośnie do około 73 milionów sztuk w 2040 roku, w porównaniu z około 2 milionami w 2020 roku. Tymczasem oczekuje się, że odsetek pojazdów elektrycznych w światowej sprzedaży samochodów wzrośnie do 61% z 2% w tym okresie. Oczekuje się, że udział sprzedaży pojazdów elektrycznych w wielu krajach rozwiniętych wyniesie znacznie ponad 80%.

 

Oczekujemy, że przemysł motoryzacyjny przejdzie poważną transformację między 2020 a 2030 rokiem, napędzaną rosnącym przyjęciem elektryfikacji pojazdów i autonomicznej jazdy – napisał Kota Yuzawa, strateg ds. badań kapitałowych Goldman Sachs w raporcie zespołu.

 

Ekspansja branży pojazdów elektrycznych nie ulegnie zahamowaniu, ponieważ przepisy dotyczące ochrony środowiska zaostrzają się, a technologie elektryfikacji stają się coraz bardziej wyrafinowane. Ale źródła zysków sektora zmienią się diametralnie.

Eksperci Goldman Sachs Research przewidują, że UE będzie liderem w sprzedaży aut elektrycznych.

Wraz z rozwojem ekosystemu Goldman Sachs Research spodziewa się, że sposób, w jaki branża zarabia pieniądze, ulegnie zmianie. Jego stratedzy prognozują, że sprzedaż pojazdów elektrycznych będzie rosła o 32% rocznie w tej dekadzie, mimo spadku sprzedaży produktów związanych z silnikami benzynowymi. Oczekuje się, że zyski operacyjne światowego przemysłu samochodowego wzrosną do 418 mld USD w 2030 r. z 315 mld USD w 2020 r., podczas gdy pula zysków dla pojazdów elektrycznych ma wzrosnąć do 110 mld USD z 1 mld USD.

 

Tymczasem rynek akumulatorów EV, które stanowią aż 40% kosztu samochodu, ulega koncentracji. Według szacunków Goldman Sachs Research, pięciu największych producentów baterii miało ponad 80% udziału w światowym rynku w 2020 roku. Dla porównania, pięciu największych producentów samochodów miało około 40% światowego rynku. Siła cenowa przeniosła się na producentów akumulatorów, dając im przewagę w generowaniu wyższych zarobków. Próbując zrównoważyć swoją siłę cenową z producentami akumulatorów, monterzy gotowych pojazdów spieszą się, aby stworzyć pionowo zintegrowaną produkcję i zakłady joint-venture.

Eksperci Goldman Sachs Research przewidują, że do końca dekady wzrośnie znaczenie rynku EV, a rynek pojazdów spalinowych będzie stopniowo tracić.

Jednocześnie polityka rządu USA zmierza do zmiany łańcuchów dostaw. Podczas gdy łańcuch dostaw akumulatorów dla czterech kluczowych komponentów koncentruje się w Chinach, amerykańska ustawa o redukcji inflacji (IRA) ma na celu promowanie montażu pojazdów elektrycznych w kraju, a także lokalizacji montowni akumulatorów i produkcji materiałów, wynika z informacji Goldman Sachs Research. W tych ramach firmy nie będą mogły wykorzystywać łańcucha dostaw akumulatorów, który został zbudowany w Chinach, do eksportu do USA.

 

Stratedzy Goldman Sachs Research dostrzegają silne oznaki, że oficjalne ogłoszenie IRA w marcu 2023 r. da względną przewagę producentom, którzy rozwijają lokalną produkcję pojazdów elektrycznych, produktów związanych z akumulatorami i komponentów pojazdów elektrycznych w USA.

Dane Goldman Sachs Research wyraźnie wskazują, że Chiny mają przewagę nad konkurencją w produkcji komponentów do akumulatorów EV.

Sektor pojazdów elektrycznych czekają w najbliższym czasie pewne wyzwania. Ceny pojazdów elektrycznych spadają, co może obniżyć marże dla branży. Według strategów z Goldman Sachs Research, walka o transformację energetyczną wywołała „zieloną inflację”, ponieważ popyt na baterie podnosi ceny kluczowych materiałów używanych do ich produkcji. Oczekują, że koszty akumulatorów wzrosną w 2023 r. o 6% w porównaniu z rokiem poprzednim:

 

Biorąc pod uwagę, że początkowe koszty pojazdu elektrycznego są wyższe niż pojazdu z silnikiem spalinowym (ICE), obniżenie kosztów poprzez innowacje technologiczne (w obszarach takich jak akumulatory i półprzewodniki) jest główną przesłanką do szerszego upowszechnienia pojazdów elektrycznych – napisali.

 

Na razie pojazdy elektryczne mają mniejszą przewagę, jeśli chodzi o ceny energii. Ceny ropy naftowej ustabilizowały się ostatnio na poziomie około 80 USD za baryłkę, podczas gdy koszty energii elektrycznej rosną, co daje pojazdom elektrycznym mniejszą przewagę pod względem kosztów. Bazując na doświadczeniach z pojazdami hybrydowymi, według Goldman Sachs Research, okres zwrotu z inwestycji (czas potrzebny na uzyskanie i eksploatację pojazdu elektrycznego w porównaniu z pojazdem z silnikiem spalinowym) wymaga około trzech lat. Analitycy GSR spodziewają się, że samochody elektryczne osiągną ten próg w 2027 roku.

Zdaniem analityków Goldman Sachs Research przewidują, że pojazdy elektryczne odnotują dwucyfrowy wzrost sprzedaży na całym świecie.

Nie jest również jasne, w jaki sposób polityka rządu USA wpłynie na konsumentów. Na przykład IRA w USA ustala nowe limity rocznego dochodu nabywcy i ceny detalicznej pojazdu, aby kwalifikować się do ulg podatkowych.

 

Biorąc pod uwagę te wyzwania, Goldman Sachs Research twierdzi, że innowacje technologiczne będą miały kluczowe znaczenie dla branży. Jego stratedzy spodziewają się znacznego wzrostu rynku akumulatorów pojazdów elektrycznych w tej dekadzie, częściowo napędzanego rozwojem nowych materiałów i wprowadzeniem nowych konstrukcji akumulatorów. Uważają również, że jednostki napędowe i zarządzanie temperaturą staną się bardziej wydajne, zmniejszając zużycie energii, podczas gdy inżynierowie znajdują sposoby na zmniejszenie masy samochodów elektrycznych.

 

Innowacje technologiczne będą niezbędne do przezwyciężenia tego rodzaju krótkoterminowego hałasu – napisali.

 

Źródło: Goldman Sachs

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).