Na oponach Goodyear pojedzie dziewięć najbardziej rozpoznawalnych marek samochodowych w wyścigach GT, które będą ze sobą rywalizować na kultowych torach na całym świecie. W czerwcu do 23 samochodów LMGT3 dołączy 16 maszyn LMP2, które w Le Mans będą ścigać się o koronę w wyścigach długodystansowych.
Wyścigi długodystansowe są dla Goodyear doskonałą okazją do testowania i późniejszego udoskonalania nowej generacji opon drogowych klasy UUHP, a prestiżowa impreza na torze wyścigowym pozwala zaprezentować najnowsze technologie całemu światu.
Prace rozwojowe nad zupełnie nową specyfikacją opon na potrzeby klasy LMGT3 rozpoczęto już w 2022 roku. Wielomiesięczny proces zakończył się opracowywaniem ogumienia zdolnego zaspokoić zróżnicowane potrzeby nowoczesnych pojazdów GT3. Na sezon 2024 przygotowano dwie specyfikacje opon na suchą nawierzchnię i jedną na mokrą nawierzchnię. Nowe ogumienie będzie musiało sprostać zróżnicowanym wyzwaniom na torach, od ekstremalnych temperatur w Bahrajnie, po trudne warunki Kataru i nieprzewidywalność Spa-Francorchamps.
Charakterystyka LMGT3 sprawia, że ta kategoria jest najlepsza do porównywania technologii, które są stosowane w drogowych oponach UUHP Goodyear. Opinie kierowców są cenną wskazówką dla zespołu projektantów i inżynierów Goodyear Racing, którzy opracowują opony z przeznaczeniem na tor.
Równie istotne są spostrzeżenia kierowców wyścigowych. Podczas ostatniego oficjalnego testu opon Goodyeara na torze Circuito Monteblanco w Hiszpanii przed nowym sezonem, grupa kierowców WEC wyraziła swoje zdanie na temat technologii opon, które, jak mają nadzieję, doprowadzą ich do zwycięstwa w 2024 roku.
Richard Lietz jest fabrycznym kierowcą Porsche od 2007 r. W tym czasie brał udział we wszystkich wyścigach Le Mans, w których była obecna ta marka. Lietz dokładnie wie, czego wymaga odnoszący sukcesy zespół GT i wyrażał się w samych superlatywach o najnowszej wersji opony Goodyeara do LMGT3:
„Cykl rozwojowy Goodyear jest niesamowity. Inżynierowie wykonali świetną robotę, dostarczając wszystkim zespołom ogumienie, które radzi sobie w szerokim zakresie temperatur i startuje bez podgrzewaczy. To najtrudniejsze, o co można prosić, dlatego myślę, że opona, którą mamy teraz, jest dobrym punktem wyjścia. Jesteśmy z niej bardzo zadowoleni” – podsumował czterokrotny zwycięzca Le Mans.
2023 rok był bardzo udany dla Iron Dames. Zespół odniósł spektakularne zwycięstwo, stając się pierwszym w historii w pełni kobiecym teamem, który triumfował w WEC podczas 8-godzinnego wyścigu w Bahrajnie.
Zapytana o zaangażowanie Goodyeara w nową erę wyścigów GT, zawodniczka Michelle Gatting wyjaśniła:
„Dzięki nowej propozycji Goodyeara każdy zestaw opon będzie mógł wykonywać podwójne przebiegi, czyli pracować przez co najmniej dwie godziny. Jest to korzystne dla środowiska naturalnego, gdyż oznacza zużycie mniejszej liczby opon. Z pewnością jest to coś innego [niż to, do czego jesteśmy przyzwyczajeni], ale Goodyear spisał się bardzo dobrze. Mamy świetne wyczucie tej opony, która daje nam pewność prowadzenia”.
Podobnego zdania jest brytyjski kierowca Ben Barker, który w sezonie 2024 ma ścigać się najnowszym GT3 Forda w barwach zespołu Proton Competition. Zawodnik ten pochwalił postępy poczynione przez Goodyeara w stosunkowo krótkim czasie:
„Zachowanie nowej opony jest bardzo podobne do tego, co już znamy. Szczerze mówiąc, ta opona jest mega, dlatego nie mogę się doczekać wypróbowania jej na różnych torach”.
„Współpraca z doświadczonymi kierowcami jest integralną częścią procesu rozwojowego nowych opon. Testy na torze pozwalają skalibrować tysiące godzin symulowanych danych i uzyskać od kierowców informacje zwrotne dotyczące tego, co jeszcze możemy ulepszyć w zakresie ogólnego zachowania i pewności prowadzenia opon. Dziękujemy kierowcom i producentom za współpracę i wspólne przygotowania. Nie możemy się doczekać, aby zobaczyć ich zmagania w nowym sezonie” – dodał Mike McGregor, kierownik programu wyścigów długodystansowych Goodyear Racing.
Źródło: Goodyear
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?