Listopad wciąż zaskakuje relatywnie ciepłą pogodą, ale warto zachować czujność, bo aura może się zmienić w każdej chwili przynosząc szadź, deszcz ze śniegiem czy śnieg i trudne warunki na drogach, szczególnie w nocy, ale też o poranku, gdy wielu z nas podąża do pracy. Jak pokazało niedawne europejskie badanie na zlecenie Goodyear, polscy kierowcy czują się za kierownicą mało pewnie gdy drogi stają się oblodzone, mokre i śliskie, a widoczność spada. Ceniony szwedzki psycholog David Waskuri opracował na zamówienie Goodyear 5 wskazówek, które pomogą przygotować się na zimowe warunki na drodze i pozwolą poczuć się pewniej za kierownicą.
Badanie na zlecenie Goodyear pokazało, że zimą za kółkiem polscy kierowcy czują się wyraźnie mniej pewnie niż kierowcy w innych badanych krajach – tylko 15% zadeklarowało dobre samopoczucie wobec średniej europejskiej 29%. Z badania wynika też, że lękiem numer 1 w Polsce jest wizja jazdy po oblodzonej nawierzchni. Kolejne wysoko notowane obawy to jazda po śliskich i mokrych drogach przy ograniczonej widoczność. Boimy się też ośnieżonych dróg i utraty kontroli nad pojazdem przez siebie lub innego kierowcę.
Psycholog David Waskuri przygotował listę 5 wskazówek, które pomogą poczuć się pewniej za kierownicą:
Waskuri przekonuje, że przestrzegając tych zaleceń, każdy kierowca może przekształcić zimowe wyzwania w okazję do nauki i doskonalenia swoich umiejętności, a jazda samochodem w trudnych warunkach może przestać być źródłem stresu.
Pewność siebie za kierownicą buduje też odpowiednie przygotowanie auta do zimy i posiadanie niezbędnego wyposażenia. Jednym z kluczowych elementów są dobrej jakości opony „uzbrojone” w technologie skracające drogę hamowania i zwiększające przyczepność. W badaniu dla Goodyear polscy kierowcy wyróżnili się na tle innych europejskich krajów wskazując zmianę opon na zimowe jako najważniejsze remedium na lęki na zimowej drodze (65% wobec europejskiej średniej 49%).
Przykładem innowacji w oponach zimowych są dwie technologie zastosowane w najnowszej oponie od Goodyear – w modelu UltraGrip Performance 3. Technologia Snow Protect zapewnia optymalną trakcję i przyczepność, które są kluczowe podczas poruszania się po zaśnieżonych drogach. Z kolei technologia Wet Grip+ ze zoptymalizowaną, okrągłą stopką zapewnia lepsze rozpraszanie wody na mokrej jezdni. Dzięki temu rozwiązaniu woda jest skutecznie spychana na boki, a nie do przodu, co znacząco zmniejsza ryzyko aquaplaningu.
Źródło: Goodyear